Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga ljud i en bil med hel/delvis plastkaross

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bygga ljud i en bil med hel/delvis plastkaross

Hej.
    Har legat av mig lite på bilstereofronten så jag har inte varit så aktiv på forumet. Därför vet jag inte om det här tagits upp men jag har inte hittat nåt i mina sökningar.

Det är så att jag ska börja bygga på ljudet i min gamla Volvo 740( den grå/lila för er som var med 2004), och då den främst är tänkt för bana och liknande så har jag börjat fundera på sätt att spara vikt.
    Borde vara nån som gått i liknande tankar alt. kanske byggt i nån corvette motsv.

Det jag tänkt först och främst är att byta ut dörrarna till glasfiber/kolfiber ditton. Men hur kommer det påverka ljudet, behöver det dämpas och förstärkas såpass att det inte är värt det?

Ett alternativ jag tänkte på var att bara byta bakdörrarna då de dels väger som fan men det är bara dörrarna fram som kommer ha högtalare, i det här fallet 6,5or.

Vad tror ni?

Re: Bygga ljud i en bil med hel/delvis plastkaross

Om vikten är så viktig för dig så är det kanske det du skall tänka på när du bygger upp stereon.

Förstår t.ex inte varför du skall ha högtalare i bakdörrarna.
    /tycker Erik.

Comment

Då var jag otydlig. Det kommer alltså INTE sitta några högtalare i bakdörrarna. Utan jag behåller plåtdörrarna fram och byter till plastdörrar bak.

Comment

Originally posted by Ricke W View Post
        Då var jag otydlig. Det kommer alltså INTE sitta några högtalare i bakdörrarna. Utan jag behåller plåtdörrarna fram och byter till plastdörrar bak.
        Står klart och tydligt ovan att du bara ska ha fram.

Då du ska göra en ny bräda så skulle jag sattsa på allt ljud därifrån.
        Vilket kommer spara mycket vikt!
        sigpic

Ägare av DekorTeknik
        Gå in och gilla!

Comment

Tyvärr så får det inte plats, att flytta mätarna mot mitten är inte aktuellt. Så mycket mer än mellanregister och diskanter får inte plats på vänstersidan av instrumentet när buren kommer in.

Comment

Originally posted by Ricke W View Post
            Tyvärr så får det inte plats, att flytta mätarna mot mitten är inte aktuellt. Så mycket mer än mellanregister och diskanter får inte plats på vänstersidan av instrumentet när buren kommer in.
            Tryck dit ett vettigt mellanregister på 3" som spelar tillräckligt högt i frekvens så slipper du diskant. Sen en 8" under hanskfacket/golvet och ett trekanalssteg på detta. Gjorde inte ljudstudion nån demobil med bara treor och handskfacksbas?

Eftersom det är en banbil du vill ha och inte ljudbil så är det en bra kompromiss.

Comment

Antar att du varken har inredning eller asfaltsmattor kvar då du säger det är en racebil.

Kommer du verkligen höra någon musik om du sätter in högtalare då?

Dessa eller något liknande kommer jag köpa till min räserbil: http://www.jula.se/horselkapor-med-a...ng-sync-906237

Bättre än så blir det inte
              För mycket är lagom

Comment

Tack för tipsen.

Eftersom det främst var dörrarna jag ville ha tankar och idéer om så valde jag att inte beskriva hela syftet och uppbyggnad av bilen och ljudanläggningen, men det verkar påverka svaren åt fel håll så får jag beskriva lite mer iallafall.

Bilen kommer vara en stor kompromiss, hade det varit en full-racer så hade ingen form av ljudanläggning varit aktuell.
                Varför jag inte byggt två bilar, en race och en ljudbil? För att i nuläget så lockar en all around-bil mer. Sen att det bara var tänkt att bygga ljud från början är en annan sak, men det är många år sen nu.

Anledningen till att jag vill sänka vikten är att med större motor, större växellåda, bur, ljudanläggning, dämpning osv. så blir den så mycket tyngre än original.
                Med dörrar i annat material så kanske jag kan spara in 50-60 kilo och vips så är ljudanläggningen inte lika mycket dövikt.

Comment

Jag skall väga alla 6.5" kit i sortimentet, återkommer!

Pierre
                  SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                    Jag skall väga alla 6.5" kit i sortimentet, återkommer!

Pierre
                    Hehe, det är chill. Har 4st gula Amega 6,5" på hyllan.

Comment

Dom hör definitivt till det tyngre viktmässigt, och midbasmässigt.

Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by andreas_gbg_ View Post
                        Tryck dit ett vettigt mellanregister på 3" som spelar tillräckligt högt i frekvens så slipper du diskant. Sen en 8" under hanskfacket/golvet och ett trekanalssteg på detta. Gjorde inte ljudstudion nån demobil med bara treor och handskfacksbas?

Eftersom det är en banbil du vill ha och inte ljudbil så är det en bra kompromiss.
                        Det stämmer bra.
                        Demobilen var/är en mini med 3,5 i orginal ventilation ut blås och en 8" fram på golvet.

Först var det amega 3,5 fram som nu har bytts till JL. En JL 8" och ett JL fyrkanalssteg.

Kan själv granatera att denna combo spelar sjukt bra.
                        Ljudstudion
                        Bilpedanten

Comment

Originally posted by Valek View Post
                          Det stämmer bra.
                          Demobilen var/är en mini med 3,5 i orginal ventilation ut blås och en 8" fram på golvet.

Först var det amega 3,5 fram som nu har bytts till JL. En JL 8" och ett JL fyrkanalssteg.

Kan själv granatera att denna combo spelar sjukt bra.
                          Tanken med den var först Audison Voce......han hade tom. fått dit framsystemet när han ändrade planerna.....tokstollen
                          Hann aldrig lyssna på ngt av byggena
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Working...
                          X