Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bandpasslåda? Hur välja bas?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Bandpasslåda? Hur välja bas?

Klockan 10 borde bli ca 70-80Hz, rakt upp är ju typ 170-200Hz om skalan stämmer.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Jag tycker den borde stå just nu på typ 100-120, så du har nog rätt, men skulle säga 10-11 bara för att få lite rätt
      Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Nu blev det lite svårt att hänga med i alla klockslag hit och dit tycker jag

Jag ställde HP-filtret ganska högt då jag har för mig att det var lätt att spela sönder en bas i bandpass om man gick alldeles för lågt under avstämningen? (I mitt fall 55Hz)

Skall testa fiffla lite med LP dock, detta kan väl inte skada på något sätt?

Comment

Nejdå, det är det inte. Spelar man väldigt djupt och väldigt länge så kan det börja bli varmt, men så är det ju med en portad också
          Last edited by Softis; November 16, 2010, 19:40.
          Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Ompa View Post
            Jag ställde HP-filtret ganska högt då jag har för mig att det var lätt att spela sönder en bas i bandpass om man gick alldeles för lågt under avstämningen? (I mitt fall 55Hz)
            Det blir inte samma sak hos en 4:e ordningens bandpass när det gäller att spela frekvenser under avstämningen, eftersom basen har en sluten kammare så kontrolleras konrörelserna på liknande sätt som hos en vanlig sluten låda (inte riktigt, men nästan).

Hos en 6:e ordningens bandpass däremot, då får man vara lite försiktigare med tanke på att basen sitter i en portad kammare. I den lådtypen bör man tänka på subsonicfilter, precis som i vanlig basreflex.

Comment

Working...
            X