Announcement

Collapse
No announcement yet.

Använda huvudenhet utan last, går det?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Använda huvudenhet utan last, går det?

    Är på gång att uppdatera ljudet i min ford ranger med nya högtalare i alla 4 dörrar och driva dessa med slutsteg, dvs huvudenheten får då ingen last.
    Jag vill dock inte byta ut huvudenheten och blir fundersam på hur bra huvudenheten mår om man tar högnivå-signalen från den för att ge signal till slutstegen? Det låter inte alls bra i mina öron.


    Hur ska man annars göra? Jag vill som sagt byta ut alla högtalare och driva dessa med extern slutsteg, med högnivå-signalen från huvudenheten så allt funkar som vanligt så att säga.
    Detta borde väl varit uppe tidigare, eller är det bara jag som krånglar till det på något sätt?

  • #2
    Re: Använda huvudenhet utan last, går det?

    Originally posted by mackan_
    Är på gång att uppdatera ljudet i min ford ranger med nya högtalare i alla 4 dörrar och driva dessa med slutsteg, dvs huvudenheten får då ingen last.
    Jag vill dock inte byta ut huvudenheten och blir fundersam på hur bra huvudenheten mår om man tar högnivå-signalen från den för att ge signal till slutstegen? Det låter inte alls bra i mina öron.


    Hur ska man annars göra? Jag vill som sagt byta ut alla högtalare och driva dessa med extern slutsteg, med högnivå-signalen från huvudenheten så allt funkar som vanligt så att säga.
    Detta borde väl varit uppe tidigare, eller är det bara jag som krånglar till det på något sätt?
    Jag har byggt en Ford Ranger som användes av Ford som demobil, satsade på steg med inbyggd DSP och externt steg till en sub som satt bakom baksätet.
    Måste säga att jag var grymt imponerad, kunden till bilen har anlitat oss i flera år men han har sagt flera ggr att den bilen var han lite extra nöjd med.

    Så kontentan är .... den bilen kan låta snorbra .... eller vad säger du Octan?
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Använda huvudenhet utan last, går det?

      Hej!
      Du råkar inte ha kvar mått och vilket baselement du använde?
      Är väldigt intresserad då de flesta recensioner om tunna färsigbuggda baslådor för pickuper är väldigt dåliga.


      Originally posted by Nonne View Post
      Jag har byggt en Ford Ranger som användes av Ford som demobil, satsade på steg med inbyggd DSP och externt steg till en sub som satt bakom baksätet.
      Måste säga att jag var grymt imponerad, kunden till bilen har anlitat oss i flera år men han har sagt flera ggr att den bilen var han lite extra nöjd med.

      Så kontentan är .... den bilen kan låta snorbra .... eller vad säger du Octan?

      Comment


      • #4
        Re: Använda huvudenhet utan last, går det?

        Att inte lasta ett slutsteg ska den klara rent elektriskt. Dock kanske det generar felkod och ev att ngn skyddkrets går in och stänger av. Ingen aning hur avancerad övervakning de har på detta.

        En lösning är att du sätter feta effektmotstånd med rätt resistans istället för högtalare om du vill lura steget. Men spontant tror jag det går att bara koppla bort högtalarna
        www.sp-engineering.se

        Comment


        • #5
          Re: Använda huvudenhet utan last, går det?

          Har svårt att se att man skulle sätta skyddskretsar på för "lätt" last - är det något man vill skydda mot så är det för låg impedans/kortslutning.
          Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
          Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
          Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
          Kablar: Supra, Gladen
          Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
          Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

          Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

          Comment


          • #6
            Re: Använda huvudenhet utan last, går det?

            De nya digitala förstärkarna slår av om dom inte känner av last, därav är det av yttersta vikt att produkterna man kopplar in simulerar en högtalare.

            Sen finns det olika laster från olika tillverkare, och för att göra det ännu svårare så kan vi prata både analog och digital SE signal .... och det är nu det börjar bli lite klurigt

            Ögnade bara igenom men verkade som en enkel förklaring.

            https://www.omega.com/en-us/resource...r-single-ended

            Produkt som löser ovan nämnda problem i VW bla.

            https://ljudbyggaren.se/gladen-rc-hl...scription=true
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment

            Working...
            X