Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bandpasslåda? Hur välja bas?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Bandpasslåda? Hur välja bas?

Originally posted by mackanback View Post
    Lyssna på mt4base han vet vad han talar om.. han hjälpte mig med min gamla 190 kommer tyvärr inte ihåg exakt vad det var för element men 2st 10tummare från dls tror dom hette rw10 i bandpasslåda.. det dunkade på riktigt bra drev dom med ett monosteg från mutant på ca 600w 2ohm.. se till att få tätt mellan skuff och kupé bara.

/Markus
    Det kvittar när man kör bandpass med portarna i hatthyllan
    Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Softis View Post
      Det kvittar när man kör bandpass med portarna i hatthyllan
      Hmpf! Lika viktigt att få det tätt med bandpass som då man kör portad låda ;-). Allt som läcker ut i skuffen är minskat ljudtryck och kan orsaka fasfel samt utsläckningar i vissa frekvenser.

Lycka till med byggnationerna :-)
      155++db@25hz
      http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

En sak upptäckte jag iaf med baslådan i 190:an att det var tvunget att få upp portarna i nivå med hatthyllkanten. Dvs, de fick inte mynna nån cm under plåtkanten för då var det rökt. Då spelade det trist som bara den.

Gillar ritningen du gjort! Svävande baslådor är ovanligt och måste vara grymt bra ur akustisk synpunkt Tänk på bensintanken är monterad mot ryggstödet när du monterar grejjer i den bilen bara. Det har hänt mer än en gång med folk som kört lååååånga skruvar rakt igenom tanken vid slutsteg och baslådemontage, luktar illa och bilen går inte så långt med all bensinen skvalpande nere i reservhjulsbaljan

/mt4base

Comment

Där är som sagt en viktig sak med just bandpasslådor. Eftersom allt ljud kommer från port/portar så måste de sticka in i kupen på något sätt, annars blockeras ljudet klart märkbart.

Comment

Originally posted by Techno_Bass View Post
            Hmpf! Lika viktigt att få det tätt med bandpass som då man kör portad låda ;-). Allt som läcker ut i skuffen är minskat ljudtryck och kan orsaka fasfel samt utsläckningar i vissa frekvenser.

Lycka till med byggnationerna :-)
            Jag hade min bandpasslåda i en kupe med hatthyllan borttagen... Det läckte väl in "lite" bastryck i skuffen på den men högt och exakt vad det iaf

Comment

hur blir de om man förflyttar basröret upp ur lådan för att komma igenom hatthyllan? de borde inte påverka allt för mycke eller? man ändrar ju inte portens längd.

Comment

Det som ändras är den portade kammarens volym, vilket gör att avstämning och frekvensgång påverkas. Men om volymen bara ändras med tex 2 liter hos en kammare med 50 liters ursprunglig volym så blir inte skillnaden speciellt märkbar. Har man däremot en bandpasslåda där den portade kammaren kanske ligger på 20 liter och porten tar upp 10 liter, då påverkas allting klart märkbart om man drar upp hela porten ur lådan.

Comment

Dags att uppdatera med resultat då

Började mina byggnationer med att inhandla 19mm MDF, och vid detta moment blev jag särskilt lycklig. Killen i kassan på råkade slå in fel material vid betalning, så jag fick en hel skiva för endast 120:-. Då höll man tyst och log hela vägen hem

Men i alla fall, fick även inse att en JBL P1224 är groteskt stor i yttermått för att vara en 12":are. Så lådan kunde inte byggas klar helt utanför bilen, för då hade jag inte fått ner den genom bagageluckan. Så först fick jag bygga den portade kammaren, och sedan sätta fast den slutna kammaren på denna i bilen.

Mina mått blev i alla fall en sluten låda på 28,32 liter samt en portad på 47,98 liter.

Så här såg lådan ut med den portade lådan nedsänkt i skuffen:

Notera min "jättesnygga" fastsättning av portarna För att få rätt vinkel på dem tyckte jag dock att detta sätt borde fungera...

Med detta gjort var det bara att sätta fast den slutna kammaren i denna, och sagt och gjort:

Blev sannerligen inte den mest vackra låda världen skådat, men hur många ska egentligen titta ner i mitt bagage?

Och som sådant blev resultatet med portarna in i bilen:

Resultatet då? Jo jag är faktiskt nöjd med ljudet, blev i alla fall en grym förbättring mot förut. Har dock två frågor som jag gärna vill ha svar på:

1: Hur skall jag ställa "LP-freq"-reglaget? I nuläget står den som sådant:

Korrekt?

2: Jag tycker att lådan spelar aningens aningens högre med bagageluckan öppen, är lösningen på detta att täta bättre mellan bagage/kupé?

Tack för de svar jag fick tidigare, Ompa out

Comment

Tycker LP står rätt bra, men hur är det med HP/subsonic?

Comment

tycker personligen att portarna stickar upp för långt ur lådan,du lär ju knappast kunna stänga och dölja portarna nu eller?

Originally posted by Ompa View Post
                      Dags att uppdatera med resultat då

Började mina byggnationer med att inhandla 19mm MDF, och vid detta moment blev jag särskilt lycklig. Killen i kassan på råkade slå in fel material vid betalning, så jag fick en hel skiva för endast 120:-. Då höll man tyst och log hela vägen hem

Men i alla fall, fick även inse att en JBL P1224 är groteskt stor i yttermått för att vara en 12":are. Så lådan kunde inte byggas klar helt utanför bilen, för då hade jag inte fått ner den genom bagageluckan. Så först fick jag bygga den portade kammaren, och sedan sätta fast den slutna kammaren på denna i bilen.

Mina mått blev i alla fall en sluten låda på 28,32 liter samt en portad på 47,98 liter.

Så här såg lådan ut med den portade lådan nedsänkt i skuffen:

Notera min "jättesnygga" fastsättning av portarna För att få rätt vinkel på dem tyckte jag dock att detta sätt borde fungera...

Med detta gjort var det bara att sätta fast den slutna kammaren i denna, och sagt och gjort:

Blev sannerligen inte den mest vackra låda världen skådat, men hur många ska egentligen titta ner i mitt bagage?

Och som sådant blev resultatet med portarna in i bilen:

Resultatet då? Jo jag är faktiskt nöjd med ljudet, blev i alla fall en grym förbättring mot förut. Har dock två frågor som jag gärna vill ha svar på:

1: Hur skall jag ställa "LP-freq"-reglaget? I nuläget står den som sådant:

Korrekt?

2: Jag tycker att lådan spelar aningens aningens högre med bagageluckan öppen, är lösningen på detta att täta bättre mellan bagage/kupé?

Tack för de svar jag fick tidigare, Ompa out

Comment

Originally posted by Softis View Post
                        Tycker LP står rätt bra, men hur är det med HP/subsonic?
                        Har ställt inställningarna som sådant:

Originally posted by pellesnusk
                        tycker personligen att portarna stickar upp för långt ur lådan,du lär ju knappast kunna stänga och dölja portarna nu eller?
                        Nej jag kan inte stänga luckan, men portarna sticker istället upp i kupén och borde därmed skicka in det mesta bastrycket där?

Comment

Originally posted by Ompa View Post
                          Har ställt inställningarna som sådant:

Nej jag kan inte stänga luckan, men portarna sticker istället upp i kupén och borde därmed skicka in det mesta bastrycket där?
                          jo de lär dom garanterat göra,de skulle dom säkert åxå göra om dom låg jämns med hattyllans botten i lucklådan om nam säger så. jag har tänkt samma sak men min lucka kommer gå att stängas och så ska jag sätta typ en el antenn som kommer putta upp luckan när remoten till stegen slås till och stängas när stegen slås av

Comment

Testa att dra ner HP till kl 9 ungefär och se om du tycker att det låter bättre

Comment

Jag skulle nog ha dragit ner HP en bra bit, klockan 9 som Softis sa bör nog fungera, men även LP skulle jag vilja sänka till typ klockan 9-10 nånting.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                                Jag skulle nog ha dragit ner HP en bra bit, klockan 9 som Softis sa bör nog fungera, men även LP skulle jag vilja sänka till typ klockan 9-10 nånting.
                                Inte 9-10, det tycker jag är lite väl lågt, lådan var ganska högt avstämd. Men det gör man lite som man vill, jag delar gärna vid 70-80 hz

Comment

Working...
                                X