Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ett försök, med risk för att spåra ur.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

    Största anledningen till center och rearfill är att jag läst att det vid anläggningar utan tidskompensation kan ge en varmare och mer upplyft uppkevelse och öka "rumsnörvaron" desutom kan rearfill midarna barka in då man vill diskodunka baksätespassagerare...

    Självklart ska både centerkanal och rearfill vara dämpade för att inte förstöra scenintrycket.

    Fråga på. Jag är ny på detta så jag bara översätter mina små kunskaper om hemma HiFi på bil och hoppas komma åtminstonde halvvägs... Om man aldrig funderar på varför, lär man sig inte heller förbättra.

    Sedan tänker jag lite som så att om en anläggning har bra högtalarplaceringing och förmedlar en bra ljudbild och scen utan tidskomp eller aktivadelningsfilter, måste anläggningen prestera bättre om den utrustningen monteras i, d.v.s. När jag fått blodad tand och går in för att tävla för tävlingens skull inte bara för att det är kul att bygga ljud och få feedback på det nan gör.

    Med vänlig hälsning, Z

    Comment


    • #17
      Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

      Ah! Hade missat biten om att inte köra tidskomp. Eller så blandade jag bara ihop som vanligt. =D
      GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

      Comment


      • #18
        Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

        Jag skulle nog satsat på en enhet med tidskomp på en gång och hoppat över centerkanalen, tror det ligger mycket jobb för att få det bra, om du ens får det bra utan tidskomp ändå.
        Niklas Bengtsson

        LjudiBil.Com

        Comment


        • #19
          Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

          Mycket har jag inte hunnit med, men jag har iaf lyckats färdigställa en högtalarkabel som ska gå från steget till delningsfilter fram. Förmodligen är den för lång, men jag tänkte bättre göra för lång kabel i vardagsrummet då det är enkelt att kapa på plats i bilen...

          Kabeln består av 4 x 1,5mm2 mångtrådig, förtennt som nu är 4-flätad.

          Jag valde förtennt kabel av korrosionsskydds skäl. Jag hoppas dämpningen blir minimal då jag hade för avsikt att montera dessa med lödda kontakter.

          Lite bilder på kabeln.








          Angående Centerkanal. Vad är det som är dåligt med den? Vad jag förstått hjälper den till att lyfta scenen i en bil?

          Mvh Z
          Attached Files

          Comment


          • #20
            Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

            Snygga kablar

            Trodde du skulle köra trevägs fram som enligt skissen?
            Niklas Bengtsson

            LjudiBil.Com

            Comment


            • #21
              Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

              Finfin kabel! Mycke jobb bakom den du, kul att nån orkar! Centern kan du dock strunta i om du inte ska köra 5.1/7.1, den kommer bara ställa till det för dig.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #22
                Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                Japp i slutskedet, med två delningsfilter fram per sida. Detta är matningen om man får säga så i HiFi sammanhang.

                Det är alltså två + och två - i flätan vilka ligger i olika plan för att ta ut störningar.

                Till att börja med plockar jag i vad som ligger och då blir det ett 2 vägs kitsystem på ordinarie högtalarplatser. Men det lär ändras när jag får rpd och har beslutat mig om vad jag ska ha för kit.

                Tänker som så att det måste ge mest pang för pengarna att köpa dyra högtalare än flashiga processorer och sniktalare..

                Med vänlig hälsning, Z

                Comment


                • #23
                  Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                  Jag respekterar dina beslut men jag ger dig ändå mina 2 cents. Det är fritt att inte ta dem till sig om det inte är intressant!

                  Skit i rearfill eller köpt något riktigt billigt. Skit i centern. Skit i slutstegen som skulle ha gått åt till dessa.

                  Plötsligt frigjordes en ansenlig summa i budgeten. =D
                  GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                  Comment


                  • #24
                    Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                    Får helt enkelt göra som så att jag bygger framsystemet "klart" och lyssnar om jag tycker jag behöver en center eller inte... Med originalhögtalarna i bilen behövs den.

                    Men det är klart, det spar lite plastjobb mm, mm också att skita i centern.

                    Rearfill kommer jag köra med för att få lite ljud ur bakdörrarna också. Eftersom jag kör barn i bilen vill jag inte dränka dem i bas från skuffen vid låga volymer utan att de också kan få höra lite musik.

                    Jag tar till mig och utverderar den kritik jag får och kikar på produkter. Vissa saker kanske jag förkastar, för varför ens tävla om man ska bygga ett recept som alla andra? Först måste man ha nått som låter och sen måste man prova, vissa misstag kan man lära sig av andra men vissa misstag måste man nog göra själv för att lära sig och förstå.

                    Ang. Processor hur bra är t.ex en Alpine PXA H-100. Den verkar ligga lite mer rimligt i prisklass jämfört med mina steg etc..

                    Säg att man lägger 5-7k på framhögtalare (trevägskit) och sedan bygger med ungefär de grejjer jag har, några DLS referens 5,25" som rearfill och en KW 10 som bas.

                    Jag har ett gammalt (rött) Sony Xplod 4 x 50W slutsteg jag tänkte nyttja, det tror jag låter hyffsat om man inte är ute efter att spränga trumhinnor...

                    Med vänlig hälsning, Z

                    Comment


                    • #25
                      Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                      Jag kan bara hålla med om att det är vettigare att spara pengarna som hade gått till slutsteg och center+rearfill, till något annat.
                      En vettig HU med 3par lågnivå och inbyggt tidskomp kan göra mycket trevligt om du kör sub, midbas och bredbandare till exempel. Det är en enkel uppbyggnad som är svår att göra bort sig på om man använder vettiga komponenter och gör stabila montage.

                      Ska man löpa linan ut och köra 3vägs fram enligt din skiss, då anser jag att det ska finnas utrymme för en lite vassare DSP, annars känns det inte riktigt värt, och utrycket "bang for the buck" tappar sin mening lite grann i förhållande till ett enklare och betydligt billigare system. Passiva filter brukar inte bli så billigt i slutänden heller av den erfarenheten jag har, men den kan vara lite skev.

                      Lycka till och hoppas du får någon rätsida i det hela. Du ska göra som du vill såklart, men det är aldrig fel med lite tänkvärda ord på vägen, från oss andra som redan har gjort misstagen

                      Edit: PXA H100 har endast 6 lågnivå ut. Kör du en med 8 lågnivå ut så kan du köra 3vägs fram aktivt + sub, annars hamnar du där med delningsfilter iallafall.
                      Last edited by ppk; October 10, 2013, 21:16.
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • #26
                        Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                        I en bil är det väldigt svårt att få lika avstånd mellan alla högtarare och lyssnaren. Till skillanad från hemstereo. Därför är det i princip nödvändigt med någon form av DSP så du kan kompensera för tidsfelen som blir. När man kompenserat felen lyfter det ljudet samt om man vinklar rätt breddar det och skapar djup. Då behövs inte center. Bakhögtalarna bör gå att stänga av om du planerar tävla i välljud. Då en skiva sällan är inspelad med samma instument både framför och bakom mikrofonen. Kommer det ljud bakifrån kommer det sänka dina poäng.
                        När du kompat fram rätt tider på alla högtalare kommer du på köpet få en bättre separation.
                        Kör med DSP. Köp en begagnad. Alpine 701 eller pioneer p90 typ, eller liknande. Billiga. Sen en kanal per högtalare.
                        Reine. BMW M3

                        www.rayder.se

                        Comment


                        • #27
                          Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                          Originally posted by rayder View Post
                          I en bil är det väldigt svårt att få lika avstånd mellan alla högtarare och lyssnaren. Till skillanad från hemstereo. Därför är det i princip nödvändigt med någon form av DSP så du kan kompensera för tidsfelen som blir. När man kompenserat felen lyfter det ljudet samt om man vinklar rätt breddar det och skapar djup. Då behövs inte center. Bakhögtalarna bör gå att stänga av om du planerar tävla i välljud. Då en skiva sällan är inspelad med samma instument både framför och bakom mikrofonen. Kommer det ljud bakifrån kommer det sänka dina poäng.
                          När du kompat fram rätt tider på alla högtalare kommer du på köpet få en bättre separation.
                          Kör med DSP. Köp en begagnad. Alpine 701 eller pioneer p90 typ, eller liknande. Billiga. Sen en kanal per högtalare.
                          Tack för din input. Jo projektet är redan på väg att spåra ur, trots att jag knappt hunnit skruva i bilen än, men jag börjar inse att någon form av dsp är tvunget.

                          Självklart kommer baksystemet vara avstängbart då det kommer matas från ett separat steg.

                          Jag har haft mycket tid att planera på sista tiden så nu är det dags att börja med baslådor och dörrsidor...

                          Hur blir det förresten om man tidskompar allt utom subben? Basen bör man väl kunna få skaplig bara fasar in den bra med det tidskompade framsystemet?


                          Med vänlig hälsning, Z
                          Last edited by zovix; October 20, 2013, 17:27. Reason: Dum fundering..

                          Comment


                          • #28
                            Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                            Originally posted by zovix View Post
                            Basen bör man väl kunna få skaplig bara fasar in den bra med det tidskompade framsystemet?


                            Med vänlig hälsning, Z
                            Man kan komma RÄTT långt med "bara" skifta plus o minus (180gr fasv.)på bas,
                            samt justera (steglös) fas på slutsteget(om det finns).

                            Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • #29
                              Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                              Originally posted by Horsyhorse View Post
                              Man kan komma RÄTT långt med "bara" skifta plus o minus (180gr fasv.)på bas,
                              samt justera (steglös) fas på slutsteget(om det finns).

                              Pierre
                              Ja precis, det var det jag for efter. Då blir det nog så, så man kan börja med en billigare 6 utgångars dsp.

                              Med vänlig hälsning, Z

                              Comment


                              • #30
                                Re: Ett försök, med risk för att spåra ur.

                                Subben är oftast längst bort från lyssningsplats, så den behövs inte kompas. Däremot blir de svårt å få ut den signalen ur HU och forfarande kompa 3-vägs fram. En p9 kan du få loss för ca 5000:- Alipne 701 blir väll lite mer. Köp inte audison bit one, den är skit.
                                Reine. BMW M3

                                www.rayder.se

                                Comment

                                Working...
                                X