Tagit bort mellanväggarna på dörrsidorna. Var lite jobbigt eftersom hälften av skruvarna hade fastnat. När jag fick bort dom så visade det sig att legeringen hade släppt och oxiderat...
Inte hänt så mycket annars på ljudfronten, blir lätt så när man ska hinna med att renovera hus samtidigt Men som sagt lite har hänt iallafall, dämpade klart hela högerdörren (de var till vis del dämpad förut, men eftersom mellanväggen aldrig varit borta innan så var de inte speciellt bra dämpat). 2-3 lager SilentCoat, nu är dörren stum som en betongvägg. Ska ner och hämta 15mm absorberfoam imorgon som ska sättas över dessa lager, så dämpat blir det med råge.
Skippar planerna med att svetsa i mellanväggen då det inte är nåt praktiskt bra. Limmade ihop 2st 12mm MDF som ska bli baffel, dessa ska fasas med fräsen så midden kan andas bättre. Mellanväggen ska sedan plastas så det blir stabilt och tätt.
Blir mer i veckan nu. Håller på med lådan/ramen i bagaget samtidigt (ligger på jobbet) Allt för idag
Edit: Glömde skriva, plåten ska självklart fixas till under bafflen, ser ut som skit nu hehe...
Plastat plastat plastat... hela veckan Inte gjort mycket annat, tyvärr. Segt när man kommer till detta momentet, men sen ska de börja monteras när detta är klart.
Höger dörrsida klar, ska dämpas ytterligare i överkant när jag monterat den sen. Andra dörrsidan är långt mindre jobb med eftersom den inte var klippt i som denna var. Har lagt 4 lager glasfiber runt bafflen samt dämpat hela området runt med icke-torkande "modellera" köpt från svalander. Fick min signalkabel nu i veckan, när jag skulle löda RCA kontakterna visade det sig att dom inte var speciellt bra konstruerade. Struntade i dom och köpte nya istället som kommer på... måndag ( j-a krångel ).
Dämpat dörren med 15mm absorber foam och mellanväggen med 2 lager SilentCoat samt plastat hela baksidan, stabil med andra ord. Där facket i dörrsidan ligger emot mellanväggen limma jag 35mm absorb foam för att slippa vibrationer i plasten.
Ska skära lite i dörrsidan så inte plasten täcker midden, ska sätta en ram med högtalartyg som täcker hålet sedan.
Ser riktigt bra ut!
Tror leran är en riktigt bra grej för att dämpa med men funderar på hur pass bra den sitter fast emot plasten?
Bara den inte börjar lossna sedan när du börjar spela på ordentligt och leran kanske utsatts för fukt ett par ggr.........vad fick du för känsla när du tryckte på den? Verkar den "smeta" fast bra?
Hmmm, den är oljebaserad så vatten pärlade sig på den. Känns lite som ett vax lager. Tror den ska klara vatten, läste om det på diyma där de använde den i "openair" konstruktioner.
Leran satt bra efter jag värmde med värmepistolen, antar den smälte ner i porer och annat. Men jag ska nog kolla en extra gång innan jag skruvar dit den. Ni gör mig orolig :P
Står iofs på paketet att man kan rengöra med vatten, funkade inte så bra när jag fick det på fingrarna dock. Skumt....
Hmmm, den är oljebaserad så vatten pärlade sig på den. Känns lite som ett vax lager. Tror den ska klara vatten, läste om det på diyma där de använde den i "openair" konstruktioner.
Leran satt bra efter jag värmde med värmepistolen, antar den smälte ner i porer och annat. Men jag ska nog kolla en extra gång innan jag skruvar dit den. Ni gör mig orolig :P
Det är säkert ingen fara men det var bara en grej som slog mig.
Jag har också läst om folk som använt lera som dämpning men eftersom det varit ifrån Usa så har jag inte riktigt förstått/listat ut exakt vad för typ av lera det är som de har använt.
En annan intressant grej "from over there" är att blanda ut polyestern med (som jag förstått det) bly kulor eller pulver för att göra plasten mera "död".
Har ägnat 2 dagar i garaget åt att dämpa bilen på de mest udda platserna i bilen efter att provspelat midden i dörren på högersidan. Dörren den är monterad i vibrerar inte mycket, men allt annat. Panelerna i bakdörrarna vibrerade t.o.m. Inte märkt detta i den tidigare installationen.
Även om bara 1 mid var inkopplad var det en rejäl förbättring mot de gamla Amega 6,5orna jag hade tidigare. DLS 8an spelar riktigt bra och fint ner mot 45hz, tappar sedan men de är användbara så lågt som 30hz. Där nere ska de dock inte spela, lämplig högpass runt 40hz skulle jag tro men de får vi se vad som låter bäst sen. Spelar dock lika bra som en mindre sub över 45hz, ska bli intressant att höra båda spela sen
Krånglat med fönsterhissen som satt monterad i mellanväggen, plastskiten som höll rutan var söndersmulat och gick inte reparera, försökte 2 gånger (dagar) utan att lyckas. Fick köpa en ny sats för plastbitarna gick självklart inte köpa separat, kostade nära en tusenlapp att fixa. Älskar sånt :P
RCA kablarna klara, DLS kontakterna var bra mycket bättre att arbeta med. Ska lägga kablarna på plats i helgen och montera tillbaka stolar, paneler och annat mög Kabeln har jag provat i hemstereon, se om jag hörde någon skillnad mot de andra kablarna som satt där, en gul 2m Audioquest kabel. Även då Belden-kabeln är 4,5m lång så hör jag noll skillnad, betraktar det som bra. Bör duga i bilen vill säga
-------------------------------------
Som vi diskuterade innan, leran ÄR vattentålig. Provat lägga den i vatten i 2 dagar utan det har hänt nåt, går inte ens blanda in vattnet om man knådar den i varmvatten under kranen. Verkar lösa om man sköljer med tvål eller något annat fettlösande medel dock. Fäster grymt bra mot underlag om man värmer den först till 40 grader och låter den smälta ner lite i underlaget, funkar bra på plasten med. Är den kall är den mer svårarbetad. Funkar utmärkt att dämpa vibrationer med!
Inte mycket att visa men här är en färdig kabel och hur mellanväggen ser ut monterad. Ska dock täcka den helt med dämpfoam innan jag monterar dörrsidan, ser lite kladdigt ut för tillfället
Aldrig kul med oplanerat extra arbete, ser lovande ut
TACK TILL DBAKUTEN & CARSOUND.SE SM 1a i SuperStreet NW 2012. SM 1a i BassRace 149,9dB 2013. SM 1a i Extreme 2013. SM 2a i BassRace 149,9dB 2014. SM 1a i Extreme 2014. SM 1a i BassRace 149,9 2015. SM 1a i Extreme 2015. EM 2a i BassRace 149,9 2015. EM 3a i Extreme 3+ 2015.
Har ägnat 2 dagar i garaget åt att dämpa bilen på de mest udda platserna i bilen efter att provspelat midden i dörren på högersidan. Dörren den är monterad i vibrerar inte mycket, men allt annat. Panelerna i bakdörrarna vibrerade t.o.m. Inte märkt detta i den tidigare installationen.
Grattis.
Du har precis upptäckt att energi bara omvandlas och förflyttas
Visst är det roligt att jaga vibrationer?
Varit och inhandlat vinyl och alcantara för att klä fästen och lite annat med. Bilder kommer imorgon. Funderar starkt på att plocka ner bakdörrarna med och dämpa. Känns som bakdörrarna skapar en vidrig efterklang i basregistret och det endast från min ena mid. Tror att det är bakdörrarna som är boven, ytterplåten skakar ca 2.5mm när jag öser på max. Medan framdörren endast flexar ca 0.5mm.
Mäter resonansfrekvensen och mängden vibrationer med min iPhone. Ett app som heter iSeismo, riktigt bra app som mäter rörelser med imponerande upplösning.
Snart klar med vänster dörren. Gick en hel del fortare här. Fönsterupphängningen var hel på denna sida, tack o lov! Dämpat på samma vis här, 2-3 lager SilentCoat. Ytterplåten flexar sanslöst utan dämpning, så jag overkilldämpar lite Även mellanväggen dämpas på båda sidor. Baffeln ska plastas en gång till, fixar det imorgon när det härdat.
Hämtat ut svart superstretch vinyl/vit vinyl och röd alcantara samt ny mätutrustning. Införskaffade en Behringer ECM8000 och en linjär mic förstärkare med fantommatning. Ska mäta upp diskanten på höger sida och bestämma riktning så frekvenssvaret blir någorlunda identiskt.
Endast lådor till mina 3" mellanregister kvar sen innan jag kan börja koppla in allt och snygga till i bagaget. Bestämt mig för konformade 0,7 liter stora slutna lådor monterade ca 15 grader offaxis. Dessa lät bättre svagt offaxis då de blev lite lugnare 5-6khz. Onaxis stiger de ca 3-4db från 3 till 6.3khz, och det blir naturligare avrullning efter ca 7khz. Inte bestämt hur högt de ska spela, men de ser bra ut till 5-6khz enligt mätning.
Comment