Har slutstegen av idag sämre strömkapacitet än de äldre? Var de äldre "törstigare" på ström eller är det tvärtom? Jag slogs häromdagen av bara viktskillnaden mellan mitt gamla Alpinesteg och kompisens (ganska stora och nya) Magnat. Magnaten var "lätt" i direkt jämförelse. Hans är en 4 kanalare som ska ge 4 x 100watt och det lirar gött men inte nått över sig måste jag säga. Vi gjorde ett test och körde med mitt gamla Alpinesteg som är specat till 4 x 50watt och framförallt vaknade framsystemet ganska markant med mitt steg (så mycket att jag fick låna ut det steget på obestämd tid).
Effekt är ju en sak men det är inte alenarådande utan strömstarkheten talar ju sitt språk. Möjligen är det så att mitt Alpine ursprungligen är aningen dyrare i konstruktionen mot Magnatsteget men samtidigt är det 13 år gammalt? Kunde faktiskt inte höra någon brusmässig skillnad heller (Alpinet är inte direkt brusfritt). Frågan kan ställas, är elektroniken markant sämre i budgetklasserna nu än tidigare? Nån som gjort liknande erfarenheter?
//mt4base
Effekt är ju en sak men det är inte alenarådande utan strömstarkheten talar ju sitt språk. Möjligen är det så att mitt Alpine ursprungligen är aningen dyrare i konstruktionen mot Magnatsteget men samtidigt är det 13 år gammalt? Kunde faktiskt inte höra någon brusmässig skillnad heller (Alpinet är inte direkt brusfritt). Frågan kan ställas, är elektroniken markant sämre i budgetklasserna nu än tidigare? Nån som gjort liknande erfarenheter?
//mt4base
Comment