Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilken orginalmonterad anläggning låter bäst?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilken orginalmonterad anläggning låter bäst?

    Jag är helt ny här på forumet och vet inte riktigt om detta inlägg passar in här men någon får väl flytta/radera det i så fall.

    Det är så att jag ska köpa en nyare bil för ca 250k, och jag har alltid haft bilar med ganska bra eftermonterat ljud i. Men nu för tiden är det ju så krångligt att bygga något i nyare bilar, och jag har inte tid med det heller. Då jag inte är trogen till något speciellt bilmärke och inte kan bestämma mig vad jag ska ha så tänkte jag att ljudanläggningen får avgöra valet

    Så då tänkte jag om någon här har koll på vilken orginalmonterad anläggning som låter bäst (om det ens finns någon som är skaplig)?

    Det ska vara en kombibil och dom jag kollat mest på är:

    Audi A4 2009- med Bang Olufsen
    Volvo V70 2008- med Dynaudio
    Bmw 3/5 serie med Hifi Professional Logic 7

    Det är ju lite svårt att provlyssna ordentligt och jämföra på bilfirmor, så det vore kul om någon hade några erfarenheter och åsikter om detta. Eller om det finns något bättre än de jag räknat upp?
    Jag vet att ingen går att jämföra med bra eftermonterade prylar men någon borde ju vara bättre än den andra?

  • #2
    Re: Vilken orginalmonterad anläggning låter bäst?

    Det bästa är väl att du köper en bil du är nöjd med i övrigt till rätt bra pris och sedan lämnar det till en firma som kan genomföra en proffsig installation.

    Det bör ge så mycket mer.

    Nya bilar ja har erfarenhet av ljudmässigt är bara firmabilen VW Caddy -11 med något ljudpaket å i dem tycker jag det faktiskt rockar rätt så bra för att vara original!
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #3
      Re: Vilken orginalmonterad anläggning låter bäst?

      Inte BMW. Sen är det mer en fråga om vad man gillar.

      Föredrar personligen tonaliteten i Volvosystemet, men det tappar kontrollen på högre volym.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Vilken orginalmonterad anläggning låter bäst?

        Originally posted by Robsarve View Post
        Inte BMW. Sen är det mer en fråga om vad man gillar.

        Föredrar personligen tonaliteten i Volvosystemet, men det tappar kontrollen på högre volym.
        Skulle precis skriva det ju.

        + att Volvogrejjerna mår bra av bättre steg och lite bättre filtrering(dsp). Då händer det grejjor!
        (jag vet att han inte ville skruva)

        Pierre
        Last edited by Horsyhorse; January 10, 2012, 16:28. Reason: Stog lite dumt formulerat. :)
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Vilken orginalmonterad anläggning låter bäst?

          Audi´n låter bra i mina öron faktiskt. men ibland känns det som något saknas.

          Comment


          • #6
            Re: Vilken orginalmonterad anläggning låter bäst?

            Volvo har ju alltid haft bra ljud i sina bilar runt 2000års samt framåt, även beroende på om du har high performance osv..
            Originally posted by Softis
            Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

            Comment


            • #7
              Re: Vilken orginalmonterad anläggning låter bäst?

              Originally posted by Zäta View Post
              Volvo har ju alltid haft bra ljud i sina bilar runt 2000års samt framåt, även beroende på om du har high performance osv..
              "bra"......är ju ett luddigt begrepp

              Jag skulle säga möjligen okej, om man ser till vad man får när man köper det. Inte mer.
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #8
                Re: Vilken orginalmonterad anläggning låter bäst?

                Under de senaste två åren har jag kört följande nya bilar:
                Toyota Avensis
                Opel Insignia
                Saab 9-3
                Mercedes Benz E-klass
                Volvo V50
                I Toyotan och MB:en var den inte ens roligt att lyssna på radion
                Saab:en lät minst dålig men inte ens i den så var det värt att ta med CD-skivor...
                Vis vobiscum sit!

                Comment


                • #9
                  Re: Vilken orginalmonterad anläggning låter bäst?

                  Har en Ford S max-09 på jobbet.Som jag har försökt få att spela bra,genom att ställa om lite på tone-knappen.Och matat den med dom bästa skivor jag har.Den låter ok på låg-medelvolym,men inte mer.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vilken orginalmonterad anläggning låter bäst?

                    Provspelade största ljudpaketet i Audi A7 här om veckan, och kan säga så mycket som att jag inte skulle kunna tänka mig att betala dom pengarna för ett originalsystem som inte spelar bättre än det gör.

                    Köp en bil som du trivs med för 30-50 000 mindre och lämna in till firma för att få ett betydligt bättre resultat....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vilken orginalmonterad anläggning låter bäst?

                      Körde mors Skoda Octavia -09:a idag, riktigt usel ljud, men då har hon nog minsta systemet.
                      Vis vobiscum sit!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vilken orginalmonterad anläggning låter bäst?

                        Audi A4 kombi med B&O systemet.
                        Jag ÄR Gandalf!!!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vilken orginalmonterad anläggning låter bäst?

                          Originally posted by Gandalf View Post
                          Audi A4 kombi med B&O systemet.
                          Jasså det systemet i A4 funkar bra?

                          Här är en liten film om det: http://www.youtube.com/watch?v=hoNM6P3CNRQ
                          Det verkar ju ganska seriöst där?

                          Annars låter det ju som man antingen får nöja sig med halvbra ljud då, eller lämna till en firma som eftermonterar något bra.

                          Går det att montera någon bättre dsp och förstärkare i tex V70 med dynaudio för att få det att spela bättre?
                          Eller är det bara att köra på en bil med billigaste anläggningen och sedan göra om allt från grunden om det nu skulle bli en eftermontering?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vilken orginalmonterad anläggning låter bäst?

                            Originally posted by Gandalf View Post
                            Audi A4 kombi med B&O systemet.
                            Installerat av dig?
                            Vis vobiscum sit!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vilken orginalmonterad anläggning låter bäst?

                              Originally posted by Nikklas View Post
                              Går det att montera någon bättre dsp och förstärkare i tex V70 med dynaudio för att få det att spela bättre?
                              Vi får se... Jag står och väntar på att få DSP (Alpine PXA-H700) och förstärkare (Ampire, ca dubbla effekten mot original, klass-D) installerat. Sedan får vi se hur det spelar. Men "de som vet" verkar vara överrens om att dynaudio-högtalarna i premium-stereon är det sista som behöver uppgraderas.
                              "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                              "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                              Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                              Comment

                              Working...
                              X