Announcement

Collapse
No announcement yet.

Storlek i bräda och dörrar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Storlek i bräda och dörrar?

    Jag håller på att planera en ljuduppgradering i min Saab 9000 CSE.

    Framsystemet står först på tur och sedan framdörrarna.

    Först och främst kan jag nämna att baslåda har jag redan bak i skuffen, den ska bytas ut längre fram, men det tar vi då. Allt drivs via slutsteg vilka även de kommer att bytas ut eftersom ekonomin tillåter. Ljudkvalitet är prio, även om jag tycker om att spela högt - men det ska låta bra! Inte SPL eller något, men tycker om hög musik när jag kör. Hårdrock och punk är det som för närvarande inte låter som jag vill att det ska göra. Trummorna är lite veka, det är helt enkelt lite dåligt tryck.

    1. Vad för storlek i brädan?
    Som det är just nu har jag 4" i brädan (originalplacering). Jag ska köpa nya till brädan som ska modifieras för att ta emot större högtalare, men jag har lite beslutsångest över om jag ska köra på 5,25 eller 6,5 där uppe. Oavsett vilket ska jag ha midbasar i dörrarna. Den enda fördelen så vitt jag vet med de mindre är att de går att vinkla lite mer (om det nu behövs) utan att störa utsikten så mycket. Har ni några åsikter om detta som kan hjälpa mig i mitt beslut?
    Prisklass: 2000-2500:-/par även om jag främst är ute efter vad jag bör sikta på för storlek.

    2. Vad för storlek i dörrarna?
    Jag har 6,5"-högtalare i dörrarna, men i vår ska det plastas lådor till dem, jag har inte mätt något, men jag misstänker att 8-10 liter borde gå att få ut utan att fördärva utseendet allt för mycket. Finns det 8"-midbasar som kan trivas i det utrymmet, eller ska jag sikta på några dyrare 6,5" ? Låda i handskfacket är inget alternativ då det sitter en airbag där istället för ett fack.
    Prisklass: 2000-3000:-/par.

    Jag är idel öra!

  • #2
    Re: Storlek i bräda och dörrar?

    När jag hade min 9000 så hade jag 6.5" på brädan och 10" i handskfacket!
    Om du någon gång för höra en sådan setup så vill du ha det! Kan bli ett riktigt bra tryck med potenta steg!!!!

    I min nuvarande bil(Saab 9-5) så används 6.5" och 10"!! Ett beprövat och vägvinnande metod!

    För bilder på ovanstående förslag se:

    www.teamtondov.se eller
    http://www.garaget.org/Aero_by_PeterJ
    Peter J

    Projekt Saab 95 Aggressor
    https://www.facebook.com/saabaudio/
    Instagram saabaudio

    Ancient history....
    http://www.garaget.org/?car=106118

    Comment


    • #3
      Re: Storlek i bräda och dörrar?

      Att bygga något i dörrarna kräver mycket arbetet då dom läcker som såll och själva innerdörren är lika ranglig som en viss död terrorist vid namn Achmed.

      Peter förslag är bra, jag har själv kört med 6,5":are uppe på brädan, vinklat rakt upp och diskanterna i A-stolparna samt en 12:a i bagaget. Mycket lyckat
      Vis vobiscum sit!

      Comment


      • #4
        Re: Storlek i bräda och dörrar?

        Originally posted by Peter J View Post
        När jag hade min 9000 så hade jag 6.5" på brädan och 10" i handskfacket!
        Om du någon gång för höra en sådan setup så vill du ha det! Kan bli ett riktigt bra tryck med potenta steg!!!!

        I min nuvarande bil(Saab 9-5) så används 6.5" och 10"!! Ett beprövat och vägvinnande metod!

        För bilder på ovanstående förslag se:

        www.teamtondov.se eller
        http://www.garaget.org/Aero_by_PeterJ
        Tyvärr har jag inget handskfack (som jag skrev), det sitter en airbag där istället - och den vill jag ha kvar! .
        Originally posted by Nordenmark View Post
        Att bygga något i dörrarna kräver mycket arbetet då dom läcker som såll och själva innerdörren är lika ranglig som en viss död terrorist vid namn Achmed.
        Jupp, är medveten om det. Har glasfiberförstärkt hela dörrsidan samt dämpat den, den var rätt sladdrig innan, numera kan man hålla dörrsidan i ena hörnet och den sticker rakt ut som en planka . Men för ljudets skull ska det bli lådor, men 6,5 eller 8 är frågan...

        Men det låter som om ni hur som helst förespråkar 6,5 istället för 5,25. Får se om det blir några fler svar.

        Comment


        • #5
          Re: Storlek i bräda och dörrar?

          Min låda jag köpte av F.Trybom som jag hade i min 9000 satt under handsfacket så du kan ju ha kvar airbagen. fast lådan blir ju inte så stor ca 16L

          Comment

          Working...
          X