Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dra kabel i V70?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dra kabel i V70?

Halloj

Någon här har säkert dragit en massa strömkablar mm i V70 och kan dela med sig av sina erfarenheter.
    Ska installera lite i min V70II -2012 inom kort och hoppas ngn vänlig själ kan tipsa om vart man bäst drar kablarna samt genomföring torpedvägg etc.
    Ös på med så mkt info som möjligt, gärna bilder/länkar till byggtrådar.

En annan sak, ska montera nya 6,5r i framdörrarna, behövs det ngn form av adapter (har inte rivit isär och kollat ännu)?

Tack på förhand!

Patrik

Re: Dra kabel i V70?

Hej,

Jag går i samma tankar :-)
    Jag har sett att kabeln dras i in kupen via hålet där kabeln för kupevärmaren är indragen. Det sitter någonstans i golvet vid passagerarens fötter.
    Jag har inte hittat några adaptrar för eftermarknashögtalarare. Så det blir till att bygga egna bafflar. Jag har sett i andra forum att man har skurit bort högtalar membranet och sedan kapat bort bakre delen med magnet osv. och då monterat en 5,25" i höljet som blir kvar. Ytan som högtalarens upphängning var limmad på blir ringen som nya högtalranen fästs i. Hoppas jag är tydlig nog :-)
    Jag tror att original middarna är 2Ohm medans diskanten är 5Ohm troligtviss för att få bättre balans i ljudet mellan diskant och bas, eller rättare sagt mer bas än diskant. Notera att jag "tror" att det är så. I så fall bör din tilltänkta ersättare vara också på 2Ohm jag har sett att bland annat Infinity har 2Ohms kitt.
    Vet du hur djupa 6,5r man kan ha i dörrarna?
    Vad har du för nivå på original anläggningen? Performance eller High Performance eller...?

Comment

Ska kolla om det sitter ngn plugg att dra igenom kabeln, har dock dieselvärmare så det är lite skillnad.
      High performance har jag tycker det låter hyfsat men diskanten låter lite instängd och oklar orginal. Tanken är att koppla bort utgångarna på steget och istället koppla steget till en audio control LC6i (hög/lågnivåomvandlare) och driva en subbas och ev framsystem med ett/två annat steg.
      Blir kanske till att göra egna bafflar då för att få in 6,5" (trodde det var 6,5" orginal).

Comment

Jo det är 6,5" original. Men dem är helgjutna med en distansring som gör att dem sticker ut några cm från innre dörrplåten. Du måste ersätta distansringen med en baffel. Alternativt då att du skär ut original högtalaren från den ringen och använder den som distans.
        Se länk.
        http://www.bildelsbasen.se/global/im...width=&height=
        Jag har Performance i min. Jag tycker istället att mellan registret är instängt och att det finns gott om djup bas men utan energi och kontroll. För att få mer mellan register måste jag skicka mer signal till bakre högtalarns vi fader-n och det låter inte bra i alla fall.
        Jag känner att jag har ett tre vägs system med mellan registret i bakdörrarna... :-)
        Last edited by Hovig; January 8, 2013, 13:03.

Comment

Aha, sicken tur. Råkar nämligen ha ett fint framsystem från förra bilen. Där var det också distansringar i plast som gällde.
          Skumt har inga problem med mellanregistret, men ljudet är lite platt och tråkigt.
          Tack för tipsen!

/Patrik

Comment

Sitter en gummigenomföring nästan precis rakt bakom handsfacket i dessa V70
            och andra sidan så får man lyfta på plasten som sitter vid torkararmarna, där drar man kablarna i baljan bort till batteriet.

Comment

Tackar!
              Ska man dra både plus och minus eller räcker det med chassits jord (finns det ngn bra jordpunkt i närheten av bagaget)?

/P

Comment

Räcker med plus, genomföringen är inte den största, oval modell. Finns ett par skruvar som funkar väl som chassie jord, i bakkant av bagaget, sitter en på varsin sida, under plasten där har jag för mig.

Comment

Working...
                X