Announcement

Collapse
No announcement yet.

Setup till en BMW E91 2010.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Setup till en BMW E91 2010.

Hej.

Jag har nyligen köpt mig en BMW E91 320d 2010. Det första som slog mig hur dåligt det låter, i bilen sitter det BMW professional stero.

Fram i dörrarna sitter det Orginal 4". Fram i förarstolen samt passagerare under sitter det 6.5or" Orginal, Bakre dörrarna sitter det 4" tror jag.

Jag gillar knuff i musiken, gillar när middar piskar på, bra tryck i mellanregister och en bas som möter upp fint. Snärtigt och distinkt även i högre volymer är temat.

Eftersom jag har varit lite off nu (flera år) så vet jag inte vad det finns på marknaden, många pratar om Gladen 200 till BMW. Är det ett vettigt val? Man får tänka att jag kommer ifrån Focal Acess A1, PG rsd, CDT EF 61 etc i mina gamla bilar.

Jag vill ersätta alla högtalare i bilen med eftermarknad, Vill gärna behålla orginalstereo och ev köpa prisvärd ljudprocessor. Vill komplettera med en bas i bagage.

Stilren montering, så lite som möjligt skall synas, en 12" bas som lirar i en liten portad låda.

Det jag har hemma liggandes är:

* 2st DLS CAD15 Monosteg
    * 4 kanal PG RSd steg (4x78watt?)
    * Amega 3.5 coax
    * CDT EF 61
    * 2st GZU 12"

Det jag kan tänka mig använda i min bil är Amega 3.5" i framdörrarna, EN 12", ETT DLS CAD15 till bas, och PG rsd steg som driver högtalare. Men givitvis kan jag köpa nåt annat okså om det lirar bättre.

Ska jag behålla GZ Uranium basen eller kanske byta mot en bas som tex GLADEN SQ12" Vill ha en liten låda det är nästan ett krav

Blir väl mer frågor framöver, tack än så länge! =)

Re: Setup till en BMW E91 2010.

Här har du ett test med de vanligaste "plug and play" systemen som finns till E91:an. Om du inte kan tyska får du köra det i google translate.

http://www.hifitest.de/test/vergleichstest/seite1_8457

Har du diskanter i bilen?
    Runt 2010 tog de bort så att de enbart har bas under förarstolen på basic systemet.
    Börja med att kolla om du har plastlådan för att sätta dit en högtalare under bägge stolarna.

Du kan ju alltid börja med att köra på amega coax om de inte är för djupa och sedan trycka dit två 8" basar under stolarna tillsammans med ett 4-kanals steg.

Varför inte en 10" istället i en sluten låda istället för en 12"? Då räcker utrymmet du har i golvet där bak och du slipper se lådan helt

Bor du norr eller söder om stockholm? Eventuellt kan du få provlyssna i min bil någon dag.

Comment

Det var en luddig tråd som jag skapade med en del frågetecken, det börjar klarna upp lite nu.

Tror det blir Gladen 3-vägs system som skall införskaffas, och ett Gladen 4kanal slutsteg med inbyggd DSP.

Finns det Signal från Mosconi slutsteget för att koppla på extern förstärkare + bas?

Comment

Originally posted by heddan99 View Post
        Här har du ett test med de vanligaste "plug and play" systemen som finns till E91:an. Om du inte kan tyska får du köra det i google translate.

http://www.hifitest.de/test/vergleichstest/seite1_8457

Har du diskanter i bilen?
        Runt 2010 tog de bort så att de enbart har bas under förarstolen på basic systemet.
        Börja med att kolla om du har plastlådan för att sätta dit en högtalare under bägge stolarna.

Du kan ju alltid börja med att köra på amega coax om de inte är för djupa och sedan trycka dit två 8" basar under stolarna tillsammans med ett 4-kanals steg.

Varför inte en 10" istället i en sluten låda istället för en 12"? Då räcker utrymmet du har i golvet där bak och du slipper se lådan helt

Bor du norr eller söder om stockholm? Eventuellt kan du få provlyssna i min bil någon dag.
        Diskanter finns inte i min bil, dock kan man köpa diskanthållare hos bmw.
        Minns att du körde DD grejjor förut, om det är den Hedan jag tänker på (kan ha fel)

10" är ett alternativ och att få bagaget fritt är ett stort plus!
        Bor för tillfälligt i Sundsvall men pendlar imellanåt till Sthlm, och då brukar håller jag mig till den norra sidan av sthlm

Vad kör du med för grejjor idag samt bil?
        Last edited by Magicfow; August 14, 2014, 09:09.

Comment

Originally posted by Magicfow View Post

Finns det Signal från Mosconi slutsteget för att koppla på extern förstärkare + bas?
          Ja det finns det.

(visst var det du som hade en svart 3-serie med 9887?)

Pierre
          SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
            Ja det finns det.

(visst var det du som hade en svart 3-serie med 9887?)

Pierre
            Jajemen, vilket minne! Vi träffades tror jag i Kungsängen 08 kanske, en bild från den dagen nedanför.

Comment

SATAN va kul!!! Du hade bild t.o.m

Enkel tillställning med tappra, blöta, halvfrusna entusiaster.
              I våras kördes 4:e "Motorshow i Kungsängen" med SM-deltävling bl.a, det har rullat på.

(OT)

Pierre
              SEASTREAMS GARAGE

Comment

Annars finns här en hel del som låter bra för pengen med..
                http://www.avd.se/bilstereo/bilhogta...ika-hogtalare/

Vet det satt något av dyrare i den senaste 1-serien jag byggde.. satte dit ett 5ch steg på dom samt en 8a i portad låda. mellan och diskant 2ch och bas under stolarna fick 2ch.. poppade på rejält iaf.. .dock behövdes mer dämpning.. men inget kund ville ha just då.
                BilstereoPiraten
                CDT Fantast

Comment

Diskanter finns inte i min bil, dock kan man köpa diskanthållare hos bmw.
                  Minns att du körde DD grejjor förut, om det är den Hedan jag tänker på (kan ha fel)

10" är ett alternativ och att få bagaget fritt är ett stort plus!
                  Bor för tillfälligt i Sundsvall men pendlar imellanåt till Sthlm, och då brukar håller jag mig till den norra sidan av sthlm

Vad kör du med för grejjor idag samt bil?

Stämmer bra det att man köper nya lister runt fönstrena med diskanthållare i på BMW för ca 250 kr styck om jag kommer ihåg rätt.

Nope, det är någon annan du tänker på med DD grejjor.

Kör en E91:a med samma stereo som dig i.
                  Går lite långsamt men börjar komma in lite saker i den nu, även fast det inte är tweakat något alls för tillfället.

Högtalare:
                  Diskant: Hertz Ht-25
                  Mellan: Hertz HL-70
                  Mid: Jehnert XE-200
                  Sub: Peerless XXLS 10"

Slutsteg:
                  Alpine PDX F6 Diskant/mellan
                  Alpine PDX-F4 Midbas
                  JL-Audio HD750 Sub

DSP:
                  Mosconi 6to8

Sen kan du programera om CD spelaren så att du får samma kurva som de bilar med hifi systemet.
                  Det går även att ändra om man vill ha coupe comp eller inte i stereon. Kommer inte ihåg när de ändrade OBD2 interfacen, har för mig att det var 08 eller 09. Vi kan kolla om jag kommer in med mitt interface om du vill, annars finns det en kille på Lidingö som jag tror har interface till nyare BMW.

Comment

Originally posted by heddan99 View Post
                    Stämmer bra det att man köper nya lister runt fönstrena med diskanthållare i på BMW för ca 250 kr styck om jag kommer ihåg rätt.

Nope, det är någon annan du tänker på med DD grejjor.

Kör en E91:a med samma stereo som dig i.
                    Går lite långsamt men börjar komma in lite saker i den nu, även fast det inte är tweakat något alls för tillfället.

Högtalare:
                    Diskant: Hertz Ht-25
                    Mellan: Hertz HL-70
                    Mid: Jehnert XE-200
                    Sub: Peerless XXLS 10"

Slutsteg:
                    Alpine PDX F6 Diskant/mellan
                    Alpine PDX-F4 Midbas
                    JL-Audio HD750 Sub

DSP:
                    Mosconi 6to8

Sen kan du programera om CD spelaren så att du får samma kurva som de bilar med hifi systemet.
                    Det går även att ändra om man vill ha coupe comp eller inte i stereon. Kommer inte ihåg när de ändrade OBD2 interfacen, har för mig att det var 08 eller 09. Vi kan kolla om jag kommer in med mitt interface om du vill, annars finns det en kille på Lidingö som jag tror har interface till nyare BMW.
                    Finns det fördragna kablar till diskanter även om det inte tillkommer diskanter på vissa E91 modell? Och hur upplever du basen i reservhjulsbaljan, (då tänker jag främst att basen är skymd under golvet)

Börjar få rättsida på det hela. Som det ser ut nu så är det

*3-vägsystem från Gladen 201Extreme
                    *Mosconi 4 kanal slutsteg med inbyggd DSP
                    *3.5" Amega Q-cox bakdörar (reservation för att jag säljer dem)

Kompletterar med 10" i reservhjulsbaljan och ett slutsteg.

Comment

Jajemen, vilket minne! Vi träffades tror jag i Kungsängen 08 kanske, en bild från den dagen nedanför.

Och jag var där med Camaro cabben! http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=4560 Mitt "övningsbygge" inför Bmw:n där jag plastade och klädde med vinyl för första gången.
                      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Finns det fördragna kablar till diskanter även om det inte tillkommer diskanter på vissa E91 modell?

*3-vägsystem från Gladen 201Extreme
                        Diskanterna är i förekommande fall kopplade till 4"-aren.
                        Så funkar det även med Gladenkitet.
                        Aktiv delning mellan midbas o "dörr" gäller.

Du behöver inte köpa "Extreme"-utförandet till D2-steget.

Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                          Diskanterna är i förekommande fall kopplade till 4"-aren.
                          Så funkar det även med Gladenkitet.
                          Aktiv delning mellan midbas o "dörr" gäller.

Du behöver inte köpa "Extreme"-utförandet till D2-steget.

Pierre
                          Mosconi Gladen one 120.4 DSP har som jag förstått inte utgång för sub + steg?
                          Så då faller det på D2 steget.

Varför inte Extreme?

Comment

Mosconi Gladen one 120.4 DSP har som jag förstått inte utgång för sub + steg?
                            Så då faller det på D2 steget.

Varför inte Extreme?
                            Det stämmer.

Extremekitets midbas har 2 ohms impedans.

Pierre
                            Last edited by Horsyhorse; August 15, 2014, 12:55.
                            SEASTREAMS GARAGE

Comment

Working...
                            X