Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips om bra passiv högnivå- till lågnivåomvandlare

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips om bra passiv högnivå- till lågnivåomvandlare

Hej! Jag har en lite udda fråga, då jag är ute efter en högnivå- till lågnivåomvandlare som jag ska använda i en hemmastereo, mellan stereoförstärkare och aktiv subwoofer. Anledningen att jag frågar på ett forum för billjud är att det nästan bara är i detta sammanhang den här typen av produkt används.

Det finns hur många omvandlare som helst att köpa, men i princip alla av bättre kvalitet är aktiva och kräver 12V ström. Jag har dock ingen möjlighet att mata 12V via min förstärkare, så jag behöver en omvandlare som fungerar i passivt läge. Den enda sådana jag hittar om man bortser från de allra billigaste budgetprodukterna (biltema osv) är denna från Focal:

https://www.focal.com/en/car-audio/c...#documentation

Den har ett frekvensomfång specat till 10 - 80k hz, vilket är bra, dock står det ingenstans i specarna om vilken in-effekt den klarar. Billiga omvandlare klarar sällan mer än 20-30w per kanal. Min stereoförstärkare har en effekt på 125 rms watt per kanal, och även om jag aldrig spelar i de nivåerna så vill jag gärna att omvandlaren klarar så hög effekt som möjligt.

Så, vad tror ni om den från Focal, eller har ni erfarenhet av en annan bra omvandlare som funkar i passivt läge?

Re: Tips om bra passiv högnivå- till lågnivåomvandlare

Ett par motstånd är en passiv omvandlare....

Men varför detta behov?
    Varför saknar din stereo lågnivå ut? Vi kan anta att den då även saknar HP-filter.
    Hur snabbt faller dina toppar av, är det stativare som du kan plugga basreflexen på?
    Varför saknar din sub högnivå in?
    Jonas, Umeå

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

Comment

Originally posted by tvett View Post
      Ett par motstånd är en passiv omvandlare....

Men varför detta behov?
      Varför saknar din stereo lågnivå ut? Vi kan anta att den då även saknar HP-filter.
      Hur snabbt faller dina toppar av, är det stativare som du kan plugga basreflexen på?
      Varför saknar din sub högnivå in?
      Jag misstänkte att den frågan skulle komma. Det är komplicerat.

Till att börja med ska jag säga att detta är en tvåkanalssetup som enbart används för musik. Ingen TV/hemmabio. Det är dessutom den huvudsakliga zonen i ett multiroomsystem.

Min förstärkare (en Sonos Amp av senaste modell) har en dedikerad subutgång och inbyggt HP/LP-filter. Tyvärr är filtret inte bra och det saknar helt inställningsmöjligheter. Det är inte specat men det känns som standard 24db/oktav avrullning. Suben integrerar inte bra alls, jag har testat fyra olika märken/modeller med i princip samma resultat - jag får djupbas, men det övre basregistret blir tunt och låter sämre än utan sub, detta oavsett delningsfrekvens. Stereoperspektivet blir snävare. Det går heller inte att bypassa det inbyggda filtret när man kör via lågnivåutgången.

Därför har jag köpt en sub från Rel Accoustics, en tillverkare av hifi-subwoofers (eller basmoduler, om man så vill) som har en helt annan approach. Dom rekommenderar högnivåanslutning och att man kör frontarna i full range. Sedan har dom ett väldigt flackt lågpassfilter (12 db/oktav) som man integrerar med frontarnas naturliga avrullning. Detta funkar utmärkt ihop med mina Guru Junior stativare som låter som fullregister-golvare ihop med Relen. Mycket stort och naturligt ljud. Dock finns det ett problem, och det är att jag inte helt blir av med brum via högnivåanslutningen. Att jorda mellan sub och förstärkare tar bort 95% av brummet, men det sista är sjukt irriterande. Jag har verkligen försökt allt för att bli av med det, även tagit hjälp från både Rel och Sonos support, men det går inte. Testade en ny likadan sub och det var samma problem.

Men med hög- till lågnivåkonverteraren så är problemet löst. Inget brum. Och internt i suben så görs ändå en hög- till lågnivåkonvertering innan lågpassfiltret körs. Så i princip flyttar jag bara den konverteringen externt.

I teorin så köper jag att en passiv omvandlare bara är motstånd. Men varför specas då olika konverterare så olika? De dyrare har generellt sett större frekvensomfång och klarar högre effekt in...

Comment

Är det ett 50-hz brum? Prova att vända på stickkontakten i väggen 180 grader på både basen och förstärkaren, men en i taget.
        Vis vobiscum sit!

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
          Är det ett 50-hz brum? Prova att vända på stickkontakten i väggen 180 grader på både basen och förstärkaren, men en i taget.
          Det har jag testat och det hjälper inte. Brummet spänner över ett mycket större frekvensregister, då det blir högre när jag vrider upp crossover på suben. Jag skulle gissa att det ligger över hela registret. Det är dessutom pulserande, om det är någon ledtråd. Eftersom jag inte har något brum i frontarna så måste det vara någon störning mellan stereoförstärkare och subwoofer. Stereoförstärkaren är klass D och subens slutsteg är klass AB. Dessutom är det en speakon-kabel man ansluter med. Någon slags inkompatibilitet uppstår.
          Last edited by damaged_goods; May 10, 2021, 14:53.

Comment

En REL-sub med Neutrik, dvs tre trådar? Ena kanalens +/- och på andra kanalen endast +?
            Jonas, Umeå

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

Comment

Originally posted by tvett View Post
              En REL-sub med Neutrik, dvs tre trådar? Ena kanalens +/- och på andra kanalen endast +?
              Svar: ja. Men pga att jag har klass D förstärkare så ansluter man inte negativ tråd alls. Jord får man istället dras separat, vilket jag gjort. Utan jord är det åskdånsbrum

https://relsupport.zendesk.com/hc/en...ection-Methods

Comment

Om du nu har problem och vill lösa det så häng inte upp dig på 12v driften, köp en omvandlare för knappa hundringen så är problemet löst.

Jag hade provat följande produkt.

Detta är en högpresterande hög till lågnivå adapter med galvanisk isolering.
                Förhindrar jordslinga och RF-störningar.

Fjärrgenerering via BTL eller signalavkänning.

Pris: 549kr
                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                  Om du nu har problem och vill lösa det så häng inte upp dig på 12v driften, köp en omvandlare för knappa hundringen så är problemet löst.

Jag hade provat följande produkt.

Detta är en högpresterande hög till lågnivå adapter med galvanisk isolering.
                  Förhindrar jordslinga och RF-störningar.

Fjärrgenerering via BTL eller signalavkänning.

Pris: 549kr
                  Tack för tips! Den är misstänkt lika den här, som jag redan beställt. Antar det är exakt samma komponenter inuti

https://www.focal.com/en/car-audio/c...nverter/hilov3

Faktum är att jag har tittat på den du rekommenderar men inte hittat någon dokumentation om att den funkar i passivt läge. Annars hade jag köpt den istället för att beställa Focalen från Tyskland med dyr frakt. Så ett litet tips är att utöka produktinformationen i din webbshop.
                  Last edited by damaged_goods; May 11, 2021, 13:01.

Comment

Originally posted by damaged_goods View Post
                    Den är misstänkt lika den här, som jag redan beställt. Antar det är exakt samma komponenter inuti

https://www.focal.com/en/car-audio/c...nverter/hilov3

Faktum är att jag har tittat på den du rekommenderar men inte hittat någon dokumentation om att den funkar i passivt läge. Annars hade jag köpt den istället för att beställa Focalen från Tyskland med dyr frakt. Så ett litet tips är att utöka produktinformationen i din webbshop.
                    Jag ska kontrollera med Gladen om innehållet i omvandlaren, jag misstänker att det är Mosconi som tillverkar och då finns produkten inte under andra märken .... ja förutom hos kopiorna

Jag ska framföra dina önskemål, till både Gladen och han som sköter min webbshop.

Denna är aktiv så inte samma som Focal!

Det finns inte mycket info om omvandlaren, hade det funnits hade så klart infon varit inlagd!
                    sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Klickade på länken, gissar på samma produkt faktiskt!
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                        Jag ska kontrollera med Gladen om innehållet i omvandlaren, jag misstänker att det är Mosconi som tillverkar och då finns produkten inte under andra märken .... ja förutom hos kopiorna

Jag ska framföra dina önskemål, till både Gladen och han som sköter min webbshop.

Denna är aktiv så inte samma som Focal!

Det finns inte mycket info om omvandlaren, hade det funnits hade så klart infon varit inlagd!
                        Hittade det här nu:

"– Can be operated purely passively (for vehicles with audio systems that have short circuit monitoring, the remote generation function is then of course without function)"

https://automoment.com.sg/product/mo...gladen-htl-10/

Så jag tror det är exakt samma omvandlare som den från Focal som jag har beställt. Focal är ju också en erkänd producent av högkvalitativa hifi-produkter. Jag misstänker att Mosconi (eller någon annan) tillverkar och sen OEM-brandas dom för t ex Gladen och Focal.

Oavsett så är ju kravet för mig att den ska funka i passivt läge då jag inte har någon möjlighet att mata omvandlaren med 12V-ström. Och här får jag en möjlighet att köpa en produkt som förhoppningsvis är lite bättre än biltemas omvandlare.
                        Last edited by damaged_goods; May 11, 2021, 13:44.

Comment

Hur gick det med bygget?
                          Jag sitter lite i samma sits med en Sonaos Playbar (S1/2) där jag vill plocka ljudet från högtalarna och omvandla dem till lågnivå för att fysiskt koppla in en aktiv subwoofer utan att betala 7000.- för en Sonos Sub som med din beskrivning troligtvis inte kommer att låta bra pga ringa inställningsmöjligheter

Jag har testat att koppla en Connect Amp (S1, som har en subwoofer utgång) med en Harman/Kardon Sub och sedan gruppera den med Playbar.
                          Resultatet var inget vidare. Det går inte att sätta någon gräns på lågpassfiltreringen på varken Sonos S1 App för Connect: Amp eller på H/K Subwoofern, och den släpper igenom alldeles för höga frekvenser för att agera som sub.

Känns som en bättre utrustad Subwoofer med inställningsmöjligheter av frekvensomfång (som kostar en bråkdel av en Sonos Sub) och direktanslutning in i Sonos Playbar med tjuvkoppling från kablarna till baselementet är enda praktiska lösningen. Men då behövs det en lågnivåomvandlare om Subwoofern endast har lågnivåingångar.

Comment

Originally posted by Tollgren View Post
                            Hur gick det med bygget?
                            Den omvandlaren jag köpte funkade inget vidare. Men jag har kört vidare på den från Biltema nu i tre år och den funkar utmärkt. Jag kör dock med en Rel sub som kostar lika mycket som en Sonos Sub.

Comment

Working...
                            X