Announcement

Collapse
No announcement yet.

8ohms element till bilstereo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 8ohms element till bilstereo

    någon som är insatt om hurvida det är möjligt att använda element i bil, som i vanlig ordning är avsedda att sitta i högtalare, för hemmabruk.. 8ohms element..
    utbudet och ljudkvaliten för pengarna ser jag som en fördelaktig faktor..

    Om man tex vill ha ett 2-vägssystem med en bas(8ohm) och diskant(8ohm), om man kopplar in dessa på en kanal parallellt, blir det väl 4ohm, och det funkar ju bra med slutsteg som är avsedda för bil..

    jag tänker mig att en bas som är avsedd för hemmabruk är mer känslig och behöver ha rätt förhållande, med låda och volym, för att den ska spela bra.. speciellt när man spelar högt där man annars tappar bas

    jag är mest intresserad av att få fint ljud där det inte nödvändigt behöver vara så att registreringsskylten förvandlas till en platt massagestav

    ang delningsfilter.. går det på något sätt att använda det interna delningsfiltret i förstärkaren.. eller måste det designas specifikt utifrån de egenskaper som elementet har, där det ska matchas mot förstärkaren ?

    jag har kikat lite på det israeliska företaget Morel, som verkar använda samma teknik som dynaudio med xtra stor talspole..

    är det genomförbart, någon som har erfarenhet eller vill dela med sig av tankar, funderingar kring av att just använda sig av 8ohms hifi-element till bil.

    /Robban

  • #2
    Re: 8ohms element till bilstereo

    rent tekniskt kan man använda hemmahögtalare.
    Men av egen erfarenhet så tar högtalarna stryk eftersom de inte är gjorda för utomhusklimat. Bland annat så kan talspolar osv korrodera (egen erfarenhet av det) men även konerna är ofta inte gjorda för utomhusklimat.

    Att koppla en bas och diskant på samma utgång på ett slutsteg, utan ett passivt delningsfilter, kommer att resultera i att diskanten kommer gå sönder.
    Men att koppla två åtta ohms element parallellt kan man göra för att få en fyra ohms last, men det måste vara två högtalare som spelar samma sak (bas t ex) annars blir det ganska komplext.

    Morel gör ju även bilhögtalare, har du kikat på dem? Om det är just det märket du "snöat in" på vill säga...

    Och man kan använda de delningsfilter som finns på/i stegen. Men de flesta på detta forum brukar ta hjälp av en DSP/processor när d kommer till delningsfilter, eq osv..


    Mitt bästa tips är att du tar hjälp av en butik i din närhet. De ska veta vad som passar i din bil samt vad som passar dig som kund bäst.

    Lycka till.

    Med vänlig hälsning,
    Rutger
    Du lär så länge du lever, heter det.
    Jag tror att motsatsen är lika sann.
    Bengt Feldreich
    _______________________________________
    _______________________________________

    Comment


    • #3
      Re: 8ohms element till bilstereo

      intressant, vad körde du för 8ohms element i din bil ? .. hur lång tid tog det innan du fick problem med talspolen ?
      jag tror inte en bilstereobutik är så villiga att prata om 8ohms element i bil, då dom inte säljer hifi-element, och som du nämner att de inte har samma motstånd mot fukt.

      Jag har kollat in Morels utbud på bilsidan.. ska man köpa ett 2-vägs sytem med bas och diskant i deras supreme serie så får man vara villig att betala 17000kr.. i mina öron låter det mycket..

      Om man väljer från deras hifi-element där man köper ett par diskanter i deras serie supreme, och ett par basar(ej supreme), så landar man på runt 6500kr beroende på vad man köper det.. deras supreme(hemHIFI) diskanter tror jag låter minst lika bra som deras piccolo diskant på bilsidan..
      anledningen att man vill bejaka valet av en 8ohm element skulle vara just att det blir lite billigare..

      Comment


      • #4
        Re: 8ohms element till bilstereo

        körde med element som var tagna ur ett hemmahifikabinett, märket spelar ingen roll eftersom alla hemmahifielement inte har det skydd som krävs för en bils miljö.
        Jag körde med det elementet som ett test, bland annat för att ta reda på om de står emot fukt, kyla, värme osv lika bra som ett som gjort för bilhifi.

        För många många år sen var det en kille som körde med Bower & Wllkinson i sin bil.
        Han var mycket framgångsrik med den bilen på tävlingsarenan. Vann både finaler och lokala tävlingar.
        Men.
        Han fick byta ut sina element en gång per säsong.
        Han tyckte det var värt det, trots att det var B&W värsta hemmahögtalare han hade.

        Och det är nog samma för dig. Du får balansera risken att kanske få problem med dina högtalare vs ett lägre pris.
        Tyvärr är det svårt att sia om utgången, för jag har element som är gjorda för hemmabruk som hittills har klarat sig. Men d har suttit i en bil som stått i varmgarage och inte använts speciellt flitigt i vardagen...

        Tanken på att besöka en butik var att de kanske kan dema en bilhifihögtalare som låter såpass bra att du kan tänka dig att köpa den. O då veta att den håller för att sitta i en bil..

        Med vänlig hälsning,
        Rutger
        Du lär så länge du lever, heter det.
        Jag tror att motsatsen är lika sann.
        Bengt Feldreich
        _______________________________________
        _______________________________________

        Comment


        • #5
          Re: 8ohms element till bilstereo

          oj, bara 1år, låter inget bra alls.. hmm, skulle vara av intresse om det finns någon här på forumet, som har en annan upplevelse.. kommer ihåg för många herrans år sedan, en vän, som hade ett par 6.5tum dynaudio i dörrarna, som var avsedda för hemmahifi.. dom vill jag minnas gick aldrig sönder.. kan tänka mig att vissa element är känsligare än andra för fukt, beroende på hur dom är konstruerade..
          om högtalarelementen går sönder efter 1-2 år, så faller iden, att man skulle komma undan billigare..
          fler på forumet som har någon erfarenhet av HIFI-element i bil ?

          /Robban

          Comment


          • #6
            Re: 8ohms element till bilstereo

            Min tanke är. Varför skulle det vara billigare att köpa ett bra hemmahifi-element jämfört med ett bra bilhifi-element?
            Finns väldigt mycket prisvärt som inte kostar skjortan.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

            OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

            Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

            Comment


            • #7
              Re: 8ohms element till bilstereo

              Köp ett Seas Lotus reference 6.2 kitt.Låter extremt bra!Och är gjort för bil.
              Pris runt 9000:-.

              Comment


              • #8
                Re: 8ohms element till bilstereo

                Länk:
                http://audio-hi.fi/en/seas_l5004-pd-148.html

                Comment


                • #9
                  Re: 8ohms element till bilstereo

                  Har haft Vifa tg9fd-10-04 på brädan i min Saab 9-5 i snart 7 år. Borde fått sin beskärda del fukt, sol, kyla men låter hur bra som helst och ser fräscha ut fortfarande.

                  Comment

                  Working...
                  X