Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppbyggnad av ny anläggning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uppbyggnad av ny anläggning

    Hej sitter och funderar på uppbyggnad av min anläggning, förslag på produkter placeringar mm emottages tacksamt då jag inte byggt något än, bilen är iprincip tom inuti...

    Fundering om systemskiss.


    Systemet jag hade tänkt mig var, en skaplig HU, troligtvis någon Alpine som driver ett framsystem baserat på 2st DLS Referens Coaxialer på 5,25" (finns redan). Från HU tar jag ut tre lågnivå signaler, fram, back + sub. Fram och baksignalen passerar ett 4-kanals steg och förstärks för att sedan driva ett kittsystem baserat med 1" diskant och 4" mellanregister och en 6,5" midbas i framdörrarna. De andra två kanalerna på steget driver ett kitsystem i backdörrarna baserat på 1" diskant och 5,25" mellanregister.

    Sublågnivån delar sig i två och går in i ett fyrkanalssteg som är bryggkopplat till 2 x mono där ena kanalen driver ett par 6,5" basar i framdörrarna. Den andra kanalen driver en eller två basar i skuffen.

    Vad tror ni om detta?

    Gärna kommentarer, glada tillrop eller tillrättvisningar...

    Mvh Magnus

  • #2
    Re: Uppbyggnad av ny anläggning

    skippa högtalarna i bakdörrarna
    och ska du tvunget ha nått bak köp några koaxer och driv med inbyggda effekten i cd:n

    Lägg ner de pengar du sparar in på baksystemet på framsystemet.

    Det är ju du som betalat för stereon i bilen inte nån annan


    köp 2 kanalssteg till de dubbla 6.5orna koppla aktivt 2 ohm/ dörr

    2 vägs filter till diskant och 4or till 2 kanaler på ett 4 kanalssteg
    och resterande 2 kanaler driver du högtalaren på panelen istället för koaxer så kör med Triusaer eller liknande

    och 1 monoblock till basarna

    Detta är bara vad jag tycker
    Last edited by The one n only; July 8, 2009, 22:48.

    Comment


    • #3
      Re: Uppbyggnad av ny anläggning

      Tackar för responsen. Blev lite att tänka på där.

      Mvh Magnus

      Comment


      • #4
        Re: Uppbyggnad av ny anläggning

        Så lite så hjälper gärna till

        till exempel har jag i min V40
        Triusar i panelen drivna av 2 kanalssteg i 4 ohm
        5.25 i Dörrarna drivna av 2 kanalssteg i 4 ohm
        2 X 12or drivna av 2 kanalssteg i 2 ohm/kanal

        Inbyggd effekt till Orginalhögtalarna i Dstolpen

        Comment


        • #5
          Re: Uppbyggnad av ny anläggning

          Ja, spontant är det alldedes för mycket högtalare. Och troligen för lite effekt till basarna.

          Vad är målet med stereon? Skall det klara att spräcka alla trumhinnor inom kommungränsen eller bara låta bra på jazzmusik?

          Det jag hade föreslagit i en större anläggning som skall kunna lira på duktigt är:

          CD Alpine 9887 eller motsvarande.
          På brädan 5,25" mellanregister, separata diskanter i A-stolparna. Vilka du skall ha är omöjligt att svara på då jag inte har en aning om vad du gillar.
          Dubbla 6,5" i dörrarna är trevligt. Kräver dock mycket jobb med att få det bra och skrammelfritt.
          Dubbla 12" är oxå trevligt, se till att du skaffar ett par som funkar i den bil och låda du tänkt dig.
          Slutsteg 2x75 W till brädan, 2x100 W till dörrarna och 1-1,2 kW monoblock till basarna.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: Uppbyggnad av ny anläggning

            Musiksmaken är i princip all form av rock/hårdrock, men jag gillar även en del instrumental musik och det brukar kräva en hel del av en anläggning för att låta bra.

            Ang. 6,5" i dörrarna så har jag förstått att det är lite jobb med det. Jag hade tänkt att böra med att sätta fart allt löst i dörren, ta bort det som inte används och annars försöka vaddera in stag och stänger till t.ex. lås och hantag. Fundrerar på att koplettera den asfaltsmattan som sitter där orginal med en till och sedan använda sådant här tätskikt till badrum för att dämpa lite till.

            Frågan är om man behöver förstärka infästningen av dörrsidan på något sätt. Orginal sitter den hängd på 6 plasthakar och ett aluminiumöverfall i ovankant och dessutom ditskruvad med 5st vanliga maskinskruv. Baksidan på dörrsidan tänkte försöka styva upp med spånskiva och plast, utsidan skall plastas i nederkant och sedan kläs på något sätt.

            Jättebra med kommentarer och kritik, det gör att man tar till sig och bedömmer den och sedan kanske man tar sig en funderare på hur man ska göra.

            Mvh Magnus

            Comment

            Working...
            X