Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradering av Perf. anläggning i V70.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uppgradering av Perf. anläggning i V70.

    Hej gott folk. Jag har Performance ljudanläggning in min V70 årsm. 2009 (tillv. 2008).
    Jag planerar byta ut dörrhögtalarna och komplettera med ett slutsteg och en subwoofer.
    Som jag har förstått det har jag inget original externslutsteg, vilket gör att jag kan ta in högnivå signal till ett externt slutsteg från huvud enheten. Jag behöver inte heller dra någon remote kabel till steget om den har autostart via högnivå ingångarna.
    Tanken är att det ska vara ett 4 kanals steg där dörrhögtalarna drivs av ena halvan och andra halvan driver subwoofern.
    Jag har en känsla av att det sitter något form av högpasfiler till bakre dörrhögtalarna. Trotts att 6,5 tums elementen är identiska (dubbelkon element) spelar fram högtalarna djupare toner. Kan någon med mer info bekräfta detta? Vilken frekvens är delningen satt på?
    Om så är fallet kan man använda singalen från bakre högtalarna för att mata ingång/utgången till nya dörrhögtalarna eftersom dessa inte behöver spela djupt bas ändå. Men det hänger lite på vilken delningsfrekvens högpasfiltret har. Som sagt, kan någon bekräfta?
    Fram har jag tänkt sätta ett två vägs kitt och bak endast en mid/mellan register. Vet inte om jag ska ha 4Ohm fram och 8Ohm bak för att få mer ljud framifrån. Någon som kan ge synpunkter här?
    Jag kommer säkerligen att få bygga nya bafflar för dem nya högtalarna. Om jag ser till att högtalarna hamnar på samma avstånd från inredörrplåten, hur djup högtalare kan man då ha innan magneten börjar komma emot fönstret/ fönsterhissmekanismen? Tacksamt om någon vet detta redan så jag slipper riva dörrsidan bara för att ta reda på detta.
    Subwoofern kommer att vara en platt variant (kanske en Pioneer TS-SW2541) i en låda byggd av glasfiber formad efter golvet strax bakom baksätet. När man tar bort bagage mattan och ljudisoleringen där ser man att golvet är allt annat än platt, men det kommer att funka. Lådan ska inte sticka upp högre än original golvet. Slutsteget är tänkt sitta bredvid lådan.
    Här såg jag att på höger sida bakom/under sittdynan finns en sak som ser ut som ett rör som sticker ut snett bakåt med varningstext på. Vad är detta till?
    På vänster sida bakom sittdynan finns en platt svart plastlåda med en massa sladdar. Vad är detta till?
    Jag undrar nämligen om dessa är saker man måste lätt ha tillgång till. Det påverkar lite utformningen av låda. Slutstegshylla osv…
    Dörrar, bakskärmar och bagage golv tänker jag dämpa med butyl matta. Golvet i passagerarutrymmet och taket tänker jag låta bli. Känns lite för mycket jobb jämfört med vad det ger tillbaka, eller?
    Reservhjul och öppningsbart bagagegolvlucka med formad matta ska sitta kvar, i alla fall ovanför reservhjulet.
    När allt är på plats, ska det inte synas, bara höras 
    Element och slutsteg som jag funderar över:
    a- Kicker ZX slutsteg och RS 6,5 kitt.
    b- Hertz Energy steg och 6,5” kitt, (ESK 165)
    c- Om djupet på 6,5rna visar sig vara ett problem finns Hifonics platta 6,5” kitt som alternativ. Dem heter Warrior 6.2C tror jag.
    d- Om bak högtalarna blir 8Ohm så lär dem bli från något hem Hifi märke. Annars blir det identiska middar som framsystemet.
    e- Basen lär med största sannolikhet bli en Pioneer TS-SW2541.

    Har någon jämfört Hertz ESK 165 med Kicker RS 6,5 och Hifonics W6.2C?
    Några synpunkter, idéer, varningar??????

  • #2
    Re: Uppgradering av Perf. anläggning i V70.

    Nå? Vad har hänt här då undrar ni säkert... Var det bara snack? :-)

    So far har jag samlat på mig komponenter.
    Framsytem är inköpt. Blev Focal access 165A. Priset var så rätt att jag kunde inte motstå. Jag har också skrotat en original högtalare och det visar sig att midbasen från Focal får plats i original sargen, så jag slipper bygga bafflar. Frågan är dock om denna plast sarg/ring är tillräckligt styv? vad tycker experterna?
    Subwoofern är också inköpt. Blev en Pioneer TS-SW1041D, samma här, priset var så rätt så...
    Dämpmatta inköpt så det räcker till 12m2. Denna är dyraste inköpet än så länge.

    Lite rotande i garaget avslöjade att jag har polyester och glasfiber och annat så det räcker till en färdig klädd låda åt subwoofern. Hittade lite kablar också.

    Så det som är kvar är slutsteget.
    Jag har funderingar över att sätta steget där originalsteget sitter, DVS under passagerarsätet och dem enda stegen som har dem "rätta" yttermåtten är;

    Hertz HCP4D

    Eller någon av dessa udda skapelser. Jag tycker själva placeringen av kontakterna osv ser identiska ut. Det kanske är samma steg i grund och botten.
    http://www.ebay.de/itm/ESX-QUANTUM-Q...item2ec5d6fe9c

    http://www.ebay.de/itm/Crunch-GTO-41...item2ec5d64b42

    Det skulle kanske gå att klämma in en Pioneer GM-8604D



    Blir det inget av dessa så är sista utvägen en Kicker ZX350.4

    Är det någon som kan yttra sig om någon / några av slutstegen?
    Last edited by Hovig; January 31, 2013, 13:02.

    Comment

    Working...
    X