Announcement

Collapse
No announcement yet.

Portningslänk

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Portningslänk

Detta är en portningslänk som jag hittade nu på morgonkvisten.

http://www.psp-inc.com/tools.html

du får skriva lådvolymen i CuFt = 28.3168 l

http://www.convertunits.com/from/litre/to/cu+ft

Detta ger ett hum om vilken portlängd du får kontra avstämning

Re: Portningslänk

Brukar köra http://www.linearteam.dk/default.asp...ventcalculator slipper räkna om till cuft också :P

Comment

Bra tips båda 2.
      Sånt vill nog alla se mer utav.
      Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
      --------------------------------------------------------------------------------
      Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
      PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Comment

Vid beräkning av slotport använder jag: www.carstereo.com/help2/Articles.cfm?id=31

Har dock inte räknat ut "vanliga" portar med den uträknaren så jag vet inte hur beräkningarna stämmer med diverse andra portberäknare, dock skiljer det i princip alltid litegrann mellan olika beräknare eftersom det finns ett antal olika formler.

Comment

Bra tips men det bör tilläggas att det bara är en hyfsad måttstock inte ett facit. Vissa beräkningar sticker iväg åt ett helt annat håll än verkligheten också. Massvis med parametrar som inte hänger med i denna beräkningen.

Comment

Så här gör du för att exakt ta reda på din lådas avstämning.

http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=avst%E4mning

Min slutsats efter att ha testat teoretisk avstämning kontra vad det verkligen blir är att slotporten kan göras större i area med given längd jämfört med ett runt rör. Även själva placeringen av porten påverkar resultatet mycket.

Har provat lite olika portberäknare och jämfört med sanningen och kan konstatera att portprogram som räknar efter en rund port inte går att använda med tillförlitlighet på slotport.

Här är en bra länk: http://www.mobileinformationlabs.com...0lenth%201.htm

Tyvärr så kan den bara räkna "jämna" CuFt samt Inch vilket gör det lite lurigt. Men är man begåvad med att kunna räkna och tänka utanför boxen så att säga så fixar man det skapligt dock. Tillförlitligheten är bra.

Mvh Mattias Hedin
            DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Originally posted by Hedde View Post

Min slutsats efter att ha testat teoretisk avstämning kontra vad det verkligen blir är att slotporten kan göras större i area med given längd jämfört med ett runt rör. Även själva placeringen av porten påverkar resultatet mycket.
              Min teori gällande detta fenomen, kan förklaras med att luften inte rör sig på samma sätt uti hörnen på en fyrkantig port. Mesta av flödet centreras till mitten och bildar en "eliptisk" area och i hörnen blir det mest turbulens. Den effektiva arean blir då mindre än den fysiska.
              sigpic

-C5 2008 -SQuse-
              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

En annan möjlig förklaring är att eftersom slotporten utnyttjar flera av lådans väggar som en del av porten, så sticker "luftpelaren" ("förlängningen" av porten) längre ut. En port som sitter en bit från alla väggar får ingen hjälp av väggarna att ge den där förlängningen och då måste den fysiska längden göras större.

I portberäkningsformler finns det oftast en korrigeringsfaktor, vilket är kompenseringen för att porten fortsätter en liten bit utanför den fysiska porten. Det är luftpelaren som menas.

Blev en krånglig förklaring, men det är ungefär på detta sätt som jag har tolkat en del information i högtalarlitteraturen. Är det fel tolkat så får väl folk protestera.

Comment

dom flesta på usa forum är då överens om att runda är massor mer effektiva än en slotport,

Comment

Vet inte om alla förstått det men min mening med länken för uträkning var denna: Den uträknaren stämmer läskigt bra med mina tester. Enligt de "vanliga" programmen som utgår efter att porten är rund så skulle min låda i hummern vara stämd 36hz. Enligt programmet jag länkade 31, och i uppmätt 30-31.

Min hemmasub var enligt "det vanliga räkna efter rund port" avstämd 38. Enligt programmet jag länkade 35hz. Uppmätt 35hz.

Sjobas: Folk räknar area som area vanligtvis, och märker att rund spelar högre med samma area. Skillnaden är ju att slotporten blir lägre avstämd med given area samt längd vilket påverkar mycket.

Mvh Mattias Hedin
                    Last edited by Hedde; June 28, 2010, 21:14.

Comment

Den där portuträknaren var upplagd på samma sätt som den jag brukar använda (carstereo.com). Jag tänkte jämföra beräkningarna mellan dessa portberäknare, men naturligtvis kommer jag inte åt carstereo.com just nu. Typiskt, den sidan har aldrig krånglat.

Comment

Väldigt intressant ämne detta med Portning och avstämning

Comment

Idag funkade hemsidan som jag brukar använda och det var som jag misstänkte, båda portuträknarna ger exakt samma resultat.

Kollar man lite noggrannare när man gör beräkningarna i dessa portuträknare så blir inte resultatet likadant om man räknar på samma area men olika portmått, vilket betyder att det egentligen är "fel" att bara ange en viss area. Förhållandet mellan höjd och bredd spelar in, dock är inte skillnaden så ruskigt stor.

Comment

Det roliga är att jag upptäckt att dessa program verkligen verkar fungera för slotport på riktigt.

Det gör ju att den gamla klassikern "area som area" inte är sanningen. Inte ens nära.

Mvh Mattias Hedin

Comment

Det finns ju exempel på tillverkare som "envisas" med att bara ange arean, jag tycker dock inte att ddet är tillräckligt.

Själv slarvar jag tyvärr med att skriva vilka portmått jag har utgått ifrån, det ska erkännas, men jag försöker att skriva vilka mått porten är tänkt att ha vid mina slotportsförslag.
                              Last edited by Optima; June 29, 2010, 21:59.

Comment

Working...
                              X