Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seastreams Garage: SCC SQ-tävling 28/10 2010

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Seastreams Garage: SCC SQ-tävling 28/10 2010

    Originally posted by jonash View Post
    kompliansen.

    Så fortsätt knäppa med naglarna på konan du för att bedöma subbasar så gör jag på mitt sätt. Akta nagellacken bara :P

    /Jonas
    Fy tusan! Det där svåra ordet i början fick jag ju slå upp för att greppa

    Och slutklämmen...... Oj oj oj! Ni är ju snart uppe på farbror Stigs nivå
    sigpic

    What does not kill you, simply makes you.........stranger.

    Comment


    • #47
      Re: Seastreams Garage: SCC SQ-tävling 28/10 2010

      Originally posted by PhoenixG View Post

      Men några galler klipper jag inte bort! Inte än i alla fall
      Menar herrn såhär? :-)


      Blev rätt trevligt i saaben efter den operationen samt uppkapning av org-galler o klä med tyg oxå
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

      www.garaget.org/Frippe_L

      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

      Comment


      • #48
        Re: Seastreams Garage: SCC SQ-tävling 28/10 2010

        Originally posted by jonash View Post
        Så fortsätt knäppa med naglarna på konan du för att bedöma subbasar så gör jag på mitt sätt. /Jonas
        Har väl aldrig sagt att jag använder naglarna, det är ett material med en egenresonans som påverkar materialet som ska granskas herr H!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #49
          Re: Seastreams Garage: SCC SQ-tävling 28/10 2010

          Originally posted by Frippe_L View Post
          Menar herrn såhär? :-)


          Blev rätt trevligt i saaben efter den operationen samt uppkapning av org-galler o klä med tyg oxå
          Enligt professor Kalkyl så är ljudet fortfarande beslöjat efter en sådan åtgärd. Det är givetvis något bättre förutsättningar efter den modifieringen.
          Högtalartyg fungerar också som en "broms". Detta också enligt professorn.
          Själv är jag för mycket amatör på området för att stå bakom liknande uttalanden

          Jag erkände för Jonas att jag gömt Amegadiskanten bakom bilens originalgaller. Diskussionen om högtalargallers vara eller icke vara började dock redan innan mitt erkännande.
          Herr Holmgren har säkert rätt men i mitt fall så blir det den kompromissen eftersom jag också vill att det ska vara diskret.

          Fundering! Vilka frekvensområden är känsligast för att få reducerad ljudkvalitet pga av högtalargaller? Föreligger det någon skillnad eller är det lika illa oavsett frekvens?
          sigpic

          What does not kill you, simply makes you.........stranger.

          Comment


          • #50
            Re: Seastreams Garage: SCC SQ-tävling 28/10 2010

            Jag har också funderat lite på det där med galler framför diskanten.

            Vad jag vet, är den minsta påverkan på en diskant,är att använda vanligt skumgummifront,sånt som man hade framför dom flesta element på högtalare inomhus.förr i tiden.

            Men man blir lite fundersam när seriösa bilstereo tillverkare av element har fasta galler på diskanterna som inte går att ta bort

            Comment


            • #51
              Re: Seastreams Garage: SCC SQ-tävling 28/10 2010

              Det här med högtalargaller och deras påverkan kontra deras design är ngt jag också tänkt mkt på men det är lite OT i denna tråden så kanske det vore bättre med en separat tråd om detta?
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #52
                Re: Seastreams Garage: SCC SQ-tävling 28/10 2010

                Verkar ha varit en mycket kul och givande kväll! Synd man inte kunde vara med själv... Satt hemma vid datorn med frossa, ont i halsen och resten av kroppen istället, kul! Men jag hoppas på en liten demo av Amega subben inom en inte alltför avlägsen framtid, hade dock varit kul att få se på andra byggen och prata med lite kunnigt, trevligt folk.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #53
                  Re: Seastreams Garage: SCC SQ-tävling 28/10 2010

                  Det finns en jättebra anledning till att gallrena inte går att ta bort; tillverkarna skulle få tillbaks EXTREMA mängder med diskanter där folk försöker reklammera dem mot nya....
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #54
                    Re: Seastreams Garage: SCC SQ-tävling 28/10 2010

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Har väl aldrig sagt att jag använder naglarna, det är ett material med en egenresonans som påverkar materialet som ska granskas herr H!
                    Du vet såna här hårddiskar Nonne, som sitter i datorer, som är rätt tunna, 3.5 tum i diameter. Deras egenresonans ligger första moden vid 320Hz.

                    En baskon, som dessutom är mycket stuvare då den är en kona...du kan ju själv få fundera på vad egenresonansen är.....
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #55
                      Re: Seastreams Garage: SCC SQ-tävling 28/10 2010

                      Originally posted by Hewi View Post
                      Det här med högtalargaller och deras påverkan kontra deras design är ngt jag också tänkt mkt på men det är lite OT i denna tråden så kanske det vore bättre med en separat tråd om detta?
                      Du har helt rätt. Det borde vara en separat tråd om detta.

                      Vid närmare eftertanke:

                      Jag tror dock att det allra bästa är att helt enkelt skaffa sig en egen uppfattning. Det finns teorier, uppfattningar, åsikter med mer eller mindre relevans. En del helt fel, en del helt rätt och så allt däremellan.

                      Det som gäller i slutändan är vad just DU tycker och hur du upplever resultatet. Är du själv nöjd så måste det ju vara bra. Eller?

                      Vi pratade en hel del om detta under denna kväll. Att det är sig själv man måste utgå ifrån och fråga sig vad man själv vill och tycker och inte gå för mycket på vad andra har för uppfattningar.
                      Herr Jelly hade en i mitt tycke en ganska sund inställning som han kommunicerade.

                      Så det är nog allra bäst att själv testa sig fram med eller utan högtalargaller och högtalartyg.
                      Hör inte DU någon skillnad, så då är det väl ingen skillnad som DU uppfattar och du kan lugnt köra vidare med dina galler och tyg.

                      Hör DU skillnad ja då påverkar väl gallren och tyget och man får väl då fundera på om man vill ha mer kompromisslöst ljud och montering.

                      Den som vill får starta en tråd om gallers vara eller icke vara. Det kanske kommer ut något vettigt ur diskussionen som man kan applicera i sin bil.
                      Mer troligt är dock att man får så mycket skiftande information, så att man är mer förvirrad efter än innan diskussionen.
                      Praktiska tester och bilda sig en egen uppfattning är nog mer rekommendabelt. Det tycker i alla fall JAG.

                      Nog om detta.
                      Seastreams träffar är mycket trevliga och jag ser fram emot nästa träff som jag hoppas lockar än mer ljudtokar och bilar som man kan lyssna i
                      Jag har MYCKET kvar för att ens komma i närheten av exempelvis Hewis bil map både ljud och montering. Frågan är om jag någonsin kommer att komma dit och frågan är om jag vill det?
                      Huvudsaken som jag ser det är att man har KUL och det har vi på Pierres träffar
                      Last edited by PhoenixG; October 30, 2010, 11:37.
                      sigpic

                      What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Seastreams Garage: SCC SQ-tävling 28/10 2010

                        Originally posted by jonash View Post
                        moden vid .....
                        Heter det inte noden

                        Mvh
                        Inte-jör
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • #57
                          Re: Seastreams Garage: SCC SQ-tävling 28/10 2010

                          Originally posted by Horsyhorse View Post
                          Heter det inte noden

                          Mvh
                          Inte-jör
                          Det kan vi diskutera på din Fredagsträff
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #58
                            Re: Seastreams Garage: SCC SQ-tävling 28/10 2010

                            Originally posted by PhoenixG View Post
                            Du har helt rätt. Det borde vara en separat tråd om detta.

                            Vid närmare eftertanke:

                            Jag tror dock att det allra bästa är att helt enkelt skaffa sig en egen uppfattning. Det finns teorier, uppfattningar, åsikter med mer eller mindre relevans. En del helt fel, en del helt rätt och så allt däremellan.

                            Det som gäller i slutändan är vad just DU tycker och hur du upplever resultatet. Är du själv nöjd så måste det ju vara bra. Eller?

                            Vi pratade en hel del om detta under denna kväll. Att det är sig själv man måste utgå ifrån och fråga sig vad man själv vill och tycker och inte gå för mycket på vad andra har för uppfattningar.
                            Herr Jelly hade en i mitt tycke en ganska sund inställning som han kommunicerade.

                            Så det är nog allra bäst att själv testa sig fram med eller utan högtalargaller och högtalartyg.
                            Hör inte DU någon skillnad, så då är det väl ingen skillnad som DU uppfattar och du kan lugnt köra vidare med dina galler och tyg.

                            Hör DU skillnad ja då påverkar väl gallren och tyget och man får väl då fundera på om man vill ha mer kompromisslöst ljud och montering.

                            Den som vill får starta en tråd om gallers vara eller icke vara. Det kanske kommer ut något vettigt ur diskussionen som man kan applicera i sin bil.
                            Mer troligt är dock att man får så mycket skiftande information, så att man är mer förvirrad efter än innan diskussionen.
                            Praktiska tester och bilda sig en egen uppfattning är nog mer rekommendabelt. Det tycker i alla fall JAG.

                            Nog om detta.
                            Seastreams träffar är mycket trevliga och jag ser fram emot nästa träff som jag hoppas lockar än mer ljudtokar och bilar som man kan lyssna i
                            Jag har MYCKET kvar för att ens komma i närheten av exempelvis Hewis bil map både ljud och montering. Frågan är om jag någonsin kommer att komma dit och frågan är om jag vill det?
                            Huvudsaken som jag ser det är att man har KUL och det har vi på Pierres träffar
                            Rätt på hela texten.

                            WTF happened?!?!
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • #59
                              Re: Seastreams Garage: SCC SQ-tävling 28/10 2010

                              Originally posted by jonash View Post
                              Rätt på hela texten.

                              WTF happened?!?!
                              Visst lät det vuxet
                              sigpic

                              What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Seastreams Garage: SCC SQ-tävling 28/10 2010

                                Bara en liten instickare på ämnet galler, plockade bort dom på mina Q-Cox350 och upplevde det som att det lät allmänt bättre, låter även lite bättre om jag tar bort originalgallren som sitter ovanför dom men då ser det inte längre original ut.
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X