Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EMMA SQ Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

    Jag undrar var exakt man mäter mellan. Om jag har en kabel ifrån ett batteri till säkringsblocket, mäter man ifrån batteripolens mitt eller den sida som ligger närmast samt till säkringshållarens ingång...

    Om jag har en kabelsko pressad på kabeln, räknas då hela kabelskons längd till kabellängden, eller bara till den punkten där den får kontakt med + polen?

    Ja, jag vet att det lättaste är att se till att jag har ca 10cm till godo..

  • #2
    Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

    Man behöver inte mäta.

    Just för att du har 10cm tillgodo.
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

    Comment


    • #3
      Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

      Originally posted by JALLE View Post
      Man behöver inte mäta.

      Just för att du har 10cm tillgodo.
      hehe . Problemet är ju att batterierna kommer bli inbyggda, och det verkar bli gränsfall till att kabeln når ut till ett lämpligt ställe att sätta säkringsblocket. En huvudsäkring vid batteriet hade ju vart finfint men en sådan måste man ju kunna komma åt på 30 sek eller hur det nu va. Men nu vid närmare eftertanke och letande i regelboken börjar ett svagt minne dyka upp om att den regeln är borta, jag hittar den inte iaf. Hur är det med det?

      Comment


      • #4
        Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

        Har också funderat på detta! Jag tolkar/tror att det är kabelhöljet som får vara max 40cm och att man inte räknar in anslutningarna då de inte håller den "kabeldimensionen" som säkringen är anpassad för utan tål betydligt högre sröm för att bli varm/brinna(tex en pressad kabelsko). Kan inte heller minnas att det stod ngt om 30sec sist jag läste reglerna.......
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

          Originally posted by Hewi View Post
          Har också funderat på detta! Jag tolkar/tror att det är kabelhöljet som får vara max 40cm och att man inte räknar in anslutningarna då de inte håller den "kabeldimensionen" som säkringen är anpassad för utan tål betydligt högre sröm för att bli varm/brinna(tex en pressad kabelsko). Kan inte heller minnas att det stod ngt om 30sec sist jag läste reglerna.......
          Med andra ord kan "min kompis" sätta en lång jäkla kabelsko i ena änden

          Nä men nu är det mest intressant att få veta på om den regeln är borttagen om att man skall kunna plocka ur säkringen inom en viss tid. Eller som jag tror det var formulerat "systemet skall kunna göras strömlöst inom X sek."

          Comment


          • #6
            Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

            hur räknas då om man drar en strömskena på batteriet och sen kopplar kablarna på skenan? tolkas den som kabel då så jag måste säkra av den?

            Comment


            • #7
              Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

              Originally posted by FreddeC View Post
              hur räknas då om man drar en strömskena på batteriet och sen kopplar kablarna på skenan? tolkas den som kabel då så jag måste säkra av den?
              Ja en strömskena räknas som kabel. Kom nu ihåg att vi inte har sagt ATT en kabelsko inte räknas in, vi diskuterar bara och väntar på att nån kommer med fakta.

              Comment


              • #8
                Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                Tycker det är solklart:

                Any power wire of the system connected to a positive battery post (including possible extra
                batteries) must be fused within 40 cm from the battery post (considering total wire length
                and/or length of metal bar).
                Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                Comment


                • #9
                  Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                  Håller med Jens! 40 cm från batteripolen till säkringen. Inklusive kabelsko (båda ändarna).
                  // Paka

                  Comment


                  • #10
                    Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                    Okey så om man skall dra det till sin spets(om man nu ligger på det berömda håret)= 40cm från kanten på batteri pol till mitten av säkringen(då det är där den brukar brinna av) och då skall man även räkna med kabellängden.
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                      Originally posted by Hewi View Post
                      Okey så om man skall dra det till sin spets(om man nu ligger på det berömda håret)= 40cm från kanten på batteri pol till mitten av säkringen(då det är där den brukar brinna av) och då skall man även räkna med kabellängden.
                      Så borde det vara.
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #12
                        Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                        Originally posted by jonash View Post
                        Så borde det vara.
                        Hade varit bra om det kunde bli bekräftat av någon huvuddomare. Tanken att sätta huvudsäkring där den inte går att komma åt snabbt är bara att glömma då alla säkringar skall kunna inspekteras fysiskt enligt regelboken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                          En lösning om det nu blir för lång väg för kabeln är ju att sätta ett batteri till som hamnar närmare säkringshållaren

                          Säkring på kabeln som går till generatorn verkar iaf inte vara nödvändigt ur tävlingssynpunk. " Therefor, all power wires related to the car audio system must be fused except the wire(s) that are used to connect the alternator to the battery, wich is used to operate the vehicles electric system."

                          Eller är det bara om man har ett separat batteri till bilen som inte är parallellkopplat till övriga?
                          Last edited by andreas_gbg_; November 1, 2010, 13:24.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                            Kabel till generator skall inte vara avsäkrad.

                            Men har du t.ex ett batteri fram och resten bak så måste kabeln till de bakre batterierna vara avsäkrad enligt 40 cm-regeln.
                            /tycker Erik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                              Originally posted by Robsarve View Post
                              Kabel till generator skall inte vara avsäkrad.

                              Men har du t.ex ett batteri fram och resten bak så måste kabeln till de bakre batterierna vara avsäkrad enligt 40 cm-regeln.
                              Ok, men är det måste väl vara lämpligt att säkra av den ändå. Kommer inte finnas något batteri fram så det blir ju ändå en ganska lång kabel till generatorn, stör det på något vis funktionen med laddningen?

                              Har kommit på en lösning på problemet med kabeln till första säkringen utan att behöva bygga om Så nu slipper man tänka på det iaf.

                              Men jag är fortfarande nyfiken på hur regeln skall tolkas om längden på kabeln. Räkna in kabelskon till längden eller ej?

                              Comment

                              Working...
                              X