Lägger upp en byggtråd här. Kommer i vinter/vår bygga om stereoanläggningen i Fieron och förhoppningsvis hinna med nån tävling under 2010.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Fiero by Octan
Collapse
X
-
Fiero by Octan
Last edited by octan; December 13, 2009, 13:26.Octan
Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi
OctanAudio
Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
Fegens Vandrarhem
Bilstereoblog
Team LjudbyggarenTags: None
-
Re: Fiero by Octan
Det är en 2-sitsig mittmotorbil. 140hk men bra vrid. Utrymme lika med noll. Är en stor utmaning att bygga ljud i. Har grunda 8" basar i dörrarna. Motorn till elhissarna sitter precis där man ville kunna ha stor magnetSågade ut 2 distanser så hela högtalaren hamnade utanför dörrsidan. Uppe på panelen sitter det 4x10" original så där hade jag 3"+ diskant innan. Bakom passagerarstolen sitter en 10" bas. Alla högtalare Hertz.
Läste i en forumtråd att bilen har dubbla torpedväggar bitvis och körde ett knacktest. En liten bit nedanför mitten lät det ihåligt och där satte jag borren för ett titthål. Borrade och förde in en mejsel. Fick in mejseln ca 4cm innan det tog stopp så jag började kapa. Var en liten balja så det skulle nog räcka till en bas med lite klenare magnet. Byggde en ram som jag skruvade fast i torpeden. Dämpade med dynamat och tätade med silikon. På med locket. Blev ett djup på 12cm om magneten är smal och ca 10-11 liter låda. Hade väl gått bygga större låda men då hade stolen hamnat lite väl långt fram.Octan
OctanAudio
Fegens Vandrarhem
Bilstereoblog
Team Ljudbyggaren
Comment
-
Diverse byggbilder. Bilen var mörkrödmetallic när jag köpte den. Tyvärr så var det frätmärken på fronten. Och när jag ändå planerade att lacka om så tänkte jag att jag byter färg. I vintras började mätartavlan vittra sönder men gjorde en skiss hur jag ville ha det och fick en kompis som är bra på photoshop att hjälpa mig.Octan
OctanAudio
Fegens Vandrarhem
Bilstereoblog
Team Ljudbyggaren
Comment
-
Originally posted by jensclaudius View PostVad hade du tänkt att tävla i?
mvh J
Setup kommer förhoppningsvis bli.
Pioneer p99
Macintosh MCC406
Hertz space 8 i dörrarna
Radical Audio rax 85 på instrumentpanel
Hertz es25 eller ev. annan basOctan
OctanAudio
Fegens Vandrarhem
Bilstereoblog
Team Ljudbyggaren
Comment
-
Comment
-
-
Har sett en amerikansk Fiero med en 12" Boston A. fram där reservhjulet ligger. Men ska man få in ljudet får man skära hål i mellanväggen.
Men funderar på att göra om lådan bakom passagerarstolan. Några liter till hade suttit fint. Enda jag funderar över hur jag ska lösa Emma-skivan med det omtalade bas vänster fram spåret. Kanske koppla in basen på en höger kanalSå spelar den när det är mono signal och tystnar när vänster spelar.
Original sitter en låda höger fram under instrumentpanelen för en 5,25" bas. 4x10" uppe på panelen och 4x6" längst upp i b-stolpen.
Det var säkert en bild från Fierosound som jag såg på ett forum och tog idén ifrån. Bra med forumOctan
OctanAudio
Fegens Vandrarhem
Bilstereoblog
Team Ljudbyggaren
Comment
-
Hann pyssla lite ikväll. Lite mysko bilder kanske
Jag satte högtalarna i lådor och provlyssnade olika vinklar och tyckte att de lät bäst när de var riktade mot right between the eyes. Band fast en tändsticksask och fäste upp den så den hamnade på rätt position. Höll en ficklampa platt mot baffeln och riktade in så att ljusstrålen träffade asken och fäste upp med stag. Borde funka.Octan
OctanAudio
Fegens Vandrarhem
Bilstereoblog
Team Ljudbyggaren
Comment
-
Originally posted by octan View PostÄr mest intresserad av ljudet och inte plöja ner hundratals timmar på installationen. Visst ska det se prydligt ut men det borde ändå vara ljudet som avgör. Hade gärna fått finnas en högre klass med Experienced bedömmning på installationen.// Gurra
BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Comment
-
Originally posted by gurenius View PostAdvanced 30 finns ju med enklare installation! Men oavsett det, så krävs det inte några hundratals timmar för en okej installation som funkar i Advanced Unlimited med. Det är inget extremt som krävs för höga poäng där.
Bara ha skoj och försöka öka intresset för Fiero, billjud och tävla i billjud.Octan
OctanAudio
Fegens Vandrarhem
Bilstereoblog
Team Ljudbyggaren
Comment
Comment