Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur låter en för stor/liten sluten låda?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur låter en för stor/liten sluten låda?

Hej, jag har en dls ur12 som sitter i en 31.5 liters låda. Tycker den låter väldigt lite men går ner djupt, men känns inte som att den trycker på något över huvud taget. Den sitter bak i en saab 9000 cse och har ström från ett maxxima dc med 35kvm kabel till ett Dls a6 steg.

Det känns inte som att den ger ut så värst mycket tryck och spelar inte så tight. Kanske för att lådan är 3-4liter för stor? Den känns lite okontrollerad vid djupa toner och högre toner vill den inte spela så det hörs låter det som.

Tips eller måste jag byta till DD ? =)

Re: Hur låter en för stor/liten sluten låda?

Kör du portat eller sluten låda?
    Rekom. UR12* vol: 27,4 Liter 3” x 33 cm/ portat
    17-25 liter sluten
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

Comment

Prova med att minska ned volymen 6-7 liter och om den fortfarande spelar mkt djupt utan tryck gå ned ytterligare 5 liter.
      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Är lådan tät?

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Bara för att jag är tvärt mot alla andra... öka volymen 15 liter och mer effekt
          Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

Comment

Kanske dls rekommendationer inte är mkt att ha? Måste väl finnas ett flertal här som kört med UR12 och som kan ge en bra rekommendation på sluten låda till denna? Annars prova och ring pm-shopen och köp en lådritning utav dem.
            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Lådan är tät, igår minskade jag den med 3 liter ner till 28 liter. Tycker fortfarande den spelade lite okontrollerat! Pm shopen vill helst att jag bygger den i bandpass. Men eftersom jag vill ha en hifibas så vill jag inte detta.
              Alla rekommenderar att jag ska ha 30 liter brutto. Men den spelar inte bra då! Ska testa ytterligare 3 liter idag.

Comment

Jag är av samma uppfattning som Svetsare prova större låda, en 12" bas i 30 liters låda till en är för lite även om den sitter i slutet enligt min personliga uppfattning. Om 12" basen inte funkar i portade lådor runt 50-60 liter så finns det mycket prestandamässigt att hämta ur konstruktionen enligt mig.

25-30 liter låda är mer optimalt för 8" basar portat om man vill ha lite prestanda på basen vs lådstorlek. Vi får inte glömma att modet med att bygga större element för små slutna lådor innebär att man får kompromissa bort mer och mer prestanda i de övre basregistren ju mindre låda man designar basen för. Detta innebär att djupbasen upplevs mer trots att det i själva fallet är den övre (tightare) basen som dämpas bort med en mindre kraftfull motordesign och tyngre rörlig massa

Jag vet att jag kommer få mycket massor av mothugg nu men prObz ville ju ha mer drag i sin 12a och inte mindre och mycket drag i basen det är melodin för större portad låda det
                Last edited by Naughty Tee; September 19, 2009, 14:53.

Comment

prova 17-19l o använd bara en spole...
                  BronsMedlem

Comment

Originally posted by Naughty Tee View Post
                    Jag är av samma uppfattning som Svetsare prova större låda, en 12" bas i 30 liters låda till en är för lite även om den sitter i slutet enligt min personliga uppfattning. Om 12" basen inte funkar i portade lådor runt 50-60 liter så finns det mycket prestandamässigt att hämta ur konstruktionen enligt mig.

25-30 liter låda är mer optimalt för 8" basar portat om man vill ha lite prestanda på basen vs lådstorlek. Vi får inte glömma att modet med att bygga större element för små slutna lådor innebär att man får kompromissa bort mer och mer prestanda i de övre basregistren ju mindre låda man designar basen för. Detta innebär att djupbasen upplevs mer trots att det i själva fallet är den övre (tightare) basen som dämpas bort med en mindre kraftfull motordesign och tyngre rörlig massa

Jag vet att jag kommer få mycket massor av mothugg nu men prObz ville ju ha mer drag i sin 12a och inte mindre och mycket drag i basen det är melodin för större portad låda det
                    Min åsikt grundar sig på att jag föredrar dipolbasar framför lådbasar.. slutet framför protat... Visst kan portade lådor låta bra men jag föredrar den slutna pga den fina avrullningen de har.. En stum sluten låda bidrar till att det är elementet man lyssnar på och inget annnat..

Jag har inte testat det själv i bil men någon typ av dipolkonstruktion vore intressant att testa.. Känns lite som att en van vore ett lämpligt val då med tex 4st SLS 12"
                    Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

Comment

Jag har kört UR12" i både 30 liter portat, och 23,5 liter slutet. Tyckte båda alternativen funkade kanon. Men ca 27 liter slutet är nog optimalt i min bil, som är en volvo V40. Spelade 132db med musik och 300 watt ifrån ett rockford punch.
                      Har du en sedan räcker det inte att bara slänga in en låda.

Mvh Andreas

Comment

Originally posted by andreas_gbg_ View Post
                        Jag har kört UR12" i både 30 liter portat, och 23,5 liter slutet. Tyckte båda alternativen funkade kanon. Men ca 27 liter slutet är nog optimalt i min bil, som är en volvo V40. Spelade 132db med musik och 300 watt ifrån ett rockford punch.
                        Har du en sedan räcker det inte att bara slänga in en låda.

Mvh Andreas
                        Hej Andreas! Basen sitter nu i en saab 9000CSE Jag har testat basen i 28 liter portad, men då tyckte jag att den inte blev så rapp när dubbeltramp osv spelades.

Comment

Originally posted by pr0bz View Post
                          Hej Andreas! Basen sitter nu i en saab 9000CSE Jag har testat basen i 28 liter portad, men då tyckte jag att den inte blev så rapp när dubbeltramp osv spelades.
                          Vet inte hur en sån ser ut i skuffen Testa 28 liter slutet då? Gör man rätt är det svårt att bli missnöjd med den basen.

Mvh Andreas

Comment

Originally posted by andreas_gbg_ View Post
                            Vet inte hur en sån ser ut i skuffen Testa 28 liter slutet då? Gör man rätt är det svårt att bli missnöjd med den basen.

Mvh Andreas
                            Den ser exakt ut som en saab 900. Alltså borttagbar hatthylla, halvkombi.
                            Jo, alla säger det. Men jag har problem med att hitta rätt låda för den, tänkte bege mig till lite ljudbutiker och se om någon kan lyssna så det låter rätt om den.

Comment

Originally posted by pr0bz View Post
                              Den ser exakt ut som en saab 900. Alltså borttagbar hatthylla, halvkombi.
                              Jo, alla säger det. Men jag har problem med att hitta rätt låda för den, tänkte bege mig till lite ljudbutiker och se om någon kan lyssna så det låter rätt om den.
                              Är den inspelad då? Den låter skit de första timmarna.

Mvh Andreas

Comment

Working...
                              X