Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test:Dls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Test:Dls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

    Jag har gjort ett test hemma,på skillnader mellan slutsteg.

    Slutsteg som testats mot varann:

    Och som är rangordnade i 1-6,där 1 är bäst ljud!

    Placering:
    1:Genesis DMA Limited Edition.
    2: Genesis DMA.specialbyggt av DMX i grunden.Specialbeställt,och byggt av Gordon,med tanke på bästa ljudkvalitè.
    3: Dls Ta2 (ej moddat).
    4: Dls A4 (moddat av Gordon)
    5: Genesis dual mono extreme (ej moddat).
    6: Genesis dual mono (moddat av Gordon).
    7.Dls CC-2.Original.
    8: Dls A3 (ej moddat).
    9: Nakamichi Pa 2100 (original).
    Stegen är placerade på ett bord.Med någon cm luft under sig.

    Ska försöka ge så bra förklaring jag kan:

    Följande utrustning har använts:

    cd:Pioneer dex p99rs.
    Högtalarkit 2-vägs: Seas lotus reference,slutna lådor 12liter,med lite skumdämpning.
    Rca kablar:tara labs.
    Högtalarkablar:Ekk 1.5kv mm (bra ofärgade kablar)
    Batteri:Optima yellow.
    Batteriladdare:Ctek 7.0.

    Allt uppkopplat i ett mörkt litet rum c:a 13 kvm.
    Har använt mig av ett fåtal låtar,från några få skivor.
    -----------------------------------------------------------------------

    Slutsats:

    1: a plats.
    Genesis DMA Limited Edition.2x20w i klass A.2x150w i klass AB.
    Helt makalöst bra steg!
    All väl inspelad musik låter helt oansträngt,med ett djup i ljudbilden som jag inte hört förut (3D).Helt linjärt från botten till toppen,inget sticker ut.Ljudet är så klart fint och naturligt att ljudbilden som målas upp framför en,känns/låter som artisten står framför en!

    Finns inget att anmärka på ljudet!

    Basen är precis så fast och artikulerad som den ska vara,med en härlig snabb7fast botten.Och mellanregistret låter klart och naturligt.Diskanten är luftigt fin med en härlig klarhet,och "aldrig ens i närheten av vass" (i så fall är det en dålig inspelning).

    Bästa steget jag hört hittills.
    Nypris C:a 22 000:-

    2: a plats.
    Genesis DMA:
    special beställt och byggt av grunden på ett DMX.Gordon har byggt det för bästa välljud.
    Steget låter fantastiskt bra!stort dynamiskt med fint djup och härlig 3D,där instrument placeras ut exakt i ljudbilden.Det är samtidigt lugnt tillbakalutat.med fina microdetaljer.Dynamiken känns otrolig,höj volymen hur mycket du,och steget låter lika oansträngt/ofärgat och välspelande som på låg volym.
    Det som gör att detta steg vinner över Dls Ta2,är att det finns lite mer värme i ljudet,trots samma upplösning.Och även "lite" mer botten.Som får
    steget att låta fantastiskt bra.man bara lyssnar,utan att hitta något att anmärka på.
    Pris: Någonstans över 12 000:-.

    3: a plats.
    Dls Ta2:
    Låter väldigt neutralt,inget register sticker ut.Låter väldigt högupplöst och dynamiskt och fint.Med mycket djup och realistiskt ljud (3D).Där man med lätthet kan se exakt var i ljudbilden varje instrument/röst befinner sig.Dock så behöver steget helst bli varmt i c:a 20-30 minuter,då öppnar steget upp sig,innan dess så låter steget "lite" instängt.Steget låter väldigt bra (bland dom bästa jag hört).Ett fantastiskt slutsteg,som behöver det bästa i kringutrustning för att komma till sin rätt.
    Temp:Knappt man känner att det varit på (30-35 grader),trots 3 timmars spelande.Blir inte varmare trots att det varit på totalt 5 timmar!
    Nypris 15 495:- - 17 900:-

    4: a plats.
    Dls A4 (moddat av Gordon):
    Detta steg är väldigt likt Dls Ta2 i ljudet.med ett lugnt och tillbaka lutat spelstil,där man kan plocka ur både sångare och instrument ur ljudbilden (alltså bra placeringar i ljudbilden).Även ett fint 3D ljud,där man kan höra att tex en sångare står i mitten,och andra instrument befinner sig längre bak i ljudbilden.Detta extra tydligt vid användning av alla 4 kanalerna till Dls Iridium 6.3 kit,med 4 separata filter.
    Temp: blir c:a 35-40 grader varmt,redan efter c:a 25-35 minuter.
    Nypris: 9300:- + moddning c:a 1500:- exkl frakt.

    5: e plats.
    Genesis dual mono extreme:
    Detta steg skiljer sig lite mot Dls Ta 2/A4.Det låter "lite" vasst och essigt innan det blir varmt (c:a 20-30minuter).Men sedan påminner det väldigt mycket om Dls Ta2/A4 stegen ljudmässigt.Dock så upplevs inte detaljerna lika utmejslade som i Dls stegen.Utan här spelar genesis steget mer på helheten,mejslar inte ut detaljerna på samma sätt.Ljudbilden är inte riktigt lika djup som på Dls Ta2/A4 stegen.Detta är väldigt "små" skillnader,men vid nogrann jämnförelse kan man höra det.
    Temp:Börjar kännas lite ljumet efter c:a 30-40 minuter.Och blir inte varmare än så efter 3 timmar (vid den belastningen jag har).
    Nypris: 11 500:- sänktes för något år sedan från 13 500:-

    6: e Plats.
    Genesis dual mono (moddat av Gordon).
    Ett steg som låter bra,spelar dock inte med samma 3D djup,utan spelar mer på lyssnaren.Detta gör att det inte på samma sett som föregående steg,går att plocka ut exakt var instrument/sångare står i ljudbilden.Tonalt sett låter det riktigt bra.Men det det fina lugnet infinner sig inte riktigt,som dom bästa stegen.
    Temp:börjar bli vart efter c:a 20 minuter (35-40 grader).Och efter ytterligare 20-25 minuter så ligger det på c:a 50grader.
    Nypris: 6 500:- (moddning c:a 1500 exkl frakt)

    7lats.
    Dls CC-2.
    Ett litet klass AB steg som förvånar med sitt neutrala,detaljerade ljud.Med fin pondus och ett relativt stor ljud.Låter faktiskt inte lika hårt innan det blivit varmt,däremot når det inte riktigt upp till dom bästa i gällande
    upplösning.Men det når fantastiskt lång för sitt nypris.
    Temp:Går ganska fort (c:a 15-20 min) upp till c:a 40grader.
    Nypris: 2250:-.

    8: e Plats.
    Dls A3 (ej moddat).
    Ett steg som låter detaljerat med mycket smådetaljer.Men som likt Genesis dual mono,spelar mer mot lyssnaren,tappar alltså det där annars så fina 3D djupet i ljudbilden.
    Steget låter lite mer stressigt,och har inte det där lugnet som dom bästa har.Men för det som vill ha ett analytiskt steg med mycket microdetaljer,så kan detta passa.
    Temp:Blir inte varmt,trots att flera timmar gått.
    Nypris: 7 300:-

    9: e Plats.
    Nakamichi pa 2100:
    Kommer inte upp i samma klass som Dls och genesis stegen.
    Men påminner ljudmässigt om genesis,fast inte lika klart och fint ljud.
    Detta steg behöver minst 15minuter på sig,innan det börjar låta betydligt mycket bättre.
    Mycket prisvärt,om man inte är riktigt superkräsen.
    Temp:Samma som Dls steget,knappt kännbart ljummet efter flera timmar.

  • #2
    Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

    Såna här tester hade vart kul att få läsa mer av här på forumet

    Comment


    • #3
      Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

      Kul och läsa!

      Hade varit intressant och haft med flera steg i testen men tyvärr har jag inget intressant liggandes att bidra med annars hade du fått låna......
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

        Originally posted by Hewi View Post
        Kul och läsa!

        Hade varit intressant och haft med flera steg i testen men tyvärr har jag inget intressant liggandes att bidra med annars hade du fått låna......
        Ja,det är kul att testa steg mot varann.Skulle vara kul att prova monoblock mot varann någon gång.Jag har ju ett Genesis monoblock och ett Audison vrx 1.500.som skulle vara intressant mot exempelvis ett Dls A6.

        Basar som jag har för monoblocks-test är Anthem 10" och Jl audio 10w6.
        Last edited by Välljudsfantast; November 21, 2014, 18:38.

        Comment


        • #5
          Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

          Snyggt jobbat.

          Att À/B testa prylar är sjukt kul och det är alldeles för länge sedan man tog sig tid för att göra lite tester.

          Men när D2an landade i bilen så blev jag sjukt sugen på att testa detta lilla kraftpaket mot lite tuffare motstånd.
          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

          Comment


          • #6
            Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

            Tummen upp, kul att någon lägger ner tid och delar med sig

            Har haft både Genesis DMX och Nakamichi pa4100 i olika bilar och känner igen det du skrev men man har aldrig haft samma förutsättningar.
            Last edited by ConnyK; November 21, 2014, 22:58.
            /Conny
            Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
            SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

            Comment


            • #7
              Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

              Helix e400 rörsteg, polk momo carbon edition, celestra va210 finns tillgängliga här.
              Har dock bara ett monoblock ett celestra da4k.

              Alltid kul med A/B test :-)
              Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

              Comment


              • #8
                Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                Generellt - bra initiativ. Önskar man kunde läsa sig mera om folks upplevelser av sina produkter.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                  Kul att läsa! Hoppas du får tag på lite fler steg att jämföra med, du ger en bra beskrivning av det du hör så det kan bli intressant med fler test.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                    Kul att andra sitter och testar hemma, och att man inte är ensam om den fallenheten.

                    Satt idag och testade Genesis SM60 (nyss servat hos Gordon) mot Stereo 60 och Dual Mono.

                    Test rigg bestod av :

                    Huvudenhet P88rs
                    Batterier 2 st gula optima
                    Högtalare Dls U6 anno 1997 i 9,5 literslådor med aktiv 50 hz HP delning i HU. Varvat med likadana lådor med Dls UP6i

                    SM 60 tog ca 5 min innan det lät briljant, med ett djup i scenbilden och fin klang och kontroll, blev bara lite varmt, men inte alls så varmt som de gamla klass A genesis stegen. SM 60 lät mycket och med en värme som är påtaglig, men utan att tappa detaljrikedom eller exakthet. Lät klart bäst med UP6i som är lite mer analytiska i ljudet jämfört med U6.

                    Stereo 60 tog ca en kvart innan det kom igång, och lät mycket likt SM60, men, aldrig lika varmt ljud, och trots att det är nära besläktat med SM60, så var karaktären något torr men fortsatt med mycket fina detaljer, men någon fyllighet saknades jämfört med SM 60. Lät bäst med U6, då dessa har RC1 diskanterna som gav lite extra värme, jämfört med det något mer analytiska UP1c bestyckade UP6i kitet.

                    Dual mono (det klassiska, ej dmx eller klass a) tog rejäl tid på sig för att komma igång, minst 20 minuter, lät av naturen kraftfullas när man drog på, och varmare i ljudet än Stereo 60, men kom aldrig upp i samma fyllighet som SM 60, dock så är det absolut bättre än både SM60 och Stereo 60 när ljudscenen breder ut sig framför en, klart det mest detaljrika ljudet ur både U6 och Up6i, och hade inte några problem med torrhet. Skulle man få till en gnutta extra Värme i ljudet, så skulle det vara nära nog perfekt.

                    Väntar nu på mitt renoverade DA110 (även känt som DLS genesis DA100) steg ifrån Ampdoctor Gordon, och då får vi se hur SM 60 och DM står sig mot klass A steget, för Stereo 60 låter bra, men inte lika fint som de andra två, så tror den får driva en liten sub i vinterbilden.

                    Fredde
                    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                    God bless the Amp Doctor !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                      Originally posted by JALLE View Post
                      Snyggt jobbat.

                      Att À/B testa prylar är sjukt kul och det är alldeles för länge sedan man tog sig tid för att göra lite tester.

                      Men när D2an landade i bilen så blev jag sjukt sugen på att testa detta lilla kraftpaket mot lite tuffare motstånd.
                      D2an?Är det Digital design steg?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                        Originally posted by jensclaudius View Post
                        Helix e400 rörsteg, polk momo carbon edition, celestra va210 finns tillgängliga här.
                        Har dock bara ett monoblock ett celestra da4k.

                        Alltid kul med A/B test :-)
                        Polk momo och celestra va 210,skulle vara intressant att testa vid tillfälle.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                          Originally posted by Välljudsfantast View Post
                          D2an?Är det Digital design steg?
                          Mosconi D2
                          Roger Edvinsson
                          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                          helst på saker av kolfiber :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                            Jag testar just nu otroligt många olika lösningar.
                            Min tunga slant på SpringBreak 2014 då jag lovade att tävla 2015 på vårt 10 års jubileum så mitt mål är att hitta den modernaste bästa lösningen för mig och min bil.

                            Högtalare testas febrilt, tyska, franska, danska japanska .... PUUHHH!
                            Jag ska även försöka rodda ihop en blindtest av ett antal förstärkare här under vintern, detta ska hjälpa mig att hitta den ultimata lösningen inför min comeback.

                            Jag kommer att lägga ut detta som ett event, ni kan anmäla ert intressa då eventet blir annonserat båda här på vårt egna forum samt på Facebook.
                            Antalet deltagare kommer att vara begränsat!
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                              *ping*
                              *like*
                              *skriker högljutt så grannarna bankar i väggen*

                              eller vad som nu krävs för att stå med på intresselistan till Nonnes test/event..

                              /Rutger
                              Du lär så länge du lever, heter det.
                              Jag tror att motsatsen är lika sann.
                              Bengt Feldreich
                              _______________________________________
                              _______________________________________

                              Comment

                              Working...
                              X