Announcement

Collapse
No announcement yet.

Någon som kan: Stansa, såga, göra hål i Rostfritt!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Någon som kan: Stansa, såga, göra hål i Rostfritt!

Hejsan!

Min lokala plåtfirma kunde inte fixa hålen åt mig så jag undara om någon här sysslar med sånt?

78mm hål ska det vara

Vifa TG9 ska ned där i!

Tack på förhand!

Re: Någon som kan: Stansa, såga, göra hål i Rostfritt!

pm:a Cequel för han kan säkert fixa det annars är det väll kuhlin om jag inte har helt fel för mig:S
    TEAM BROSSAN

SM 2:a i outlaw på Easca SM

Comment

Du kan alltid höra med kuhlin som sagt

Comment

En hålsåg och pelarborr maskin gör jobbet men de hålsågarna som funkar bra till RF(sandviks hålsågar) tror jag bara finns i 76 eller 79mm och 76:an brukar bli ett hål på runt 77mm med och 79:an runt 80mm har jag för mig så frågan är om det måste vara exakt 78mm?
        "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

kuhlin är väl ifrån götet, vore gott med en stockholmare :P Cequel har PM nu!

Humm grejjen är att monterings hålet ska vara 78mm och det ät ju 3,5" så inga jätte marginaler..

http://www.tymphany.com/tg9fd-10-04

Comment

går ju ta den hålborren som var 1mm mindre å slipa upp resten med stift.
            hålen körnar du före du borrar såklart, å jag skulle använt mig av en pelarborr så blir det perfekt
            Last edited by sjobas; May 7, 2010, 15:15.

Comment

glöm inte att använda nån typ av skärpasta om du tar hålsågen. hålsågen kommer säkert att funka dunder för dig.
              å som sjobas säger, är det 1mm för litet, så ett slipstift av nått slag å fila upp tills det passar.

Comment

Jo var också inne på en banan! Har tillgång till pelarborr så de e lungt Var köper man dessa sågar, å vad kostar dem?

Comment

http://www.verktygsboden.se/?id=64844

finns annars på laitis tex, eller dem flesta järnaffärer, dock så kostar dom nog mer där..

Comment

Originally posted by sjobas View Post
                    http://www.verktygsboden.se/?id=64844

finns annars på laitis tex, eller dem flesta järnaffärer, dock så kostar dom nog mer där..
                    Flinks järn i hornsberg har , vet dock inte vad de kostar men om du inte redan har en hållare så blir de nog rätt dyra ihop , kanske finns billigare hållare på clas ohlson typ. Lägsta hastighet , borrolja(Loctite har en super bra på spray) och lågt tryck , låt sågen göra jobbet och inte din hö arm , rensa hålsågen på spån med jämna mellanrum.
                    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Jajaj! Nu e jag med tänkte om det var någon speciell borr för just rostfritt. Bosch har ju en 76mm som är för metall. Bara å handla på rör grosisten då Å sedan lite slipstift... Loctite olja har vi dunkar med.

Återkommer näre e klart då om ingen annan har något att tillägga

Comment

det funkar bra med billigare sort då du inte ska såga så många hål, annars hade det varit värt med dyrare kan ja tänka mig, jag köpte från verktygsboden ja länkade till för där hittade jag billigast i den stora dimension jag skulle ha, och det funkade då fint i det rostfria jag borrade. står ju att dem ska funka för hårdmetall å bara du inte köper en för trä så

Comment

Glömde en sak: Lägg en trä regel under som plåten ligger dikt emot som stöd och som centrum borren kan gå ned i och som inte förstör tänderna på hålborren när du går igenom plåten , och det skall vara loctite:s borr o gäng olja 8031 inte "vanlig" olja , annars föredrar jag Rocol RTD flytande som också är bra
                          Last edited by Hewi; May 7, 2010, 22:43.
                          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Timpolanen View Post
                            om ingen annan har något att tillägga
                            PM e guld.

Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Working...
                            X