Announcement

Collapse
No announcement yet.

JL vs Gladen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JL vs Gladen

    Har en sluten låda på 22.8L brutto som det sitter en gammal hertz bas i. Av ngn anledning är jag sugen på o byta ut den. Bara för att jag kan. Är eg nöjd med den men kul med nytt.

    Har alltid varit sugen på en JL bas. Dock ser jag mycket snack om gladen hit o dit. Så vilken rek ni, o varför?

    Jag vill inte spela för kvarteret, det ska låta fint och homogent. Det kommer drivas av en massive audio n2.

    Priside runt 1500.

    En sak till. Basen ligger i reservhjulsbaljan och täcks av golvet. Där är ca 7-8mm fritt spel sen slår den i. Höjden på basen utanför lådan får va 17mm eller mindre. Hertzen kan jag spela på max utan att den slår i. Detta vore bra o bibehålla

    Eller det kanske finns andra kandidater?
    www.sp-engineering.se

  • #2
    Re: JL vs Gladen

    På min Top 5 lista hittar vi Gladen Zero 10 Pro.
    Torr tajt rapp och utan egenljud från konstruktionen.

    Dock ser jag det synd att montera en sådan bas under ett golv.
    Golven brukar generera störningar vilket drar ner betyget på slutresultatet.

    Förr sålde jag en del JL, dom basarna jag gillade bäst var de billigare serierna.
    Dom lite dyrare var inte så snabba och tajta vilket jag personligen föredrar.
    En bas med rund och mjuk klang passar bättre i ett stort rum likt hemmabio.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: JL vs Gladen

      Hur tänjbar är 1500kr-gränsen? Kanske inte till 5000?

      Gladen RS 10 är prisvärd vid 1300kr och ska trivas i 22 liter.
      Gladen SQX 10 är ett steg upp vid 2200kr, även den i 22 liter.

      För montage i golvet så skulle jag nog säga RS då surrounden är försänkt i ramen om man jämför med SQX
      Jonas, Umeå

      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

      Comment


      • #4
        Re: JL vs Gladen

        Hehe nää Def inte 5000. Vad jag kan se väljer jag eg mest mellan JL Audio 10W0v3-4 och gladen rs 10 de ligger i samma prisklass. Undra om man eg kommer höra ngn skillnad mot nuvarande hertzen. Den är lite åt de "fläskiga" hållet kan jag tycka
        www.sp-engineering.se

        Comment


        • #5
          Re: JL vs Gladen

          Var nog lite trött i morse och missade din budget

          Men som Jonas säger .... RS 10 är fantastisk för sitt pris.

          RSX och SQX har nog för lång slaglängd ihop med en kraftigare upphängning.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: JL vs Gladen

            Så jävla skumt. Kastade in basarna i Winisd men RS10 verkar inte alls vara gjord för sluten låda. Programmet föreslår portad. Tvingar den ändå in i en 22L sluten och då hamnar -3dB på ca 70Hz och de andra två basarna på ca 45Hz. Det står ju faktiskt i databladet tll RS10 att den ska 22l sluten men det verkar ju bli helt off jämf med de andra basarna

            Den röda kurvan är RS10

            Vad är det som gör att detta blir så off tror ni?
            Attached Files
            Last edited by newBadboy; September 7, 2020, 09:36.
            www.sp-engineering.se

            Comment


            • #7
              Re: JL vs Gladen

              Det är Q-värdet som skiljer mellan dem. RS10 kanske är lite lågt, men snyggt blir det definitivt. Den svaga puckeln på de andra indikerar ett Q på 1 eller ännu högre, och även om man tjänare lite djup på det så gör man det genom att riskera att det låter mer boom-box över det.

              Personligen hade jag tagit RS10 alla dagar i veckan själv baserat på de kurvorna. Men det beror ju på vad man vill åstadkomma.
              Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
              Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
              Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
              Kablar: Supra, Gladen
              Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
              Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

              Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

              Comment


              • #8
                Re: JL vs Gladen



                Ser ungefär ut som mina simuleringar i Basta på 22 liter sluten och 33 liter BR innan jag stoppade RS 10 i 15 liter med mycket isotermisering.
                Kurvan för 15 liter plus fluff visar på lite mer puckel men båda har -3dB vid 62Hz.
                Jonas, Umeå

                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                Comment


                • #9
                  Re: JL vs Gladen

                  Och du upplever att den spelar tillräckligt djupt ändå antar jag...
                  www.sp-engineering.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: JL vs Gladen

                    Systemet delas vid 63Hz , så jag kan lyfta subben en del, dock kostar det ju effekt och slanglängd.
                    För vanligt musiklyssnande så fungerar det helt ok, integrerar väldigt bra, men det gräver inte djupt på höga nivåer.
                    Just pga den lilla lådan, och köplust, så kommer jag byta till RS-X istället, den fanns inte när jag byggde systemet.
                    Jonas, Umeå

                    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                    Comment


                    • #11
                      Re: JL vs Gladen

                      Hehe ja, köplusten får man följa ibland
                      www.sp-engineering.se

                      Comment


                      • #12
                        Re: JL vs Gladen

                        RS-X 10 använder jag alltid i dom custombyggda lådorna, helt klart det bästa jag testat i dessa 15l lådor.
                        Jämförde tex med en bas från Phoenix Gold som dom rekommenderar i 15l, så fort volymen ökade så lät PG basen floff floff floff.

                        Jag monterade RS-X 10 i en låda till en Golf.
                        Efter ca 3veckor ringde kunden, han tyckte basen var klen och lät konstigt.
                        När bilen kom in så visade sig att han spelade av bakstycket på lådan
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: JL vs Gladen

                          Läste först "av bakstycket på bilen" ��...

                          Ska fundera lite mer på denna bas då den Def ser bättre ut på simureling
                          www.sp-engineering.se

                          Comment

                          Working...
                          X