Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koppla 300W slutsteg på 12v uttag???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Koppla 300W slutsteg på 12v uttag???

    Tjena,
    Totalt ny till bil-ljud och tänkt lite på att köpa en 12" bas. Hittade en låda på blocket 12" av pioneer med slutsteg från kicker zx 300.1
    Så som jag förstår det så klarar slutsteget max av 300Watt?

    Min tanke var i så fall att parallellkoppla två 12v uttag. Vilket skulle ge en max effekt på 12x30 = 360W. Har googlat runt och hittar inte riktigt någon information ifall det faktiskt funkar. Teoretiskt sätt tycker jag det borde funka?

    Jag skulle föredra att dra ström från cigguttagen så jag slipper pilla med batteriet osv. Hört en del om att v70 (fas2 2012) inte tycker om när man pillar med batteriet och bidrar gärna med felkod.

    I vilket fall, någon som har koll på ifall parallellkoppling av två 12v uttag borde funka som strömförsörjning?

  • #2
    Re: Koppla 300W slutsteg på 12v uttag???

    Vad är steget säkrat för?

    Kan inte svara på om det funkar.
    Jag hade i vilket fall dragit en separat, väl avsäkrad kabel. Man vill ju inte riskera att tappa effekt p.g.a. spänningsfall i onödan.

    Jag har en separat kabel på min V70 -14 Inga felkoder. (Vad jag har sett i diagnosverktyget iaf.)
    Det som verkar vara viktigt är att inte koppla något direkt på batteriets minuspol eftersom man då går runt batteriövervakningen. (En liten låda direkt på polskon)
    (Sitter en låda på plus också, men det är en säkring)

    Comment


    • #3
      Re: Koppla 300W slutsteg på 12v uttag???

      Originally posted by GubbNicke View Post
      Vad är steget säkrat för?

      Kan inte svara på om det funkar.
      Jag hade i vilket fall dragit en separat, väl avsäkrad kabel. Man vill ju inte riskera att tappa effekt p.g.a. spänningsfall i onödan.

      Jag har en separat kabel på min V70 -14 Inga felkoder. (Vad jag har sett i diagnosverktyget iaf.)
      Det som verkar vara viktigt är att inte koppla något direkt på batteriets minuspol eftersom man då går runt batteriövervakningen. (En liten låda direkt på polskon)
      (Sitter en låda på plus också, men det är en säkring)
      Steget är säkrat för 50A så det ska inte vara några problem. Tror allt jag testar så får vi se vad som händer borde ju funka . Kan ju passa på att fråga vart ifrån du tog ljudkabel? Hört att det enklaste ska vara att sno från B pelaren som i sin tur leder till högtalaren i dörren.

      Comment


      • #4
        Re: Koppla 300W slutsteg på 12v uttag???

        Dra en + matning från batteriet samt fixa en bra jordpunkt direkt istället.
        Att hålla på med massa hokuspokuskopplingar är inte rätt väg att gå.

        Comment


        • #5
          Re: Koppla 300W slutsteg på 12v uttag???

          Originally posted by Tois View Post
          Steget är säkrat för 50A så det ska inte vara några problem. Tror allt jag testar så får vi se vad som händer borde ju funka . Kan ju passa på att fråga vart ifrån du tog ljudkabel? Hört att det enklaste ska vara att sno från B pelaren som i sin tur leder till högtalaren i dörren.
          Som vi brukar säga, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet .... du tar den värsta genvägen jag hört

          Det du är inne på med att koppla hipp som happ är värre en raggarmeck, du leker med din plånbok.
          Det viktiga i det hela är inte spänningen utan det är vad kabelarena kan leverera.

          Att förstärkaren "kan" leverera 300 watt är bara en försäljningssiffra, kontrollera i stället vad den rätta angivna effekten är.

          När man vet vad förstärkaren levererar monterar man en strömkabel efter det behovet, i detta fall en 10mm2 kabel.
          Du kan säkert klara dig på en 8mm2 också ..... i ren koppar.
          Tyvärr är inte alla "billiga" strömkit av ren koppar utan CCA kabel.
          En CCA kabel har större motstånd vilket betyder mer värme och då tunnare area.

          När man tappar signal i en Volvo så gör man det enklast i höger tröskellåda.
          Där har du ett grönt kontaktstycke som alla högtalar kanaler går igenom.
          Detta gröna kontaktstycke sitter där för att man enkelt ska kunna loopa in en original förstärkare.
          Skulle man nu inte vilja klippa i bilens originalkablage kan man köpa ett SOT-kablage och koppla in mellan kontakterna .... bara ett litet tips från coachen
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Koppla 300W slutsteg på 12v uttag???

            Tack tack för tipsen, läst på lite mer om ljud osv och har själv insett hur idiotiskt det är med 12v uttag osv. Ska dra kabel från batteriet till veckan och fixa ljud signal osv. Köpte ett par GAS Beat 124 och Beat 500.1 slutsteg. Bygger även en egen portad-låda så allt passar lite bättre i bagaget. Återigen tack för tipsen

            Comment


            • #7
              Re: Koppla 300W slutsteg på 12v uttag???

              Glöm inte en säkring på kabeln, i närheten av batteriet.
              "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

              "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

              Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

              Comment

              Working...
              X