Tjenixen,
Tänkte ta tillfället i akt att för en gångs skull posta en liten projekttråd. Har följt detta forum under lång tid och tänkte att det kanske är min tur att bidraga med något för en gångs skull, även om man bara är en glad amatör!
Jag har monterat in eftermarknadsprodukter i princip alla bilar jag haft genom åren, då jag anser att de flesta ljudsystem som erbjuds som standard eller tillval saknar mycket i både återgivning och ljudtryck.
Så till projektet! Jag plockade alltså ut en ny F10 M-Sport i April i år som jag har som "pendlarbil" skulle man kunna säga, bor i Göteborg sedan ett år tillbaka (annars Stockholmare från födseln..) och arbetar i en global funktion med kontor i Köpenhamn. Kör inte varje dag då en pendling på 64 mil ToR är lite i längsta laget...
Har för avsikt att dela upp detta projekt i två delar. Steg 1: Montera in slutsteg och bas från förra bilen (SPL Dynamics XTR250D2 + ICE800D). Detta för att få lite mer ljudtryck i bilen. Steg 2: Byta ut samtliga högtalare fram mot ett nytt trevägs-kit, har dock inte bestämt för vilket än så länge, samt en processor av något slag (t.ex. Bit1). Tanken är att montera 6,5" i originallåda under framstolarna med förstärkt baffel, 3" (eller därikiring beroende på kit) i originalutrymme upptill i dörrarna samt diskanter i segelpanelen (eller vad den nu heter..) samt köra allt aktivt, så nytt slutsteg skall också inhandlas vad det lider.
Sagt och gjort, bara att sätta igång! Efterforskningar har visat att högnivåsignalerna som går till högtalarna i BMW'n i princip passerar ett högpassfilter allihopa utom för subwoofern under respektive säte. Eller subwoofer är kanske fel ord, något flimsigare får man leta efter...
Började med att lossa framstolarna för att komma åt högtalarna där och kunna tappa den signalen till min Audison SLI2
Stolen bortmonterad:
Här är gallret bortmonterat och högtalarelementet frilagt (notera den bamsiga magneten..):
Till högtalaren går dubbla kablar men jag tappar bara signalen på de grövre kabelparet:
Sedan buntade jag den nya högtalarkabeln mot kabelstammen som går bakåt genom tröskellådorna:
Buntband var 10:e cm ungefär. Det är rejält med plats i tröskellådorna på BMW'n:
Inredning, galler och ventilationsutblås tillbakamonterat:
Sedan följde samma övning på andra sidan av bilen.. Drygt som fan... Till slut var det i alla fall dags att rensa bagaget. Här ser man höger sida. Högtalarkabeln kommer i den svarta kanalen:
Så var första arbetspasset slut och jag hade en fullrange högnivåsignal att föda min SLI2:a med. En liten översikt på bagaget och "reservhjulsbaljan" (finns inget reservdäck i BMW eftersom de kör på runflat numera..). Ser ut som man kan klämma ner ett extra batteri vad det lider
Det blir allt för denna posten, ska snart börja på nästa, måste bara få ordning på kameran.... Ha det!
Tänkte ta tillfället i akt att för en gångs skull posta en liten projekttråd. Har följt detta forum under lång tid och tänkte att det kanske är min tur att bidraga med något för en gångs skull, även om man bara är en glad amatör!
Jag har monterat in eftermarknadsprodukter i princip alla bilar jag haft genom åren, då jag anser att de flesta ljudsystem som erbjuds som standard eller tillval saknar mycket i både återgivning och ljudtryck.
Så till projektet! Jag plockade alltså ut en ny F10 M-Sport i April i år som jag har som "pendlarbil" skulle man kunna säga, bor i Göteborg sedan ett år tillbaka (annars Stockholmare från födseln..) och arbetar i en global funktion med kontor i Köpenhamn. Kör inte varje dag då en pendling på 64 mil ToR är lite i längsta laget...
Har för avsikt att dela upp detta projekt i två delar. Steg 1: Montera in slutsteg och bas från förra bilen (SPL Dynamics XTR250D2 + ICE800D). Detta för att få lite mer ljudtryck i bilen. Steg 2: Byta ut samtliga högtalare fram mot ett nytt trevägs-kit, har dock inte bestämt för vilket än så länge, samt en processor av något slag (t.ex. Bit1). Tanken är att montera 6,5" i originallåda under framstolarna med förstärkt baffel, 3" (eller därikiring beroende på kit) i originalutrymme upptill i dörrarna samt diskanter i segelpanelen (eller vad den nu heter..) samt köra allt aktivt, så nytt slutsteg skall också inhandlas vad det lider.
Sagt och gjort, bara att sätta igång! Efterforskningar har visat att högnivåsignalerna som går till högtalarna i BMW'n i princip passerar ett högpassfilter allihopa utom för subwoofern under respektive säte. Eller subwoofer är kanske fel ord, något flimsigare får man leta efter...
Började med att lossa framstolarna för att komma åt högtalarna där och kunna tappa den signalen till min Audison SLI2
Stolen bortmonterad:
Här är gallret bortmonterat och högtalarelementet frilagt (notera den bamsiga magneten..):
Till högtalaren går dubbla kablar men jag tappar bara signalen på de grövre kabelparet:
Sedan buntade jag den nya högtalarkabeln mot kabelstammen som går bakåt genom tröskellådorna:
Buntband var 10:e cm ungefär. Det är rejält med plats i tröskellådorna på BMW'n:
Inredning, galler och ventilationsutblås tillbakamonterat:
Sedan följde samma övning på andra sidan av bilen.. Drygt som fan... Till slut var det i alla fall dags att rensa bagaget. Här ser man höger sida. Högtalarkabeln kommer i den svarta kanalen:
Så var första arbetspasset slut och jag hade en fullrange högnivåsignal att föda min SLI2:a med. En liten översikt på bagaget och "reservhjulsbaljan" (finns inget reservdäck i BMW eftersom de kör på runflat numera..). Ser ut som man kan klämma ner ett extra batteri vad det lider
Det blir allt för denna posten, ska snart börja på nästa, måste bara få ordning på kameran.... Ha det!
Comment