Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gamla steg kontra nya?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gamla steg kontra nya?

Har slutstegen av idag sämre strömkapacitet än de äldre? Var de äldre "törstigare" på ström eller är det tvärtom? Jag slogs häromdagen av bara viktskillnaden mellan mitt gamla Alpinesteg och kompisens (ganska stora och nya) Magnat. Magnaten var "lätt" i direkt jämförelse. Hans är en 4 kanalare som ska ge 4 x 100watt och det lirar gött men inte nått över sig måste jag säga. Vi gjorde ett test och körde med mitt gamla Alpinesteg som är specat till 4 x 50watt och framförallt vaknade framsystemet ganska markant med mitt steg (så mycket att jag fick låna ut det steget på obestämd tid).

Effekt är ju en sak men det är inte alenarådande utan strömstarkheten talar ju sitt språk. Möjligen är det så att mitt Alpine ursprungligen är aningen dyrare i konstruktionen mot Magnatsteget men samtidigt är det 13 år gammalt? Kunde faktiskt inte höra någon brusmässig skillnad heller (Alpinet är inte direkt brusfritt). Frågan kan ställas, är elektroniken markant sämre i budgetklasserna nu än tidigare? Nån som gjort liknande erfarenheter?

//mt4base

Re: Gamla steg kontra nya?

De flesta tror när vi som driver butiker säger.......det steget är kanon, att steget är värlsbäst!
    Med det menar vi givetvis i prisklassen!
    Steg som kostade 6-7 tusen för 10 år sedan gör det även i dag, alltså kvalitetsmässigt!
    Visst finns det skilnader, jag menar....i dag finns det betydligt mer att välja på.
    Men att tro ett gammalt välljudssteg får spö av ett steg i 3-4 tusen klassen får tänka om!
    Visst kan billigare steg ta upp kampen med äldre dyrarare steg, vad skulle vi annars ha utveckling till!
    Men om man prioriterar välljud och lägger ut en lite större summa pengar idag, då kör dessa steg 8or runt de äldre stegen!

Vi har också konstaterat att blanda nya med äldre produkter kan ställa till problem!
    Man ska inte tro att det där steget jag hade i min Volvo 142a, från 1980 fungerar med en bas från i dag utan problem!
    Lyssnar man på vissa setuper, då kan det förekomma saker som är svårförklarade ljudmässigt!
    Det funkar helt enkelt inte, produkterna lirar inte tillsammans.
    Tar man sedan ett modernt steg, ja då blev alla musikerna kompisar igen!
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Jag har fått för mig att äldre steg drar mer ström än nyare, men jag har inte mätt. Den tanken dök upp när jag labbade med äldre Alpine V12-steg (MRV-T757 & MRV-F457) och nyare V-Power (MRP-F450 & MRP-F240) Så jämförelsen haltar då det är två olika prisnivåer på stegen.
      Vis vobiscum sit!

Comment

De gamla Alpine V12 stegen lämnade rejält mer effekt än vad som stod på specen. Har en kompis som körde med 2st Punch 12or och ett framsystem på sitt steg (kommer inte ihåg vilket) som lämnade 4x35w eller nåt liknande. Lät kanonbra och spelade ca 139db.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

Comment

Gamla Alpine MRH-F254, vad jag har hittat på nätet så ska det lämna 4x25 vid 4ohm, 4x35 vid 2ohm och 2x70 vid 4ohm bryggat..
          Har ingen vidare koll på dessa gamla alpinesteg, underspecat?
          Någon som vet var man kan hitta ett kontaktstycke som till vänster om säkringen på följande bild?
          kontakten syns ju väldigt dåligt då jag inte hittade en bättre bild, men flera förstår säkert vilken kontakt det rör sej om

Comment

Kontaktstycket hittar du hos 12 Volt Sverige, via en Alpine återförsäljare.
            Vis vobiscum sit!

Comment

Working...
            X