Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ännu en batteri-tråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ännu en batteri-tråd

    Tjenare!

    Nu är det så här att jag hade tänkt köra en batteribank för stereoanläggningen och en för resten av bilen. Så att när bilen är på så laddar generatorn både stereobanken och frambatteriet. Men sen när jag stänger av så drar det bara ström ur stereobanken. Smart tycker jag, om det funkar som jag vill

    Men då till min fråga vad ska man ha för batterier, man ska ju inte blanda..? Men dom här optima batterierna och den sortens är ju bra, men dyra. Känns lite dyrt att ha sånt batteri fram. Så om det finns något lite billigare alternativ som är ungefär lika bra? Vill trots allt inte kasta in 300kg batteri..


    Sen vet jag inte vad det är för orginal generator i en A4 -01 B5?

  • #2
    Re: Ännu en batteri-tråd

    som du beskriver att du vill ha. har ja byggt i min bil. batterierna bak har en egen generator så dom har egen laddning. så bilens egen strömkälla påverkas inte av stereon. men då har ja dubbla generatorer. en till bilstereo bygget o en till bilen själv. dock ska ja kast i en generator till snart. hehe. men ja får aldrig start problem med min bil i alla fall.

    men du får köra separata strömkablar till batteriet bak o fram så slipper du dra ur bilen batteri när du poppar stereo.
    Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

    Comment


    • #3
      Re: Ännu en batteri-tråd

      Originally posted by perkan View Post
      som du beskriver att du vill ha. har ja byggt i min bil. batterierna bak har en egen generator så dom har egen laddning. så bilens egen strömkälla påverkas inte av stereon. men då har ja dubbla generatorer. en till bilstereo bygget o en till bilen själv. dock ska ja kast i en generator till snart. hehe. men ja får aldrig start problem med min bil i alla fall.

      men du får köra separata strömkablar till batteriet bak o fram så slipper du dra ur bilen batteri när du poppar stereo.
      Finns ju annars skiljerelä

      Comment


      • #4
        Re: Ännu en batteri-tråd

        Originally posted by Svartstreck View Post
        Finns ju annars skiljerelä
        helt sant. lättare o smidigare om man inte vill böka med dubbla genratorer. men har man 2 så har man ström hehehe. nej men skiljerelä är ju helt klart smidigast o minst krångel.
        Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

        Comment


        • #5
          Re: Ännu en batteri-tråd

          Jag var kanske lite luddig när jag skrev.
          Jag kommer att köra med en generator som laddar både fram batteriet och bak. Kommer att ha ett skiljerelä.


          Om man gör som du har gjort perkan så spelar det ju ingen roll vad man har för batteri fram. Men det gör det väl om man gör som jag, att köra på samma generator via skiljerelä? För det är väl när man laddar upp dom går illa?

          Comment


          • #6
            Re: Ännu en batteri-tråd

            nej ja tror inte de spelar så stor roll om du har olika batterier fram o bak om du har skilje relä. har man därimot inte skiljerelä o laddar två olika batterier så kan de bli lite knas. eller rättare sagt generatorn kan få jobba hemskt mycke tror ja inte säker på detta.
            Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

            Comment


            • #7
              Re: Ännu en batteri-tråd

              Att koppla ihop olika batterier är inga problem när man använder skiljerelä, då menar jag exempelvis ett vanligt startbatteri fram och ett "bilstereobatteri" bak.

              Om man inte använder skiljerelä så är möjligheten störst att batterierna ska fungera bra ifall man använder likadana och av samma storlek, men vet man hur saker och ting beter sig så går det även här att ha olika batterityper/storlekar utan att få bekymmer.

              När flera batterier kopplas ihop nära varandra, dvs som en batteribank, då blir belastningen relativt jämn på alla batterier. I detta fall är det extra viktigt att de är av samma typ och storlek för att undvika extra djup urladdning på enstaka batterier, vilket kan medföra onödigt snabbt haveri och därmed nedsatt prestanda på hela banken.

              En sak vill jag dock tillägga. Generatorn ska klara sig bra även fast man har flera batterier, MEN det förutsätter att man inte låter generatorn försöka ladda upp alla batterierna när de har blivit mycket djupt urladdade eftersom den då i princip får jobba ihjäl sig.

              Istället ska man ladda upp batterierna med en batteriladdare när man vet att det har blivit en hel del urladdning av en eller annan anledning, generatorn får ägna sig åt att underhållsladda dem (vilket den egentligen är tänkt att göra) när de redan är i hyfsat laddat skick.
              Last edited by Optima; September 18, 2009, 19:55.

              Comment


              • #8
                Re: Ännu en batteri-tråd

                Originally posted by Optima View Post
                Att koppla ihop olika batterier är inga problem när man använder skiljerelä, då menar jag exempelvis ett vanligt startbatteri fram och ett "bilstereobatteri" bak.

                Om man inte använder skiljerelä så är möjligheten störst att batterierna ska fungera bra ifall man använder likadana och av samma storlek, men vet man hur saker och ting beter sig så går det även här att ha olika batterityper/storlekar utan att få bekymmer.

                När flera batterier kopplas ihop nära varandra, dvs som en batteribank, då blir belastningen relativt jämn på alla batterier. I detta fall är det extra viktigt att de är av samma typ och storlek för att undvika extra djup urladdning på enstaka batterier, vilket kan medföra onödigt snabbt haveri och därmed nedsatt prestanda på hela banken.

                En sak vill jag dock tillägga. Generatorn ska klara sig bra även fast man har flera batterier, MEN det förutsätter att man inte låter generatorn försöka ladda upp alla batterierna när de har blivit mycket djupt urladdade eftersom den då i princip får jobba ihjäl sig.

                Istället ska man ladda upp batterierna med en batteriladdare när man vet att det har blivit en hel del urladdning av en eller annan anledning, generatorn får ägna sig åt att underhållsladda dem (vilket den egentligen är tänkt att göra) när de redan är i hyfsat laddat skick.

                Så det är bara när man drar ur batterierna som det ska vara lika batterier? Så om man laddar dom så spelar det ingen roll? Jag menar skiljerelä hit eller dit, generatorn laddar ju fortfarande upp batterierna oavsett om man har reläet där.
                Det där fatta jag själv vad jag mena hoppas det går att tolka.

                Så jag kan alltså köra med orginalbatteriet fram och en batteribank av lite bättre kvalité utan problem?!

                Comment


                • #9
                  Re: Ännu en batteri-tråd

                  Originally posted by Kaggen View Post
                  Så det är bara när man drar ur batterierna som det ska vara lika batterier? Så om man laddar dom så spelar det ingen roll? Jag menar skiljerelä hit eller dit, generatorn laddar ju fortfarande upp batterierna oavsett om man har reläet där.
                  Det där fatta jag själv vad jag mena hoppas det går att tolka.

                  Så jag kan alltså köra med orginalbatteriet fram och en batteribank av lite bättre kvalité utan problem?!
                  Ja.....tills du drar ur det bakre batteriet för mkt.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ännu en batteri-tråd

                    Originally posted by Lonefox View Post
                    Ja.....tills du drar ur det bakre batteriet för mkt.
                    Vad händer sen?

                    Nå, man får väl underhållsladda det antar jag, hade jag ju iofs tänkt ändå. Får införskaffa en fin lite laddar så snart som möjligt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ännu en batteri-tråd

                      Originally posted by Kaggen View Post
                      Vad händer sen?

                      Nå, man får väl underhållsladda det antar jag, hade jag ju iofs tänkt ändå. Får införskaffa en fin lite laddar så snart som möjligt.
                      På det stora hela.....vad Optima sade
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ännu en batteri-tråd

                        För att slippa en till tråd om batterier fortsätter jag här med en fråga om vilket batteri man ska ha om man vill ha så lite vikt som möjligt..

                        Tänkte då optima vs NSB +75..?

                        NSB +75 verkar väldigt imponerande om man säger som så. 4000 för det batteriet verkar ju helt ok. Men vad vet jag?
                        Handlar alltså om att få bra batteribank med låg vikt.. och kanske inte svindyrt

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ännu en batteri-tråd

                          Jag har varken testat Optima YT5,5 eller NSB+75, men kollar man i specarna till dessa batterier så är NSB+75 ca 1 kg tyngre. Optima tar dock upp större plats. Inre resistansen är ganska likvärdiga på båda batterierna, urladdningstiden vid 25 A ser också ut att vara ganska likvärdiga.

                          Nu har jag alltså tagit det största Optima Yt som jämförelse eftersom det har samma kapacitet som NSB+75.

                          Andra som har provat batterierna får väl ge mer exakta råd.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ännu en batteri-tråd

                            Vart köper man skiljerelän då??

                            Känner dom av själv när ena batteriet är laddat??
                            //PA -- Saab 9-5 Kombi

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ännu en batteri-tråd

                              Tex Blekingebilradio, BAE och Startmotor.se har skiljerelän som tål 100 A kontinuerligt.

                              Det är inte själva skiljerelät som "känner av" när batterierna är fulladdade, inte när det handlar om enkla skiljerelän utan en massa elektronik.

                              När batterier sitter parallellkopplade med varandra så kan man säga att varje batteri "tar vad det behöver" för att bli laddade, därför brukar de sköta detta själva utan problem så länge som de inte är i dåligt skick eller allmänt utslitna.

                              Däremot när det gäller seriekopplade batterier så flyter det ungefär samma laddström genom alla batterierna, vilket gör att om något batteri inte tar emot laddning ordentligt så kommer övriga batterier att riskera överladdning pga att laddaren inte reglerar ner laddningen.

                              Comment

                              Working...
                              X