Announcement

Collapse
No announcement yet.

Biltema säljer motsvarighet till C-tec xs2500!?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Biltema säljer motsvarighet till C-tec xs2500!?

Jag var i fabriken som gör Ctek-laddare en vecka i höstas. Det stod/låg/hängde Ctek-laddare i mängder överallt, men jag såg inte skymten av något med biltema-märkning.

Comment

Kan väl bara nämna ett par småsaker med Biltemas laddare och det är att laddspänningen ligger på 15,4-15,6 när den skickar på lite och för AGM ska ju det vara lite väl högt och kan väl i längden skada batterierna om ja inte har fel?
      Har för mig att jag sett diskussioner över laddspänning till AGM någonstrans.

Vet inte hur mycket den skickar på i Ampere mer än vad den visar på displayen och det vet ja inte om jag vill lite på. Har väl varit upp i ca 23A vad jag sett med egna ögon på displayen då.

Det jag tycker är synd är att när den indikerar på att batteriet är fulladdat så går den ner till ca 13 volt när den underhållsladdar och det har jag för mig att inte C-tek gör.

Så mycket mer vet jag inte men den laddar ju på okej för 1099kr tycker jag.

Comment

Originally posted by Nymans View Post
        Kan väl bara nämna ett par småsaker med Biltemas laddare och det är att laddspänningen ligger på 15,4-15,6 när den skickar på lite och för AGM ska ju det vara lite väl högt och kan väl i längden skada batterierna om ja inte har fel?
        Har för mig att jag sett diskussioner över laddspänning till AGM någonstrans.

Vet inte hur mycket den skickar på i Ampere mer än vad den visar på displayen och det vet ja inte om jag vill lite på. Har väl varit upp i ca 23A vad jag sett med egna ögon på displayen då.

Det jag tycker är synd är att när den indikerar på att batteriet är fulladdat så går den ner till ca 13 volt när den underhållsladdar och det har jag för mig att inte C-tek gör.

Så mycket mer vet jag inte men den laddar ju på okej för 1099kr tycker jag.
        Bara för att ctek inte gör de betyder ju inte det att biltemas laddningscykel är fel.

Jag förstår inte meningen med en högre spänning än 13volt när batteriet är fulladat.
        Är det fullt så spelar det ingen roll om där är 100volt den laddar inte mer för det.

Sparar snarare på laddaren.
        Kanske fördel biltemas då och mer avancerad laddning än ctek om cteken fortsätter mata på när batterierna är fulladdade.

Min har jag aldrig sett ligga över 15volt trotts tomma batterier där emot så laddar den med 23-24A (kontrollerat med amperemätare) när där är lite kräm kvar i batterierna och det är positivt.:-)
        Last edited by jimmaiy; March 19, 2014, 17:42.

Comment

Den laderen jeg har fra Biltema (25A) er akkurat som beskrevet over. den lader rett under 15 Volt, når den nærmer seg full så senker den volten til 13.2 for å topplade på den volten. Noe jeg synes er ordentlig frustrerende da det gjelder dB Drag, men løses hos meg med å sette på en Ctek for å øke volten litt på slutten.

Min Biltema lader var også kjempe dårlig kalibrert med hva den leverte og hva displayet viste, men det kan man justere til å bli mer riktig med noen små potmeter inni, men det var også desverre det eneste man fikk justert enkelt også
          Team Re-Loud

Norwegian Champion 2008

www.teamreloud.com

Comment

Observera texten.

Comment

Originally posted by Extra Kim View Post

Observera texten.
              Undrar om inte det där kan klassas som varumärkesintrång.

"Kraftfull laddare av C-tec typ" hade varit korrektare för förmodligen står det inte ctec på kartongen.

Med vänlig hälsning, Z

Comment

Det hade det kanske varit om det stått c-tek, inte c-tec... Men det är snubblande nära, och förmodligen inte medvetet fel...
                Svensk Mästare 5 gånger...

Comment

Mekonomen har också laddare för typ dom pengarna.
                  8A för 599kr och 24A för 1499kr.
                  Egna varumärket, men har inte testat dom än så vill inte yttra mig.
                  Kommer köra med 24A laddaren i min bil.
                  Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
                  Digital Designs & LW Audio

Comment

Nu gick en av mina Ctek 7.0 amp sönder,har använt den pedantiskt.Den höll 5 år och 4 månader.Precis efter garantitiden gått ut (Ctek gav 5år i början på sina laddare).

Comment

Har nu haft min biltema laddare sen början av sommaren och är mycket nöjd med den laddar upp ganska fort om man jämför mot min gamla ctek 7a.
                      Lite seg när jag kopplar ihop 800a batterier men kanske inte så jätte konstigt

Comment

Någon som har något nytt att säga om den?
                        Hittar inte laddaren på hemsidan längre, har dom slutat att sälj den?

Comment

Hade problem med laddspänningen i min 25A laddare från biltema. Rev isär den här om dagen och hittade nån typ av reglage att ställa på och nu laddar den inte över 14.8V.

Kan vara bra för de som har problem med att den laddar en bit över 15V. Min toppade 15.8V och det började pysa lite otäckt i mitt ena batteri.

Comment

På Biltema i Norrköping finns den kvar i sortimentet iallafall. Har hört många som säger precis som herren över att dom skickar ut mer än 15V vilket inte kan vara bra i längden för batteriet.

Comment

Working...
                            X