Announcement

Collapse
No announcement yet.

Corvette C5a

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Corvette C5a

    Hej ljudexperter

    Har en C5 cab med original Bose som är lite udda som det känns och inte har riktigt det där extra som man vill ha i entusiastbilen ljudmässigt.
    Har forskat lite på forumen i USA och dörrarna ska tydligen klara 6.5 + en liten skrika, medans bakhögtalarna bara klarar 5.25" + en liten skrika som jag förstått, många verkar också skicka i en sub på 10-12 tum i bagageutrymmet då det finns lite olika stora pottor där som den kan gå ned i och sedan drivs detta oftast av en 5 kanals stärkare.
    Är det någon här på forumet som byggt ljud i en C5a kan tänka mig lägga runt 6-7 papp på stereon men helst inte mer med tanke på stöldrisken, skickar med en bild hur kupen ser ut och hur skulle ni bygga med en liknande budget ?

    Hälsningar Mats

    Click image for larger version

Name:	IMG_1008.jpg
Views:	1
Size:	83.0 KB
ID:	594166

    Click image for larger version

Name:	IMG_1007.jpg
Views:	1
Size:	73.6 KB
ID:	594167

    Click image for larger version

Name:	IMG_1004.jpg
Views:	1
Size:	57.5 KB
ID:	594168

  • #2
    Re: Corvette C5a

    Originally posted by BadCam70
    Hej ljudexperter

    Har en C5 cab med original Bose som är lite udda som det känns och inte har riktigt det där extra som man vill ha i entusiastbilen ljudmässigt.
    Har forskat lite på forumen i USA och dörrarna ska tydligen klara 6.5 + en liten skrika, medans bakhögtalarna bara klarar 5.25" + en liten skrika som jag förstått, många verkar också skicka i en sub på 10-12 tum i bagageutrymmet då det finns lite olika stora pottor där som den kan gå ned i och sedan drivs detta oftast av en 5 kanals stärkare.
    Är det någon här på forumet som byggt ljud i en C5a kan tänka mig lägga runt 6-7 papp på stereon men helst inte mer med tanke på stöldrisken, skickar med en bild hur kupen ser ut och hur skulle ni bygga med en liknande budget ?

    Hälsningar Mats

    [ATTACH]20056[/ATTACH]

    [ATTACH]20057[/ATTACH]

    [ATTACH]20058[/ATTACH]

    Monteringstillbehören listar ca 2500:- till den bilen när du har BOSE, sen får man nog ha koll på om det är med eller utan ON-Star.

    Jag monterade en Pioneer SPH-DA120 för ett tag sedan i en lika gul bil som din, där var även mittkonsolen lackad gul = skisnyggt.
    Pioneer spelaren satt som en smäck vad det gäller utseendet.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Corvette C5a

      Originally posted by Nonne View Post
      Monteringstillbehören listar ca 2500:- till den bilen när du har BOSE, sen får man nog ha koll på om det är med eller utan ON-Star.

      Jag monterade en Pioneer SPH-DA120 för ett tag sedan i en lika gul bil som din, där var även mittkonsolen lackad gul = skisnyggt.
      Pioneer spelaren satt som en smäck vad det gäller utseendet.
      Ja den enheten ser ju absolut helt ok ut uppfyller alla mina krav....pris ?
      Original enheten Delco Bose är 1½ DIN(se bild)antar att på den du monterade i så har man antingen byggt om panelen själv eller inhandlat eftermarknads från Staterna, 2DIN enheter "ska inte gå" att få i med original panelen.
      Har inte Onstar men däremot så har den automatisk volym ökning, en del varningsljud och höj/sänkbar antenn som går via stereon, det mesta går att lösa ändå som jag förstår.
      Då skulle en eventuell byggplan kunna se ut som så att det blir enhet typ Pioneer som du visar ovan, Bose original 8" + 3.5" får sitta kvar i dörrarna och sedan nya 5.25 koaxiala i bak + en mindre aktiv baslåda i skuffen, eventuellt behövs då en ny panel för 2DIN och en koppling som klarar att ge Bose signal till dörrarna från en nyare enhet, är det något jag missar.....känns som budgeten går åt pipan landar nog på närmare 10papp.

      //Mats
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Re: Corvette C5a

        Originally posted by BadCam70 View Post
        Ja den enheten ser ju absolut helt ok ut uppfyller alla mina krav....pris ?
        Original enheten Delco Bose är 1½ DIN(se bild)antar att på den du monterade i så har man antingen byggt om panelen själv eller inhandlat eftermarknads från Staterna, 2DIN enheter "ska inte gå" att få i med original panelen.
        Har inte Onstar men däremot så har den automatisk volym ökning, en del varningsljud och höj/sänkbar antenn som går via stereon, det mesta går att lösa ändå som jag förstår.
        Då skulle en eventuell byggplan kunna se ut som så att det blir enhet typ Pioneer som du visar ovan, Bose original 8" + 3.5" får sitta kvar i dörrarna och sedan nya 5.25 koaxiala i bak + en mindre aktiv baslåda i skuffen, eventuellt behövs då en ny panel för 2DIN och en koppling som klarar att ge Bose signal till dörrarna från en nyare enhet, är det något jag missar.....känns som budgeten går åt pipan landar nog på närmare 10papp.

        //Mats
        Jag har gjort 3 Corvetter dom senaste månaderna, så du har nog rätt i att den gula bilen var en nyare modell.

        Monterade en Alpine IVA-D511R i en annan, nackdelen är att det är tajt bakåt i bilarna
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Corvette C5a

          Originally posted by BadCam70 View Post
          ...känns som budgeten går åt pipan landar nog på närmare 10papp.

          //Mats
          Det vill jag lova, men när RÄTT proffs hjälper får man bra valuta!

          Mvh
          Pierre på CCW en del Corvetter rullar förbi 😀
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment

          Working...
          X