Nu har jag rejdat skroten och som alltid kollar jag efter grejer som kan vara intressanta till stereobyggandet..
Tittar under huven på lite större bilar i hopp om att finna värre generatorer..
Så öppnar jag bakluckan på någon Audi och hittar ett mindre kärnkraftverk i form av en 150A generator liggandes redan lösplockad, wunderbahr
Nu är det ju naturligtvis en generator från en nyare bil med serpentinrem,
multiribbrem eller vad det nu kallas, och jag har en Golf med fjunig v-belt och ett 70A monster (gissningsvis) så naturligtvis behöver jag antingen byta till multirem (vilket jag tänkt göra i ett senare skede men inte nu) eller byta remhjulet.
Spelar det någon roll vad jag har för storlek på remhjulet?
Antar att det gör det, men om det skiljer någon millimeter eller två?
Bara att skruva dit hjulet från min originalgenerator kanske?
Hört talas om belt slip när man byter till värre grejer men då var det tal om 320A vad jag vill minnas, däremot v-belt på en 150A känns som risken finns?
Någon som tror att jag absolut MÅSTE ha multirem?
Tittar under huven på lite större bilar i hopp om att finna värre generatorer..
Så öppnar jag bakluckan på någon Audi och hittar ett mindre kärnkraftverk i form av en 150A generator liggandes redan lösplockad, wunderbahr

Nu är det ju naturligtvis en generator från en nyare bil med serpentinrem,
multiribbrem eller vad det nu kallas, och jag har en Golf med fjunig v-belt och ett 70A monster (gissningsvis) så naturligtvis behöver jag antingen byta till multirem (vilket jag tänkt göra i ett senare skede men inte nu) eller byta remhjulet.
Spelar det någon roll vad jag har för storlek på remhjulet?
Antar att det gör det, men om det skiljer någon millimeter eller två?
Bara att skruva dit hjulet från min originalgenerator kanske?
Hört talas om belt slip när man byter till värre grejer men då var det tal om 320A vad jag vill minnas, däremot v-belt på en 150A känns som risken finns?
Någon som tror att jag absolut MÅSTE ha multirem?
Comment