Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med MDS Fanatic 600watt x2, zachry k1200d.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med MDS Fanatic 600watt x2, zachry k1200d.

Tjena en nykomling här på forumet! Jag har då MDS Fanatic 600watt x2, och slutsteg zachry k1200d, mitt gamla steg brännde så vill inte göra fel igen, så hur ska jag gå till väga?

Basarna är från 2007 eller tidigare på 600watt vadera, är det några spec inställningar jag behöver ändra från det som är på original? Eller är det bara plug and play så att säga?

Sitter i en golf III 97a

Re: Hjälp med MDS Fanatic 600watt x2, zachry k1200d.

Antingen kör du basarma i 1ohm eller 4ohm.
    Dock så är steget lite klent om du kör 4ohm, men det är ju stabilt ner till 1ohm och ger ju lite mer effekt då så jag skulle köra på det.

Eftersom varje bas är på 2x4ohm så måste du först parallellkoppla spolarna där så varje bas ligger på 2ohm. Sedan så parallellkopplar du basarna med varandra så blir det 1ohm.
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

http://www.drkrupp.se/hifi/inledning..._koppling.html sådär förstår inte riktigt :P

Comment

Ta en bas sätt en kabel mellan ena + till andra minus - sen tar du + o - som är kvar till steget sen gör du lika sant med den andra basen
        Huvuddomare för db Dragracing/bassrace/Psychlone
        sigpic
        Tack till Ljudia AB

Comment

jag har ju bara 1 + o 1 - på var bas, totalt 2 + o 2 -, du beskriver väll en bas med dubbla + och -?
          http://www.rockfordfosgate.com/rftec...1&woofer_imp=4 så som du menar? (Wiring nr 2)

Min är som denna tror jag http://www.rockfordfosgate.com/rftec...2&woofer_imp=1

Eller är jag helt bakom flötet?

Comment

de var ja som fattade fel av tidigare inlägg då har du bara en + o - på varje bas är de bara koppla in o köra
            k1200 har ju 2 ingångar koppla en bas per ingång så är de lugnt
            sigpic
            Tack till Ljudia AB

Comment

Men blir det rätt med Ohm då? basarna ligger väll på 4 ohm, och det är ett 1 ohm steg?

Comment

Ett slutsteg är inte på ett visst antal Ohm, däremot tål det en belastning ner till ett visst antal Ohm. Detta steg tål ner till 1 Ohms belastning, men naturligtvis kan man belasta med tex 2 eller 4 Ohm om man vill.

När du kopplar in dina basar så kommer steget att belastas med lägst 2 Ohm, alltså inga problem alls, och det kan enligt produktbeskrivningen ge ut 700 WRMS när det körs fullt ut. För att steget ska kunna ge ut mer effekt så måste basarna ha en annan impedans, alltså kan du inte belasta med 1 Ohm om du använder nuvarande basar.

Comment

Jaha, trodde man nte kunde öka uppåt så då är det bara å köra ena basen på yttersta + o -, den andre mellan de yttersta + o -?

Comment

ja gör så så funkar de kalas
                    sigpic
                    Tack till Ljudia AB

Comment

Jag trodde dessa element bara fanns med dubbla 4ohms spolar. Fel av mig då! Då gör du som de andra säger så blire grymt
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Working...
                      X