Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppdatera Volvo V70 -13?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Uppdatera Volvo V70 -13?

Hej

Har funderingar på att byta bil igen och till en Volvo V/XC70 av årsmodell 2013/2014 och undrar om det finns någon produkt som uppdaterar ljudet

Jag har idag en XC70 -07 där jag bytt huvudenheten till en dubbel-din där jag bl.a. kan justera frekvensen på fram och bak systemet (och till basen).
    Insåg då ganska snabbt att det gjorde mer än jag trodde också med dessa justeringsmöjligheter

Att få till en lösning med slutsteg och bas-låda vet jag att det inte är något problem, men finns det som sagt något som gör att man kan justera frekvensen på övriga delar. Med andra ord att man kan fimpa frekvenser under t.ex. 75 Hz i fram och 85 Hz i bakdörrarna

Skulle man också få mer effekt gör det inte heller något...

Mvh

Re: Uppdatera Volvo V70 -13?

Ta en titt på Mosconis D2 100.4 DSP

http://www.mosconi.se/D2.html
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Mitt i prick.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Den där såg intressant ut, verkar finnas en del tillbehör också
        Dock, finns det några alternativ från "kollegorna i branschen" också?

Mvh

Comment

Det är rätt nytt det här med slutsteg med inbyggd dsp.
          Har för mig jag sett bilder på någon annan tillverkare än mosconi (kanske var det eton?).
          Det är inget som kommit upp till ytan särskilt ofta. Mosconi monteras framgångsrikt av allt att döma.

Annars, kanske det fungerar med ett "vanligt 4ch" steg, med delningsfilter på själva steget. Då är det trevligt om det finns bandpassfilter på kanalerna. (både LP/HP samtidigT)

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Nonne: Finns det färdiga adaptrar/kablage för att kolla in en D2 100.4 DSP istället för originalsteg?

Edit: På en V/XC70 -13 eller nyare alltså.
            Last edited by Nordenmark; February 17, 2015, 10:39.
            Vis vobiscum sit!

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
              Nonne: Finns det färdiga adaptrar/kablage för att kolla in en D2 100.4 DSP istället för originalsteg?

Edit: På en V/XC70 -13 eller nyare alltså.
              Svar nej!

Bilar med egna kopplingar ( ej ISO eller QUADLOCK ) gäller ordspråket ..... det finns inga genvägar
              sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Nya frågor... Det har inte blivit bilbyte ännu...

Stämmer det att om man t.ex. skulle koppla in/ta signal från bakhögtalarna för att endast ha ett slutsteg (högnivå) för en bas-låda att ju mer man vrider på så är bilens automatik inne och justerar de lägre frekvenserna och "stryper" dessa för att skona original högtalarna? Har nämligen hört detta...

Hur mycket skulle det göra om man bara dämpade dörrarna fram och kör med original-setup? (tillsammans med en baslåda + slutsteg för detta)

Med vänlig hälsning

Comment

Jag har tagit högnivå från framhögtalarna (under passagerarstolen) till en Mosoconi 4to6 och vidare till ett 4-kanals slutsteg som driver en sub och framhögtalarna.

Jag köpte original kontaktstycket samt rätt kabelskor från Volvo för ca 150kr. Kunde göra en "plug and play" kontakt av det för att tjyva högnivå samt använda originalkablar till framdörrarna från passagerarstolen. Blev alltså minimalt med ingrepp och helt återställbart utan minsta synliga skada.

Mosconi D2 100.4 DSP är troligen ett av de bästa valen du kan göra för det ändamålet. Har själv ett billigare steg men funderar på att byta det till ett AS 100.4 dvs samma steg men utan DSP eftersom jag har den lös.

DSP:n är helt ok men i ärlighetens namn är Windowsprogrammet ganska basic, utan större finnes, och jag saknar funktioner för tex automatisk nivåjustering av kanaler beroende på volym, tillbehöret för att manuellt kunna ställa nivåer är en nödlösning, det borde finnas automatiska funktioner. Skulle också vara trevligt med presets för tex olika konserthus och stadios. Jämfört med många DSP för hemmabruk är den lite fattig i funktionen. Jämfört med B&W stereon i ny XC90 är den stenålder!

Comment

Originally posted by Bitzer View Post
                    DSP:n är helt ok men i ärlighetens namn är Windowsprogrammet ganska basic
                    Och det är ju hur bra som helst, vem vill ha grafiskt fladder när man ska koncentrera sig på ljudet?

och jag saknar funktioner för tex automatisk nivåjustering av kanaler beroende på volym, tillbehöret för att manuellt kunna ställa nivåer är en nödlösning, det borde finnas automatiska funktioner.
                    Nödlösning?
                    Allt automatiskt är för dom som inte har erfarenhet, du har ju de 2 bästa kallibreringsinstrumenten redan

Skulle också vara trevligt med presets för tex olika konserthus och stadios. Jämfört med många DSP för hemmabruk är den lite fattig i funktionen. Jämfört med B&W stereon i ny XC90 är den stenålder!
                    De där simuleringar med pop, rock eko in the hall, arena mm mm hör hemma i kinesiska hitte på produkter.

Mosconi har tagit fram en DSP som är gjord för musik, dom har för många olika funktioner för gemene man.
                    Jag tror det är endast en hand full personer i Sverige som kan kontrollera Mosconi boxarna fullt ut.
                    sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Det försvarstalet kom inte helt oväntat

I min värld är det så att om man bygger en produkt som inte mer än "en hand full personer" kan kontrollera finns det förbättringspotential i dess användargränssnitt. Skulle vi ha din inställning i vår produktutveckling skulle vi inte finnas länge på marknaden och det gäller nog för de allra flesta företag med konsumentprodukter.

"Grafiskt fladder", vad det nu är, använt på fel sätt tillför naturligtvis inget men rätt använt kan ett rikare gränssnitt ge betydligt mer interaktion och funktion än det som Mosconi erbjuder.

Sedan finns det väl inget rätt eller fel, olika målgrupper och behov driver olika lösningar. Men som du vinklar det är Mosconi uppenbarligen inget för de 95-98% av de som använder en bilstereo utan att vara ute efter att tävla med den. Personligen tror jag det finns fler som kan dra nytta av dem och ännu fler hade kunnat gjort det med ett bättre gränssnitt.

Comment

Det försvarstalet kom inte helt oväntat

I min värld är det så att om man bygger en produkt som inte mer än "en hand full personer" kan kontrollera finns det förbättringspotential i dess användargränssnitt. Skulle vi ha din inställning i vår produktutveckling skulle vi inte finnas länge på marknaden och det gäller nog för de allra flesta företag med konsumentprodukter.

"Grafiskt fladder", vad det nu är, använt på fel sätt tillför naturligtvis inget men rätt använt kan ett rikare gränssnitt ge betydligt mer interaktion och funktion än det som Mosconi erbjuder.

Sedan finns det väl inget rätt eller fel, olika målgrupper och behov driver olika lösningar. Men som du vinklar det är Mosconi uppenbarligen inget för de 95-98% av de som använder en bilstereo utan att vara ute efter att tävla med den. Personligen tror jag det finns fler som kan dra nytta av dem och ännu fler hade kunnat gjort det med ett bättre gränssnitt.
                        Du har nog missuppfattat hela idén med Mosconis DSP och alla de andra boxarna i samma kategori.
                        För om du är ute efter en produkt som jobbar med allt det där du eftersöker så får du helt enkelt byta produktgrupp.
                        Mosconi, Audison, Alpine mfl. är till för att användaren ska kunna optimera sitt system så det låter enligt önskemål eller så som producenten tänkte sig.
                        Jag tror inte den stora skaran spelar en rökig jazz eller Blues med kyrk eko.

Som jag sagt tidigare så är dessa trollerilådor på tok för billiga.
                        IOM de låga priserna så är de tillgängliga för alla, alltså även de som inte har erfarenhet av att kunna utnyttja dessa fullt ut.
                        Tidigare köpte vi vår produkt och lät butiken optimera med deras erfarenhet och utrustning.
                        I dag köps det avancerade produkter som inte får den kärlek som dom förtjänar.
                        Säljaren eller företaget har tyvärr inte den erfarenhet som krävs.
                        Detta påverkar produkterna negativt, för vem erkänner att man köpt fel vara eller av fel företag?

Avslutningsvis kan jag garantera att ett snyggare grafiskt gränssnitt inte ökar på någons kompetens eller förbättrar ljudet ..... tyvärr
                        sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Nej, jag har inte missförstått hur produkterna är tänkt att användas (är inne på min tredje DSP), känns som en förhastad slutsats från din sida. Har lagt massor med tid på dem och fått hjälp och råd från en av Sveriges bästa.
                          Levererar de fantastiskt ljud? Ja de kan, med rätt kompisar i installationen och en hel del tid lagt på tuning. Blir svårt att vara utan tycker jag.
                          Uppfyller produkterna alla mina önskemål, nej, inte helt. Ser att de har förbättringspotential. Om du inte kan se det tycker jag snarare det handlar om dig än produkterna. Det är ju bra att det finns en produkt som är förfinad så pass att det inte går längre.

Anledningen till att de inte är dyrare är att dessa lådor inte är speciellt avancerade i sin konstruktion, däremot krävs det en del för att använda dem, kan till och med sägas att de är avancerade att använda. Håller med dig på den punkten. Det är också där det finns förbättringspotential, i mitt tycke.

Men vad vet jag, nu har jag fått veta att jag är en simpel konsument som ska känna tacksamhet över att få köpa så avancerade produkter men egentligen inte borde få. Du skulle kanske låtit bli att sälja en till mig? Men jag ska inte besvära dig med det igen.

Comment

Nej, jag har inte missförstått hur produkterna är tänkt att användas (är inne på min tredje DSP), känns som en förhastad slutsats från din sida. Har lagt massor med tid på dem och fått hjälp och råd från en av Sveriges bästa.
                            Levererar de fantastiskt ljud? Ja de kan, med rätt kompisar i installationen och en hel del tid lagt på tuning. Blir svårt att vara utan tycker jag.
                            Uppfyller produkterna alla mina önskemål, nej, inte helt. Ser att de har förbättringspotential. Om du inte kan se det tycker jag snarare det handlar om dig än produkterna. Det är ju bra att det finns en produkt som är förfinad så pass att det inte går längre.

Anledningen till att de inte är dyrare är att dessa lådor inte är speciellt avancerade i sin konstruktion, däremot krävs det en del för att använda dem, kan till och med sägas att de är avancerade att använda. Håller med dig på den punkten. Det är också där det finns förbättringspotential, i mitt tycke.

Men vad vet jag, nu har jag fått veta att jag är en simpel konsument som ska känna tacksamhet över att få köpa så avancerade produkter men egentligen inte borde få. Du skulle kanske låtit bli att sälja en till mig? Men jag ska inte besvära dig med det igen.
                            Det är väldigt tråkigt att du inte hittat rätt DSP på tre försök.
                            Jag önskar dig all lycka att finna det du söker framöver, enklaste är kanske att du köper en hyper modern Volvo XC90 där stereon har presets för olika simuleringar av färgad ljudmiljö.
                            sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Eller så köper du en BMW från 90-talet med DSP de har också de "coola" funktionerna med presets
                              BMW E38 740
                              BMW M5 -01
                              bilradiohuset.se
                              SM-guld 2012

Comment

Working...
                              X