Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med Audison Bit One.1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Problem med Audison Bit One.1

    Det är säkerligen lugnt.

    För egen del kunde jag höra ett brus som uppkom ngnstans vid högre värde än -3db. Särskilt om individuell kanals gain var 0db (någon lär ju vara där uppe...).
    Det irriterade mig gränslöst. Så även om det inte syntes något särskilt tydligt på varken o-scope eller att cliplampan tändes i mjukvaran kunde jag höra en skillnad.

    Just putting it out there.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #17
      Re: Problem med Audison Bit One.1

      Var precis ute och mätte output från lågnivåutgångarna på min stereo. Bara 1,27 volt som max och då hade jag gått in i inställningarna och höjt "system sound output" från 14 till 20. På inställning 14 var det neråt 1 volt. Googlade runt lite och verkar som folk har problem med detta. En del har skaffat line drivers för att få bort missljud.

      Jag har kört setupen i Bitone med en input på 1 volt, känns som att det är det som skapar bakgrundbrus. Audison skriver ju själva i manualen att är input för låg kan bakgrundsbrus höras.

      Frågan är då vad jag kan göra. För skojs skull provade jag att maxa EQ och fick då ut 2,38 volt.

      Comment


      • #18
        Re: Problem med Audison Bit One.1

        Det var inte massor.

        En väg runt är att koppla in på Aux in istället, och få tillgång till sensitivty mätaren.
        Jag har kört BitOne direkt från telefon 3.5mm, den vägen. Troligtvis är det ännu mindre effekt än du har att jobba med.

        Testa!

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #19
          Re: Problem med Audison Bit One.1

          Tror jag ska skaffa en AudioControl Matrix Plus som kan driva upp 6 kanaler till 5 volt rms Kostar bara lite mer än en tusenlapp på ebay, så kan vara värt det.

          Har inte mätt på subwoofer-utgången på stereon, men den sägs vara ännu sämre, typ 0,4 volt. Går ju ström åt andra saker i stereon såsom 8" skärmen, gps, CPU, etc så inte helt konstigt att man får ut så lite.

          Blir till att placera om för att göra plats för linjedrivaren

          Comment


          • #20
            Re: Problem med Audison Bit One.1

            Jag är väldigt nyfiken på hur du resonerar för att komma till slutsatsen att en extern Linedriver skulle vara fördelaktigare än att använda signalförstärkningen i DSPn, med AUX anslutningens sensitivity reglage?

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #21
              Re: Problem med Audison Bit One.1

              Fick inga bra volym med AUX heller utan att få en massa brus. Sen var volym hanteringen lite knepig då jag både fick använda stereons volymratt och Bitones fjärr (DRCn).

              Ska sägas också att jag fått sätta gain på förstärkaren väldigt högt också. Dock inga problem så länge jag enbart körde med förstärkaren. Men kör jag med Bitone och vill jag använda de-equalization så tar den som lägst 1,2 volt rms (förstärkaren tog 0,6).

              Kanske helt ute och cyklar här, men värt att prova då det inte kostar skjortan. Har använt linjeförstärkare tidigare i hemmabiosystem för att skicka signal över långa avstånd och det har funkat bra.

              Önskar jag hade en digital utgång på stereon för att slippa allt detta, men då får man kanske andra problem

              Comment

              Working...
              X