Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strömkabeldragning Saab 9-5

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Strömkabeldragning Saab 9-5

Hej, har fastnat med min kabeldragning i bilen. Har läst att folk brukar dra strömkabeln genom en genomföring vid pedalstället och försökte mig på det. Men jag får för fasen inte igenom kabeln, hur gjorde ni? Borrade ni hål eller försökte dra jäms med dom befintiliga kablarna? Kom med tips!

Mvh

Re: Strömkabeldragning Saab 9-5

Nordenmark har ett album på sin profil med lite bilder hur han gjort.
    http://www.bilstereoforum.se/member.php?u=65
    sigpic

Comment

Jo där ser man Men förstår dock inte hur han lyckats få igenom kabeln, har själv inte lika kraftig strömkabel men ändå så får jag inte igenom den. Vågar man borra hål i genomföringen?

Comment

Jag brukar borra, var försiktig så du inte borrar i nån slang/kabel

Comment

Jag gjorde hål i gummiproppen med en mattkniv, skar ett kors. Sedan fäste jag änden på kabeln på en gammal radioantenn i glasfiber och tryckte ut genom hålet. Sedan var det att ta tag i antennen som stack ut i motorrummet och dra med kabeln.
          buntband, mattkniv och en antenn är verktygen som behövs.
          Vis vobiscum sit!

Comment

Se för guds skull upp på vart andra kablar går!
            Kabelstammen svänger 90grader höger utanför torpedväggen (sett innifrån) så jag körde såklart in kniven i kabelstammen och fick många konstiga fel på min bil......
            Efter lite meck och avlägsnande av diverse prylar som exempelvis tcs-enheten så lyckades vi skarva om alla kablar jag haft av.
            (Märkligt att man inte har lärt sig efter alla dessa år...)

Annars är det precis som Nordenmrk beskriver som man får göra.
            Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Nu har jag inte (ännu) dragit någon strömkabel från batteriet till slutstegen men när det blir dags så kommer jag att lägga kabeln i felxslang och dra den under bilen och upp i skuffen, då slipper man att göra plats för kabeln under mattor m.m. samt att ta sig igenom torpeden.
              Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Originally posted by prestones View Post
                Jo där ser man Men förstår dock inte hur han lyckats få igenom kabeln, har själv inte lika kraftig strömkabel men ändå så får jag inte igenom den. Vågar man borra hål i genomföringen?
                Som de har skrivit snitta gummit bara. Har ne 35mm2 och en 25mm2 som går igenom där å det var inga större problem att dra dem. Förra saaben gjorde jag dock som Jens skall göra i sin. rekommenderas starkt! Blir mindre bök å går nästan lika fort!

Comment

På min bil så gjorde vi hål och monterade nya gummi genomföringar bakom handsfacket! Det är även där Saab själva gör hål för kupèvärmar kabeln.
                  Så på min bil är det numera 3hål. 2 för stereon (35mm2) och en för kupèvärmare!

Mvh
                  Peter J

Projekt Saab 95 Aggressor
                  https://www.facebook.com/saabaudio/
                  Instagram saabaudio

Ancient history....
                  http://www.garaget.org/?car=106118

Comment

Working...
                  X