Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljuddämpning av hjulhus?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ljuddämpning av hjulhus?

Hejsan, vill ljuddämpa hjulhusen på bilen för att få ner vägljudet nu när man införskaffat 19" hjul.

Någon som har gjort det? Eller har tips på hur man kan gå tillväga?
    Jag antar att man måste ta loss innerskärmarna osv.

Mvh Victor

Re: Ljuddämpning av hjulhus?

Kolla Hewis projekttråd med bmwn där dämpar han hjulhus med både dämpmassa o mattor samt nån skum/bitumen-matta
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Såhär i efterhand: Du spar mkt tid på att använda dämpmatta istället för dämpmassa som jag gjorde iom att massa måste läggas i ganska tunna lager och torka ordentligt(1 dygn ca) imellan lagrena. Är inredningen riven så skulle jag börja med att dämpa med butyl baserad matta runt och på hjulhusen inuti bilen eventuellt kompletterat med ngn tunnare skumljuddämpning typ dynaliner om det finns plats. Blir inte det tillräckligt bra så då får man gå på och riva innerskärmar och även dämpa där(jag dämpade både i hjulhus och i bilen på en gång utan att testa först). Vill man få bort smattrandet av småsten så är det nog bra med ett lager dämpmassa direkt på innerskärmarnas insida ungefär där grus sprutet hamnar.
      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Det lättaste är att ta efter orginalet, kommer att finnas bilar som är dämpade där man inte tror det gör nytta
        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
          Det lättaste är att ta efter orginalet, kommer att finnas bilar som är dämpade där man inte tror det gör nytta
          Vad menar du med att man ska ta efter originalet? Det finns ingen ljuddämpning i hjulhusen original, och det låter för mycket

Hewi: Tack för tipsen

Comment

Kom på en sak till; blir det stor skillnad om man river ut alla stolar och golvmatta och dämpar där? Dämpa tak osv? Nu har jag bara dämpat framdörrar+bakre hjulhus inifrån.

Comment

Jag upplevde en stor skillnad bara genom att dämpa golvet bak så absolut kommer du märka det!

Comment

Originally posted by ZADDA View Post
                Vad menar du med att man ska ta efter originalet? Det finns ingen ljuddämpning i hjulhusen original, och det låter för mycket
                Ska vi slå vad?

Nu snackar jag inte om en Hollänsk Volvo med BORT och HEM
                Tror du vi i Teamet bara kollar på hur en bil ska bli optimal i kupén?
                Det finns massor att göra på andra ställen också!
                Vägljud är inte enkelt att bli av med, sitter hjulet fast i hjulhuset?

Man ska dämpa på rätt ställe, givetvis skiljer sig alla bilar vart man ska lägga mest krut.

När det pratas dämpning så är det alltid "billigt" som är med i diskusitionen.
                Att dämpa sin bil är inte "billigt", men det är värt varenda krona.
                Det märks att de flesta snöat in på att bara använda en typ av dämpmaterial.

Har vi bara vibrationer i våra bilar vi vill bli av med?

Oönskade resonanser och diverse frekvenser avhjälps inte till fullo med Alubutyl eller Bitumen!

För att uppnå ett fullgott resultat kan man inte bara förlita sig på hur andra gjort.
                Man måste bita i det sura äpplet och lägga tråkig tid på att även labborera med ljuddämpning.
                sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Jobbar själv med Noxudol rostskydds medel o där finns ett ljudämpningsmatrial som man lägger i hjulhusen som hjälper massor (blir stor skillnad)

Men de krävs ju lite jobb med de. först måste man plocka ner hjulhusen

Efter de måste man se till att de blir kliniskt rent o kruttorrt.

sen kan man börja o lägga på i två omgångar (måste härda efter första varvet)

detta är ett 2 dagarsjobb för oss (men ser man effektiv arbetstid ca 3tim)

Vi tar 1500kr för ett hjulpar kan vara vart o läja bort i vissa lägen så kolla in noxudolverkstad i din närhet kan vara ett tips
                  Huvuddomare för db Dragracing/bassrace/Psychlone
                  sigpic
                  Tack till Ljudia AB

Comment

Ska vi slå vad?

Nu snackar jag inte om en Hollänsk Volvo med BORT och HEM
                    Tror du vi i Teamet bara kollar på hur en bil ska bli optimal i kupén?
                    Det finns massor att göra på andra ställen också!
                    Vägljud är inte enkelt att bli av med, sitter hjulet fast i hjulhuset?

Man ska dämpa på rätt ställe, givetvis skiljer sig alla bilar vart man ska lägga mest krut.

När det pratas dämpning så är det alltid "billigt" som är med i diskusitionen.
                    Att dämpa sin bil är inte "billigt", men det är värt varenda krona.
                    Det märks att de flesta snöat in på att bara använda en typ av dämpmaterial.

Har vi bara vibrationer i våra bilar vi vill bli av med?

Oönskade resonanser och diverse frekvenser avhjälps inte till fullo med Alubutyl eller Bitumen!

För att uppnå ett fullgott resultat kan man inte bara förlita sig på hur andra gjort.
                    Man måste bita i det sura äpplet och lägga tråkig tid på att även labborera med ljuddämpning.
                    Givetvis är det så att det blir resonanser osv lite här och var. Men detta är min bruksbil som det skall vara bra ljud i, inte en tävlingsbil. Får testa att dämpa golvet, taket och hjulhusen och se hur stor skillnad det blir.

Att det skall vara billigt har jag inte sagt, lägger gärna ner pengar på dämpning när jag har bilstereoprylar för 40.000:-

Comment

Givetvis är det så att det blir resonanser osv lite här och var. Men detta är min bruksbil som det skall vara bra ljud i, inte en tävlingsbil. Får testa att dämpa golvet, taket och hjulhusen och se hur stor skillnad det blir.

Att det skall vara billigt har jag inte sagt, lägger gärna ner pengar på dämpning när jag har bilstereoprylar för 40.000:-
                      Jag nämnde bara "billigt" som största allmänhet.
                      Det är många som bränner hela budgeten på sin anläggning och glömmer det som är viktigast, kablar, kontakter och framför allt dämpmaterial!

Vissa av dagens produkter ställer höga krav på monteringen, jag ser eller rättare sagt hör dagligen hur illa många bilar låter.
                      Dessa bilar skulle kunna prestera ett nästan dubbelt så bra slutresultat med en fackmannamässig eller korrekt montering.
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Jag nämnde bara "billigt" som största allmänhet.
                        Det är många som bränner hela budgeten på sin anläggning och glömmer det som är viktigast, kablar, kontakter och framför allt dämpmaterial!

Vissa av dagens produkter ställer höga krav på monteringen, jag ser eller rättare sagt hör dagligen hur illa många bilar låter.
                        Dessa bilar skulle kunna prestera ett nästan dubbelt så bra slutresultat med en fackmannamässig eller korrekt montering.
                        Förstår hur du menar Nonne, det är så sant att det brukar brista där.
                        Om du hade bott lite närmare stockholm hade du gärna fått hjälpa mig med att få min bil att låta som jag vill. Dåligt med firmor i stockholm som jag hade velat lämna min bil till.

Comment

Förstår hur du menar Nonne, det är så sant att det brukar brista där.
                          Om du hade bott lite närmare stockholm hade du gärna fått hjälpa mig med att få min bil att låta som jag vill. Dåligt med firmor i stockholm som jag hade velat lämna min bil till.

Finns väl en och annan med bra referencer, skulle säga att en av de bästa ligger i Stockholm!
                          Men jag tackar för ditt förtroende
                          sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Working...
                          X