Har ett par TEC SQ5 i kickarna på min E36 coupé. Jättenöjd med dem ljudmässigt men saknar lite spark och basenergi längre ner i registret (nu jämför jag med mina TEC SQ6 som sitter i en Saab 9-5). Har ni några förslag midbasar som jag kan kika på? Det är begränsat med utrymme i kickarna på en E36 och större än 5.25" går inte in och jag vill inte bygga om för att få dit något större heller.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
5" som slår hårt i begränsad lådvolym?
Collapse
X
-
5" som slår hårt i begränsad lådvolym?
Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]Tags: None
-
Re: 5" som slår hårt i begränsad lådvolym?
En sexa är ju nästan dubbelt så stor som en femma så det finns helt klart begränsningar.
Varför inte flytta fram din tiotummare till hanskfacket? Då kan den spela mer midbas.
Eftersom du kör ett trevägssystem så kan ett alternativ vara en ren 5-tums bas, där Focal har trevliga saker./tycker Erik.
-
Re: 5" som slår hårt i begränsad lådvolym?
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2481
Dessa har jag hört och gillar ljudet från dem skarpt.
Sen hur dem står sig mot SQ5 och Focal vet jag inte vet bara at dem lät bra i mokkes V40Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se
www.garaget.org/Frippe_L
Svensk Mästare 2012 i Street Stock
Svensk Mästare 2011 i Street 100A
Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER
Comment
-
Re: 5" som slår hårt i begränsad lådvolym?
Dem där SEAS var ju billiga, någon som jämfört dessa med SQ5?
JBL verkar bara säljas i kit, mellanregister och diskant har jag redan, som jag tänker behålla
Focal skall kollas upp, alltid gillat deras grejer.Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]
Comment
-
Re: 5" som slår hårt i begränsad lådvolym?
Robsarve: Hur står sig SQ5:an mot andra 5" element när det gäller basförmåga? Tänkte om det är förutsättningarna som sätter begränsningen och inte elementet?
Hur lågt kan man dela SQ3:an om jag får tag i en 5" bas.Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]
Comment
-
Re: 5" som slår hårt i begränsad lådvolym?
Mmm..... Focals 5"-basar har dock en nackdel.
Priset.
4K st för 5" *ryser*
Fast det är deras toppserie BE med så....
http://www.focal-fr.com/catalogue-do...files/1181.pdfLast edited by Lonefox; September 10, 2009, 23:26.Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra
Comment
-
Re: 5" som slår hårt i begränsad lådvolym?
Originally posted by Lonefox View PostMmm..... Focals 5"-basar har dock en nackdel.
Priset.
4K st för 5" *ryser*
Fast det är deras toppserie BE med så....
http://www.focal-fr.com/catalogue-do...files/1181.pdf
Hur är Amegas nya doningar då? Säljs 5" lösa eller bara i kit?Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]
Comment
-
Re: 5" som slår hårt i begränsad lådvolym?
Originally posted by Mika View PostHoppla, det var lite väl svettigt.
Hur är Amegas nya doningar då? Säljs 5" lösa eller bara i kit?Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se
www.garaget.org/Frippe_L
Svensk Mästare 2012 i Street Stock
Svensk Mästare 2011 i Street 100A
Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER
Comment
-
Re: 5" som slår hårt i begränsad lådvolym?
Ett alt. som jag använt själv som passar från 4-5 liter slutet är Jordan JX92S..
Säljs av hifikit:
http://www.hifikit.se/index.php?id=2481//Patrik
BRL Trollhättan AB
BMW 525 Fas V YONONO :
Wired with Audioquest.
5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012
WWW.BRL.SE
Comment
-
Re: 5" som slår hårt i begränsad lådvolym?
rättar lite =)
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1485Hur kan Björn Borg vara så känd…. Han säljer ju bara kalsonger!
Comment
-
Re: 5" som slår hårt i begränsad lådvolym?
Originally posted by nixlaz View Posträttar lite =)
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1485//Patrik
BRL Trollhättan AB
BMW 525 Fas V YONONO :
Wired with Audioquest.
5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012
WWW.BRL.SE
Comment
-
Re: 5" som slår hårt i begränsad lådvolym?
När ett element skall spela långt ned i frekvens för sin storlek så krävs det framförallt en sak. Slaglängd. Särskillt i bil där man vill kunna spela relativt högt samtidigt.
Eftersom du inte vill bygga om kickarna för att ta ett större element eller porta dem som oxå är ett alternativ, så gäller det att leta efter en femma som har ett långt Xmax. (+5 mm)
Om man vill ha just midbas, så bör man leta efter ett element med rätt så styv kon, kolfiber/metall/keramik/nomex... för att få bästa klippet.
Seasarna som länkades till är inte dumma, även om jag som midbas föredrar alukonvarianten http://www.seas.no/index.php?option=...105&Itemid=127, även de Jordan som Skogis länkade till har lämpliga värden, men magnetsystemet/upphängningen på dem är gjort för mer kontroll i mellanregistret vilket gör att de inte riktigt är lika attackvilliga.
Själv satte jag ett tag Vifa 7-or i e36ans kickar med bra resultat, men det var ju inte vad som efterfrågades./tycker Erik.
Comment
-
Re: 5" som slår hårt i begränsad lådvolym?
Originally posted by Robsarve View PostNär ett element skall spela långt ned i frekvens för sin storlek så krävs det framförallt en sak. Slaglängd. Särskillt i bil där man vill kunna spela relativt högt samtidigt.
Eftersom du inte vill bygga om kickarna för att ta ett större element eller porta dem som oxå är ett alternativ, så gäller det att leta efter en femma som har ett långt Xmax. (+5 mm)
Om man vill ha just midbas, så bör man leta efter ett element med rätt så styv kon, kolfiber/metall/keramik/nomex... för att få bästa klippet.
Seasarna som länkades till är inte dumma, även om jag som midbas föredrar alukonvarianten http://www.seas.no/index.php?option=...105&Itemid=127, även de Jordan som Skogis länkade till har lämpliga värden, men magnetsystemet/upphängningen på dem är gjort för mer kontroll i mellanregistret vilket gör att de inte riktigt är lika attackvilliga.
Själv satte jag ett tag Vifa 7-or i e36ans kickar med bra resultat, men det var ju inte vad som efterfrågades.
Det beror ju lite på hur du tänkt/kan dela elementen också.( Men det kan ju robsarve och jag bråka om nån annan gång).
Dock skulle Vifa 7-orna funka bättre om du vill spela högt, det blir ju lite fysiskt med ett större element. Någon typ av byggnation antar jag att du kommer göra ändå. Man kan kanske bygga ut en baffel med lite större hål i mdf lr liknande, ( utan att skära upp plåten bakom). Du kanske har någon bild robsarve?//Patrik
BRL Trollhättan AB
BMW 525 Fas V YONONO :
Wired with Audioquest.
5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012
WWW.BRL.SE
Comment
-
Re: 5" som slår hårt i begränsad lådvolym?
Tack för alla tips och synpunkter!
Robsarve: Tror/vet du att Seas eller Jordan elementen levererar mer bas (utan ombyggnad) än vad SQ5rna gör.
Det är såpass ombyggt att det sitter en mdf baffel skruvad i originalhålen, detta var nödvändigt för att få dit SQ5, annars gick dem inte i och även för att få ett lite stabilare montage.
Hur är det med dämpull i kickarna? Just nu har jag ganska mycket ull där, har inte testat hur det spelar utan ullen men det borde väl bli lite sämre resultat, eller?Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]
Comment
Comment