Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad ska jag ha för stereo?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vad ska jag ha för stereo?

Är ute efter en stereo till min bil nu och har verkligen ingen aning om vad jag ska ha för något. Är alldeles nybörjare till det här och har massor av frågor men tar några här och hoppas nån kan hjälpa mig.

1.Har läst runt lite och förstått att 2 lågnivåutgångar är bra att ha, men har inte förstått varför?

2.Vad är det som gör att man kan se artist och låt namn på stereon?(kallas de nå specifikt?)

3. Vad rekommenderar du för stereo?
    Vill ha satt jag ser artisten och låt namn.
    Vill såklart spela upp musik från spotify med mobilen och också kunna bytta låt direkt på stereon (bluethooth, aux eller usb?) (Android om de spelar någon roll?)
    Antar också att jag vill ha 2 lågnivåutgångar.

Och allt det här till en rimlig peng såklart. Öppen för alla förslag

Re: Vad ska jag ha för stereo?

Lågnivåutgångar behöver du bara om du ska koppla in externa slutsteg för baslåda m.m.

Alpine är alltid ett säkert kort.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

Comment

Frågan är om vad du tänker att du vill göra. Har du tänkt dig att det ska vara utbyggbart med förstärkare, baslåda osv. eller är du nöjd med en stereo som du kan spela upp Spotify med genom bilens originalhögtalare?

Du har inte skrivit vad du har för bil, men man får anta att du kollat upp att det går att sätta dit en eftermarknadsstereo. Har du plats för en 2-din eller 1-din-spelare? Vet heller inte hur många högtalare du har.

1. Vill du kunna bygga ut i framtiden med förstärkare vill du som minimum ha 2 lågnivåutgångar. Vill du ha 4 högtalare + en SUB vill du ha 3 lågnivåutgångar.

2. Ska du spela upp Spotify genom stereon och du vill se artistens namn osv. i bilstereons display så gör man det genom bluetooth. Den tekniken kallas AVRCP men det är inget du behöver tänka på. Skulle vara förvånad om du hittade en bilstereo som inte har den tekniken redan inbyggd. Du kan ju också köra ljudet via AUX, men då ser du inte artistens namn i displayen.

3. Tror nästan alla här kommer rekommendera Alpine, men de flesta här på forumet är entusiaster som bygger ljudsystem med slutsteg, baslåda osv. Är det inte din tanke att göra detsamma och du inte har så höga krav på hur det låter kan du köpa vad din plånbok tillåter.

Tror som sagt att du behöver ge mer input innan man kan ge något råd. Måste också säga att jag inte på något sätt är en expert, och det finns dom här på forumet som kan väldigt mycket bättre än mig. Ett tips är också att du kontakta en bra bilstereobutik och rådfråga dem.

Comment

Originally posted by Eazy View Post
        Frågan är om vad du tänker att du vill göra. Har du tänkt dig att det ska vara utbyggbart med förstärkare, baslåda osv. eller är du nöjd med en stereo som du kan spela upp Spotify med genom bilens originalhögtalare?

Du har inte skrivit vad du har för bil, men man får anta att du kollat upp att det går att sätta dit en eftermarknadsstereo. Har du plats för en 2-din eller 1-din-spelare? Vet heller inte hur många högtalare du har.

1. Vill du kunna bygga ut i framtiden med förstärkare vill du som minimum ha 2 lågnivåutgångar. Vill du ha 4 högtalare + en SUB vill du ha 3 lågnivåutgångar.

2. Ska du spela upp Spotify genom stereon och du vill se artistens namn osv. i bilstereons display så gör man det genom bluetooth. Den tekniken kallas AVRCP men det är inget du behöver tänka på. Skulle vara förvånad om du hittade en bilstereo som inte har den tekniken redan inbyggd. Du kan ju också köra ljudet via AUX, men då ser du inte artistens namn i displayen.

3. Tror nästan alla här kommer rekommendera Alpine, men de flesta här på forumet är entusiaster som bygger ljudsystem med slutsteg, baslåda osv. Är det inte din tanke att göra detsamma och du inte har så höga krav på hur det låter kan du köpa vad din plånbok tillåter.

Tror som sagt att du behöver ge mer input innan man kan ge något råd. Måste också säga att jag inte på något sätt är en expert, och det finns dom här på forumet som kan väldigt mycket bättre än mig. Ett tips är också att du kontakta en bra bilstereobutik och rådfråga dem.
        Har en volvo s40 -99 och har väll tänkt bygga på ljudet allt eftersom plånboken tillåter.
        Som jag förståt de så kan jag få plats med 2-din men kan lika gärna sätta in en 1-din med prylfack?
        Högtalare har jag 2 i instrumenpanel, 2 i framdörrarna och 2 i hatthyllan om jag inte är helt ute och cyklar.

Comment

Du får plats med en 2-din men den hamnar väldigt lågt ner så växelspaken kommer kännas som den är i vägen hela tiden. Jag har själv en s40-2003 och en 2-din-spelare, men jag byggde om så stereon hamnade högre upp. Högtalarna som sitter original är inte mycket att hänga i julgranen så dom kommer du nog att vilja byta ut.
          Denna har jag själv och är hyfsat nöjd:
          http://www.alpine-electronics.se/p/P...ns4/ive-w585bt

Alternativt 1-din: http://www.alpine-electronics.se/p/P...ts19/cde-195bt

Jag skulle nog mest rekommendera 1-din-spelaren då den har i princip det som 2-din-spelaren har: 3 par lågnivå, tidskomp TuneIt appen osv. och du slipper växelspaksproblemet (mjöligt att du inte tycker det är ett problem för dig...).

Comment

Originally posted by Eazy View Post
            Du får plats med en 2-din men den hamnar väldigt lågt ner så växelspaken kommer kännas som den är i vägen hela tiden. Jag har själv en s40-2003 och en 2-din-spelare, men jag byggde om så stereon hamnade högre upp. Högtalarna som sitter original är inte mycket att hänga i julgranen så dom kommer du nog att vilja byta ut.
            Denna har jag själv och är hyfsat nöjd:
            http://www.alpine-electronics.se/p/P...ns4/ive-w585bt

Alternativt 1-din: http://www.alpine-electronics.se/p/P...ts19/cde-195bt

Jag skulle nog mest rekommendera 1-din-spelaren då den har i princip det som 2-din-spelaren har: 3 par lågnivå, tidskomp TuneIt appen osv. och du slipper växelspaksproblemet (mjöligt att du inte tycker det är ett problem för dig...).
            Tack ska kolla upp dom

Comment

Working...
            X