Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp, ljudet glappar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp, ljudet glappar

    Jag har ganska nyligen blivit klar med min ljudinstallation i bilen, det är min sambo som nyttjar bilen och hon som märkt att ljudet glappar. Hon säger att ljudet ibland plötsligt försvinner helt från högersidan för att sedan komma tillbaka, det har hänt både när hon spelat via sin iphone med kabel till stereon men även då hon använt radion på stereon, jag har själv aldrig märkt det men jag kör inte med bilen så ofta.

    Från huvudenheten går en lågnivåkabel till steget, steget är ett 4 kanals och lågnivån är splittad så att jag får ljud från kanal AB och CD.
    Nu minns jag inte exakt, men kanal C och D används till högtalarna som sitter under sätet och spelar midbass och dessa kan hon inte säga om ljudet försvann ifrån.

    Kanal AB, här har jag låtit använda delningsfilterna som tillhör högtalarna till mitt 2 komponentskit som agerar framsystem, det vill säga passiv delning och det är från dessa som min sambo märkt att ljudet glappar.

    Igår tog jag av dörrsidan för att kontrollera så att inte det var högtalarkabeln som är fästa i högtalaren som glappade, kontrollerade även så alla kablar satt ordentligt i delningsfiltrena och steget men såg inget konstigt.

    Hur kan jag felsöka vidare? Vad är lättast att börja med för att utesluta komponenterna en efter en?

  • #2
    Re: Hjälp, ljudet glappar

    Skulle kunna vara lågnivåkabeln som glappar oxå..

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp, ljudet glappar

      hade samma problem i helgen med att ljudet försvann på höger sidan va lågnivån som glappa

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp, ljudet glappar

        Originally posted by Ballast View Post
        Skulle kunna vara lågnivåkabeln som glappar oxå..
        Originally posted by partyvan View Post
        hade samma problem i helgen med att ljudet försvann på höger sidan va lågnivån som glappa
        Tack, kommer börja med att se om det är splittarna till lågnivån som glappar, har totalt 6 splittar så jag byter ut de två som används, annars får jag väl testa att byta lågnivån som går från huvudenheten, det tråkiga är att den är dragen under mittkonsolen så det blir ett kul jobb att montera ut allt=(

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp, ljudet glappar

          Originally posted by stooolpe View Post
          Tack, kommer börja med att se om det är splittarna till lågnivån som glappar, har totalt 6 splittar så jag byter ut de två som används, annars får jag väl testa att byta lågnivån som går från huvudenheten, det tråkiga är att den är dragen under mittkonsolen så det blir ett kul jobb att montera ut allt=(
          Splittar är egentligen lite epa om du vill höra min åsikt.. Byt upp dig när de gäller spelaren så har nog problemet löst sig från första början!

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp, ljudet glappar

            Originally posted by Ballast View Post
            Splittar är egentligen lite epa om du vill höra min åsikt.. Byt upp dig när de gäller spelaren så har nog problemet löst sig från första början!
            Stereon har 3 lågnivå ut, så rent utgångsmässigt är det inga problem. Men eftersom det steget används för att driva högtalarna fram såg jag ingen anledning till att ha två separata. 2 kanaler går till 2 komponentskittet och då andra 2kanalerna används till midbasarna under framsätena.

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp, ljudet glappar

              Det låter helt klart som glapp i lågnivåkabeln.
              Prova dra en löst i bilen och prova igen istället för att riva bilen innan du är helt säker på att det är just kabeln som är felet, men det låter som glapp i något kontaktstycke på lågnivån.
              sigpic


              Jobbar På TAM Täby Air Maintenance
              samt sköter webbutiken www.pmshopen.se åt PM-Shopen

              Comment

              Working...
              X