Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang kondensator-fabrikat

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Fråga ang kondensator fabrikat

Originally posted by jonash View Post
    I en bil jag lyssnade i för en massa år sen så switchade vi mellan sub, mid och mellanregister Det gav mest på mellanregistret. MYCKET luftigare.

Jag har också varit med om bilar där man använt högkvalitativa kondensatorer på olika register och det har inte gjort nån som helst skillnad.

Det beror MINST lika mycket eller mer på hur övriga elsystemet är designat.

/Jonas
    Se där. Spännande information!
    sigpic

Comment

Så va har folk för tips på "bra" kondensatorer om man nu vill satsa på en? jag e inte ute efter en själv men kan va kul info va ni andra med lite kunskap tycker....

Comment

Originally posted by Psycho_Squid View Post
        Är väl lite därför man köper en kondensator förutom användning som störningsfilter? Jag nämnde min sub eftersom min kondensator knappast får ladda ur sig särskilt djupt och därför kan jag inte ge en helt korrekt bedömning av kondensatorn i fråga. Säkerligen massvis som tillverkas i det stora landet i öst men finns lite bättre som tillverkas i andra länder.
        Det jag ville komma till var att det är ditt STEG som bestämmer vilken kondning som är att föredra!

Har du allanballan basen arne och ett pyttesteg så kan du ändå inte utnytja monster kollossen med påkopplad kondning!!
        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Tunnan View Post
          Så va har folk för tips på "bra" kondensatorer om man nu vill satsa på en? jag e inte ute efter en själv men kan va kul info va ni andra med lite kunskap tycker....
          Kort och gott.....Elektrolyt kondningar som kostar några kronor.
          Är inte meningen att kondningen ska bli en belastning, det har hänt mer än en gång!

Ett bra test för vår nya nät tidning!
          sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Originally posted by Nonne View Post
            Är inte meningen att kondningen ska bli en belastning, det har hänt mer än en gång!

Jopp tycker jag, låna in ett gäng från de stora märkerna (och kanske några från de mindre) och testa de inbördes, kanske inte de dyraste som e bäst eller så är de bara priset som avgör... vore väldigt intressant test.

Comment

jag har 2 st Sound Quest 2 Farads kondensator i garaget om du e sugen på dom ge mig 400kr
              Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

Comment

Det jag ville komma till var att det är ditt STEG som bestämmer vilken kondning som är att föredra!

Har du allanballan basen arne och ett pyttesteg så kan du ändå inte utnytja monster kollossen med påkopplad kondning!!
                Aha, det var så du menade.
                sigpic

Comment

Originally posted by jonash View Post
                  I en bil jag lyssnade i för en massa år sen så switchade vi mellan sub, mid och mellanregister Det gav mest på mellanregistret. MYCKET luftigare.

Jag har också varit med om bilar där man använt högkvalitativa kondensatorer på olika register och det har inte gjort nån som helst skillnad.

Det beror MINST lika mycket eller mer på hur övriga elsystemet är designat.

/Jonas
                  Intressant!!!

När ni switchade kondensatorn och "riktade" den till olika slutsteg hur gjorde ni då?

MVH//Björn

www.dbakuten.se

Comment

Originally posted by holmis View Post
                    jag har 2 st Sound Quest 2 Farads kondensator i garaget om du e sugen på dom ge mig 400kr
                    Fast nu behöver jag bara en. Jag är ev vara intresserad. Hur gammla e de? Finns det inbyggd voltmeter på dem? Samt är de gjorda av Stinger eg?

Sedan en snabb fråga. Nästan alla här snackar om Sound quest medan jag frågade om sound storm e det samma fabrikat eller?

Sedan kom ihåg att jag inte vill ha konding för ljudet utan för att avlasta elsystemet!! Så ha gärna diskussion om det oxå
                    Last edited by newBadboy; June 4, 2010, 09:11.
                    www.sp-engineering.se

Comment

Det låter inte som en dum ide. Man då kankse ska ta ESR värdet i beräkning oxå. Kan man mäta den på så stora kondingar? Jag har en esr mätare för vanliga kretskorts kondingar.
                      www.sp-engineering.se

Comment

Originally posted by newBadboy View Post
                        Fast nu behöver jag bara en. Jag är ev vara intresserad. Hur gammla e de? Finns det inbyggd voltmeter på dem? Samt är de gjorda av Stinger eg?

Sedan en snabb fråga. Nästan alla här snackar om Sound quest medan jag frågade om sound storm e det samma fabrikat eller?

Sedan kom ihåg att jag inte vill ha konding för ljudet utan för att avlasta elsystemet!! Så ha gärna diskussion om det oxå
                        Jag är av åsikten att en stabil strömförsörjning slår vilken kondensator som helst.

Med stabil menar jag inte en herrejösses batteribank (fast det behövs ibland) utan för normalt användande:
                        1: Frisk generator.
                        2: Friskt batteri.
                        3: Friskt laddkablage, gärna uppgraderat i storlek.
                        4: Seriösa anslutningar på alla kablar.

Som eget exempel kan jag nämna min 240 med en 143A generator från en 960 ambulans, 50mm2-kabel för laddkablage, samma sak med jord mellan batteri och kaross motor och generator till kaross.
                        INGA som helst problem med sviktande spänning trots att batteriet bara är ett BILLIGT fritidsbatteri. Driver ett Audison LRx 5.1k i denna bil.

I pendelbilen har jag ej uppgraderat med generator och laddkablage, men bytte batteriet på 44Ah mot ett på 85Ah (måste bygga om batterihyllan) och det gjorde susen med mitt SRx 5 i den bilen.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Du har rätt jag håller med dig. Men då bilen är 1 år gammal känns det inte så lustigt att sätta dit ett nytt batteri då jag eg har garanti kvar på nuvarande. Samt ett bra kostar en hel del.

Senare när det är dags att byta batteriet kommer jag dänga dit en större då t.om batterilådan är gjord för en större
                          www.sp-engineering.se

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                            Jag är av åsikten att en stabil strömförsörjning slår vilken kondensator som helst.

Med stabil menar jag inte en herrejösses batteribank (fast det behövs ibland) utan för normalt användande:
                            1: Frisk generator.
                            2: Friskt batteri.
                            3: Friskt laddkablage, gärna uppgraderat i storlek.
                            4: Seriösa anslutningar på alla kablar.

Som eget exempel kan jag nämna min 240 med en 143A generator från en 960 ambulans, 50mm2-kabel för laddkablage, samma sak med jord mellan batteri och kaross motor och generator till kaross.
                            INGA som helst problem med sviktande spänning trots att batteriet bara är ett BILLIGT fritidsbatteri. Driver ett Audison LRx 5.1k i denna bil.

I pendelbilen har jag ej uppgraderat med generator och laddkablage, men bytte batteriet på 44Ah mot ett på 85Ah (måste bygga om batterihyllan) och det gjorde susen med mitt SRx 5 i den bilen.
                            Måste vara en väldigt speciell 240 du har, visste inte dessa hade CanBus

Problemet i bilen ligger utom de flestas erfarenheter här på forumet, inte ens märkesverkstäderna reder sådana här fel eftersom dessa nya bilar inte blivit utsatta för diverse tillbygnader.

Mitt råd, köp en begagnad kondning och prova!
                            Uteslutnings metoden har alltid funkat och mest troligt kommer den att göra det i framtiden också!
                            sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Måste vara en väldigt speciell 240 du har, visste inte dessa hade CanBus

Problemet i bilen ligger utom de flestas erfarenheter här på forumet, inte ens märkesverkstäderna reder sådana här fel eftersom dessa nya bilar inte blivit utsatta för diverse tillbygnader.

Mitt råd, köp en begagnad kondning och prova!
                              Uteslutnings metoden har alltid funkat och mest troligt kommer den att göra det i framtiden också!
                              Vad har canbusstyrning med detta att göra?

Ström är väl fort. ström och det har väl inte kommit ngt nytt genombrott på den fronten sedan herr Ohm skrev ner sina resultat?

Och för din info Tonny så hade inte 960-V/S90 heller canbusstyrning av generatorn som vissa andra nyare (krångligare) bilar
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Hehe det är just det som är grejen för mig antgaligen. Jag har snackat med tony ang detta. Canbus på nya bilar övervakar batterispänningen och på min bil finns tydligen även en mätransformator över jordledningen till batteriet som mäter returströmmen.

Antagligen är det just canbus som slår av icke vitala delar om den upptäcker en oförutsedd späningsdipp. Bra eller dåligt så är det iaf.

Därför jag tänker iförsta hand prova med en konding.
                                www.sp-engineering.se

Comment

Working...
                                X