Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ett försök, med risk för att spåra ur.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

    En idé, kör sub tillsammans med midbas. Plocka ut högersignal från midbassteg å skicka den till sub. Dela 0 till typ 80 i HU. Sen delar du passivt 0-30 i substeg å 20-80 i midbas. Till en början, sen labborera delningarna tills de funkar. Då kan du kompa vänster midbas utan att påverka sub. Subben kan få gainas lite mer då du tappar en signal. Men mesta sub ligger i centrum. Så du tappar inte ljudmässigt på så många spår. Höger mid är ofta rätt långt bort. Kan du få hyffsat lika avstånd som sub pajjar de inte för mycke.
    Kan funka, men garanterar inte.
    Reine. BMW M3

    www.rayder.se

    Comment


    • #32
      Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

      Efter att motorn knackade till och oljetryckslampan glimmade till, vågade jag inte köra en meter till med bilen, så det blev upp till garaget trots at lyften inte var ordentligt på plats. Man ska inte underskatta pallbockar...



      Fronten utspänd förbi serviceläget då jag lyckades rund dra skallen på 3 av 4 insexorna till vevaxelremskivan.. Att jag runddrog berodde på att verktyget inte riktigt bottnade då det samlats för mycket smuts i botten på insexorna. Vips mycket mer jobb för att komma åt med riktiga verktyg, typ borrmaskin.

      Byte kamrem, spännare och löprulle samt kamkedja och kedjesträckare.



      Hrm, inge koks alls...




      Ny olje pump monterad.



      Svabba rent tråget ordentligt. Vill inte ha några koksrester här inte.



      När jag ändå var igång passade jag på att byta slangklämmor på tryckrören till intercoolern/laddluftkylaren för de original var riktigt skäckiga rent utsagt.



      Nu går motorn som en dröm. Tyst och fint och inget skrammel eller läskiga varningslampor som blinkar. Helt plötsligt hör man en turbo som viner och ett dumpljud när man släpper gasen, precis som en 1,8ts ska låta. Traktorkänslan är borta och lika så en del vibrationer jag stört mig på i bilen.

      Vidare så råkade jag få med mig några L-profiler aluminium hem från jobbet... Gissa vad jag ska ha dem till. Jag kan ge er tipset att de kommer monteras invändigt i bilen...

      Med vänlig hälsning, Z
      Attached Files

      Comment


      • #33
        Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

        Häpp. Går inte alltid som man vill. Står utan bil just nu efter en piruett ut i grönskan för att jag försökte undvika en frontalkrock.

        Inga skador på mig, men bilen riskerar nog lösen är jag rädd. Tur den var helförsäkrad...

        Med vänlig hälsning, Z

        Comment


        • #34
          Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

          Surt! Men sålänge man klarar det utan personskador så har ju faktiskt bilen gjort det den ska, skyddat de som finns i den.
          Fd tävlande med min Citroën C5.

          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

          sigpic

          Samarbetspartners:
          Ljudbyggaren

          Comment


          • #35
            Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

            Tråkigt att höra med piruetter.

            Den flätade kabeln såg himla trevlig ut!

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #36
              Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

              Har gått igenom bilen nu i helgen och har haft en osannolik tur kan man säga. Visserligen måste fr m och bakvagn bytas, men den är inte ramsned och inga direkta plåtskador, mer lack och plast som gått.

              Vi får väl se vad jag kan göra för deal med försäkringsbolaget. Den är helförsäkrad som tur är.

              Med vänlig hälsning, Magnus

              Comment


              • #37
                Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                Originally posted by zovix View Post
                Har gått igenom bilen nu i helgen och har haft en osannolik tur kan man säga. Visserligen måste fr m och bakvagn bytas, men den är inte ramsned och inga direkta plåtskador, mer lack och plast som gått.

                Vi får väl se vad jag kan göra för deal med försäkringsbolaget. Den är helförsäkrad som tur är.

                Med vänlig hälsning, Magnus
                För att göra en lång historia kort, så löstes bilen in av försäkringsbolaget, men jag köpte tillbaka den eftersom jag tyckte den var alldeles för fin för skrot och Norrbils besiktningsman kunde intyga att den var reparerbar, d.v.s. inte ramsned.

                Slutsitsen blev att jag i praktiken behöll audin och fick 16000kr utbetalt på kontot. De pengarna gick omedelbart till att köpa en ny familjebil, en audi A6 -02 1,8t samt att jag köpte en reservdelsbil att plocka framvagn och bakvagn ifrån.

                Nu är det dags att renovera gamla trotjänaren och bygga ljud! Här kommer en liten försmak av vilka godingar som kommer landa in i denna bil ;-)







                Så som ni ser är bygget inte dött, bara hastigt uppbromsat och det tar en stund att åter få upp farten...

                Dessutom vill jag rikta ett tack till Evil Audio som var tidigare ägare till dessa godingar och har givit mig lite nytändning och jävlar anamma.

                Jag hoppas kunna börja med frekventa uppdateringar nu igen. Jag har en jäkla massa konstiga och roliga idéer som måste provas, teorier som ska dementeras osv. Jag tror många kommer kalla mig tokig, men nu jävlar ska det spelas och det ska kännas och höras HiFi!

                Med vänlig hälsning, Z
                Attached Files

                Comment


                • #38
                  Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                  Originally posted by zovix View Post
                  Dessutom vill jag rikta ett tack till Evil Audio som var tidigare ägare till dessa godingar och har givit mig lite nytändning och jävlar anamma.
                  Ja inte blir man trött o seg när man träffar den killen.

                  Kul!

                  Pierre
                  SEASTREAMS GARAGE


                  ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                  Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                  Comment


                  • #39
                    Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                    Vill du ha matchande midbasar så finns det ett par S6 på lager

                    Diskanterna är underbara...och extremt ömtåliga
                    Har en hel och en paj hemma...så blir att tillverka nya diafragm till dom.

                    Dela högt och var rädd om dom, kan garantera att du fastnar på band nu i dom högre registren
                    Iofs är dessa planar men hela den gruppen element är...mums!
                    Audi A4 B5 -98
                    Pioneer P90 + DEQP90
                    Sinfoni amplitude 50.4x
                    Sinfoni shadow 100.2
                    Sinfoni S165W x4
                    Sinfoni S100M
                    Sinfoni S25T

                    Vw up -12
                    På gång..
                    New car, hi end old school..

                    Comment


                    • #40
                      Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                      Hejja hejja!
                      Tokiga hifi idéer låter lysande

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment

                      Working...
                      X