Announcement

Collapse
No announcement yet.

B2, Audison 12 tums bas vs JL Audio 12W7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • B2, Audison 12 tums bas vs JL Audio 12W7

    Vilken av de här två spelar bäst SQ är det någon som gämfört dessa eller hört båda in live.

  • #2
    Re: B2, Audison 12 tums bas vs JL Audio 12W7

    Originally posted by Peter View Post
    Vilken av de här två spelar bäst SQ är det någon som gämfört dessa eller hört båda in live.
    Du tänker på AC basen från B2 antar jag?

    Audisons 12a har jag ej hört, men det skulle förvåna om inte den var helt okej. AC12a och JL12an känner jag till. Och, skall du ha en SQ bas från JL skall du inte välja W7 serien. Inte ens JL själva rekommenderar den för max SQ utav sina modeller. Kika på W6 istället.

    Jag tror det är hugget som stucket vilken du väljer, det som kommer betyda MYCKET mer är hur du installerar och får till lådan och bilens överföringsfuntion till elementet i den låda du väljer.

    Det kommer utgöra 75% av slutresultatet, de sista 25 är vilken model du väljer och övrig utrustning....
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: B2, Audison 12 tums bas vs JL Audio 12W7

      Originally posted by jonash View Post
      bilens överföringsfuntion till elementet i den låda du väljer.

      Det kommer utgöra 75% av slutresultatet, de sista 25 är vilken model du väljer och övrig utrustning....
      Det där lät intressant! Det får du gärna utveckla(nu när jag har baslådan ur bilen och kanske kan göra ngt annorlunda innan ja slänger i den igen)
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: B2, Audison 12 tums bas vs JL Audio 12W7

        Originally posted by Hewi View Post
        Det där lät intressant! Det får du gärna utveckla(nu när jag har baslådan ur bilen och kanske kan göra ngt annorlunda innan ja slänger i den igen)
        Jo, varje bil har en "egen frekvenskurva" som faktiskt är ganska lik oavsett hur du placerar basen. (Detta har jag en rapport på 42 sidor på om nån skulle opponera sig )

        Så, det gäller att matcha in responsen från lådan mot bilens egen "respons" så att kurvan blir så bra som möjligt direkt utan att behöva EQa en massa.

        Man kan ta reda på bilens egen kurva på ett antal olika sätt.

        I de flesta fall så hamnar man ganska nära det ideala om man har fått lådan beräknad av nån som har lite erfarenhet av låddesign för bil samt bilens egenskaper (överföringsfunktionen eller "egenrespons).

        I ditt fall kan du ju testa att mäta (fick du till nån mätutrustning förresten?) och utan EQ se hur pass linjärt det är. Då vet du ganska snart om du lyckats få till en låda (och placering - dock mindre viktigt) som passar i din bil för max linjäritet om det är det du eftersöker.

        För dB bruk är också överföringsfunktionen enormt viktig, men här letar man mest efter vart den har sitt max inom området upp till 70Hz eller så.

        mvh Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: B2, Audison 12 tums bas vs JL Audio 12W7

          Originally posted by jonash View Post
          Jo, varje bil har en "egen frekvenskurva" som faktiskt är ganska lik oavsett hur du placerar basen. (Detta har jag en rapport på 42 sidor på om nån skulle opponera sig )

          Så, det gäller att matcha in responsen från lådan mot bilens egen "respons" så att kurvan blir så bra som möjligt direkt utan att behöva EQa en massa.

          Man kan ta reda på bilens egen kurva på ett antal olika sätt.

          I de flesta fall så hamnar man ganska nära det ideala om man har fått lådan beräknad av nån som har lite erfarenhet av låddesign för bil samt bilens egenskaper (överföringsfunktionen eller "egenrespons).

          I ditt fall kan du ju testa att mäta (fick du till nån mätutrustning förresten?) och utan EQ se hur pass linjärt det är. Då vet du ganska snart om du lyckats få till en låda (och placering - dock mindre viktigt) som passar i din bil för max linjäritet om det är det du eftersöker.

          För dB bruk är också överföringsfunktionen enormt viktig, men här letar man mest efter vart den har sitt max inom området upp till 70Hz eller så.

          mvh Jonas
          Jonas bra att du tar upp detta då bilens egenrespons är helt klart mycket viktigare för både ljudkaraktären samt dB jagande än vad majoriteten känner till och skulle helt klart behöva en egen tråd för att utvecklas mer.

          Jag har någonstans ett 100 tal referensmätningar av kuperesonanser gjorda på det glada 90 talet som jag tänkt lägga upp i en databas. Skall bara komma ihåg vart ihåle de ligger
          Last edited by Naughty Tee; December 31, 2009, 10:47. Reason: staFvel zåklartt

          Comment


          • #6
            Re: B2, Audison 12 tums bas vs JL Audio 12W7

            Här är lite mätningar som är gjorda på lite olika bilar.



            Det man skall komma ihåg att oxå ta i beaktelse är att laddningen kan påverka väldigt mycket beroende på hur basen placeras.
            Last edited by Robsarve; December 31, 2009, 11:11.
            /tycker Erik.

            Comment


            • #7
              Re: B2, Audison 12 tums bas vs JL Audio 12W7

              Och där sade Jonas och Erik emot varandra......

              Originally posted by jonash View Post
              Jo, varje bil har en "egen frekvenskurva" som faktiskt är ganska lik oavsett hur du placerar basen. (Detta har jag en rapport på 42 sidor på om nån skulle opponera sig )
              Originally posted by Robsarve View Post
              Det man skall komma ihåg att oxå ta i beaktelse är att laddningen kan påverka väldigt mycket beroende på hur basen placeras.
              Skillnad på ganska lika och kan påverka väldigt mkt
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #8
                Re: B2, Audison 12 tums bas vs JL Audio 12W7

                Det beror ju helt och hållet på om man snackar om linjärt eller dB.
                Så tror nog inte att dom säger varandra emot.

                Comment


                • #9
                  Re: B2, Audison 12 tums bas vs JL Audio 12W7

                  Originally posted by Tobbe View Post
                  Det beror ju helt och hållet på om man snackar om linjärt eller dB.
                  Så tror nog inte att dom säger varandra emot.
                  Sedan framkom det nog inte för alla att jag inte kunde låta bli o jäklas lite

                  Ber om ursäkt för det, men jag retade Erik o Jonas lite i all välmening
                  (Det är två herrar jag respekterar starkt tack vare deras kunskaper inom ämnet)
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: B2, Audison 12 tums bas vs JL Audio 12W7

                    Originally posted by jonash View Post
                    Jo, varje bil har en "egen frekvenskurva" som faktiskt är ganska lik oavsett hur du placerar basen. (Detta har jag en rapport på 42 sidor på om nån skulle opponera sig )

                    Så, det gäller att matcha in responsen från lådan mot bilens egen "respons" så att kurvan blir så bra som möjligt direkt utan att behöva EQa en massa.

                    Man kan ta reda på bilens egen kurva på ett antal olika sätt.

                    I de flesta fall så hamnar man ganska nära det ideala om man har fått lådan beräknad av nån som har lite erfarenhet av låddesign för bil samt bilens egenskaper (överföringsfunktionen eller "egenrespons).

                    I ditt fall kan du ju testa att mäta (fick du till nån mätutrustning förresten?) och utan EQ se hur pass linjärt det är. Då vet du ganska snart om du lyckats få till en låda (och placering - dock mindre viktigt) som passar i din bil för max linjäritet om det är det du eftersöker.

                    För dB bruk är också överföringsfunktionen enormt viktig, men här letar man mest efter vart den har sitt max inom området upp till 70Hz eller så.

                    mvh Jonas
                    Okey då förstår jag lite mer , det är t.ex därför man får ta med bilens egna förstärkning av lågbas när man räknar låda. Jag fick Mic och micförstärkaren idag , återstår bara att köpa program och bygga mic stativ. Men det kommer dröja ett tag innan bilen spelar igen men sedan skall det mätas! Jo jag är nog ute efter att bilen skall spela linjärt och hittils har ingen som justerat i bilen rört eq på sub så lådan kanske är hyffsad men det är det som skall bli kul att se.
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #11
                      Re: B2, Audison 12 tums bas vs JL Audio 12W7

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Och där sade Jonas och Erik emot varandra......

                      Skillnad på ganska lika och kan påverka väldigt mkt
                      Det är kring 3dB skillnad mellan 60 och 20Hz på det exempel som Eriks vän Johnny skrivit uppsats om. Exemplet är med basen bakåt, i hörnet, framåt och sidan i en Passat.

                      Så visst är det mer lika än man kan tro? Däremot så är ju 3dB en hel del, men lådans design kan påverka mer.

                      Och skillnad mellan bilar är än större.

                      /Jonas
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #12
                        Re: B2, Audison 12 tums bas vs JL Audio 12W7

                        Originally posted by jonash View Post
                        Det är kring 3dB skillnad mellan 60 och 20Hz på det exempel som Eriks vän Johnny skrivit uppsats om. Exemplet är med basen bakåt, i hörnet, framåt och sidan i en Passat.

                        Så visst är det mer lika än man kan tro? Däremot så är ju 3dB en hel del, men lådans design kan påverka mer.

                        Och skillnad mellan bilar är än större.

                        /Jonas
                        Jodå......jag håller med....3db är en STOR skillnad.....men för "svensson" är det ingen skillnad o tala om.

                        MEN jag kunde inte låta bli o tjabba lite då det blir motsägelsefullt om man ser till ordens betydelse
                        Just ganska lika och påverka väldigt mkt betyder ju liksom olika saker i dessa samanhang. Det var mer DÄR skon klämde.

                        Se inlägg #9
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment

                        Working...
                        X