Announcement

Collapse
No announcement yet.

VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

    Tjena tjena!

    Efter lite övervägande så bestämde jag mig för att även jag vill ha en egen liten plocktråd! Stereobygget i sig är och kommer inte bli exceptionellt på något vis, men dokumentation och särskilt respons och tips är alltid trevligt och givande! Och så inbillar jag mig att jag kan hålla både högre motivation och nivå på det jag gör om jag delar med mig, men det återstår att se!

    Själv är jag inte särskilt erfaren av bilstereo och alla dess grenar ännu (så döm mig inte alltför hårt ), men jag anser att det är och kommer vara min stora hobby ett bra tag framöver! De senaste tre åren har jag pluggat och bott i lägenhet, så man har ju inte haft särskilt bra förutsättningar, men det har ändå blivit några semi-seriösa installationer i olika bilar.

    Jag har aldrig ens försökt nischa mig åt varken SQ eller SPL-hållet utan varit lite mittemellan, då jag varit beroende av vilka produkter man "fått tag på" till rätt priser (då ekonomin allt som oftast varit akilleshälen), men fokus inför kommande ombyggnation är definitivt mer åt SQ-hållet.

    Bilen jag har är en riktigt fin Golf II "GL" -89 med 11 500 mil på mätaren. Ägarna innan mig var ett äldre par som haft den sedan ny. Mannen var tysk så den är köpt ny i Tyskland med en mycket ovanlig utrustningsnivå: AC, ABS (skivor runt om), elspeglar, elhissar fram och bak, original Recaro el-sportstolar, servostyrning, farthållare, automatlåda, c-lås osv.. Tyvärr har bilen varit stående sedan oktober då toppackningen for. Men toppen har planats, fått alla packningar bytta, ventiler inslipade och lite annat gott. Men pga avsaknad av vinterdäck så rullar den ännu inte.



    Setup som skall installeras 2013:



    Övrigt: KnuKonceptz 60 & 25mm2 OFC-strömkablage, 2x KnuKonceptz Krystal RCA, Audison BT2 RCA, Supra & Hollywood högtalarkablage, två paket SilentCoat här och var, och ett LARM (hade två inbrott i min förra bil!)...

    Beskrivning av setupen 2012:


    Dörrarna är förstärkta med fyra lager plast, baffeln är i 16mm spån och skruvad i plåten. Midbasen är riktigt go, men tyvärr är resten under all kritik.


    Baslådan ligger på 140L netto, avstämd till ~37hz.


    Har tyvärr ingen nyare bild, men detta är strax innan stegen installerades som nu sitter över hålen i skivan.

    Nuvarande brister (2012) som finns är framförallt strömmingsmängden, strömkablar, struktur och framsystemet. Kan just nu köra A6:an enbart i 4ohm om jag vill kunna spela lite högre och slippa hålla stenkoll på spänningen. Planen är att få tag på en ny 200-250amp-generator, hoppas även få råd med två nya batterier i 80-100Ah-klassen. Strömkablaget måste styras upp bättre med både säkringar och vettiga block, så sådant är hög prio.

    Framsystemet ska bytas ut då jag är less på att ljudet hamnar under benen och stolarna, behöver få upp ljudbilden och få mer luft och upplösning som just nu lyser med sin frånvaro. Planen just nu är att få i ett par 8"-midbasar i dörrarna, som skall plastas och stadgas mer. 3" mellanregister on-axis i A-stolparna eller i brädan mot framrutan. Aktiv delning. Hertz HSK165-kitet får flytta bak, där det just nu inte finns något alls.

    En sluten låda ska byggas till basen, kanske framförallt för utrymmesskäl men också för att få en jämnare allroundlåda. Grymt jävla stum ska den bli. I och med det ska också nya "slutstegsrack" byggas och egentligen allt där bak ska göras om, spännande att se hur man får till det..

    Är just nu i slutfasen med att planera upp för kommande uppgraderingen, samt jaga nya slutsteg och framsystem. Då ekonomin är begränsad så letar man ju framförallt efter det mest prisvärda, men också begagnat - så troligtvis blir det en riktig märkesstuvning! Observera också att detta är en skynda-långsamt-tråd, kommer nog inte hända mycket den närmaste tiden då plugget tar all energi just nu och ett par seglivade månader framöver. Men det lär visa sig hur det här tokeriet slutar, den som lever får se!

    Spontana och/eller mer eftertänksamma tips & tankar mottages tacksamt, jämt och ständigt! Skål och glad påsk!

    /Daniel a.k.a. DiskBengt
    // Daniel G

  • #2
    Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

    Verkar va jävlat snorfräch bil du har.! Vill åxå ha sådan då man e svag för golfar :-)
    Jaha.??

    Comment


    • #3
      Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

      Fin bil och trevlig utrustning också Kommer hålla koll här, du verkar ha bra planer
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #4
        Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

        Trevliga grejjor! Tuned in!

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

          Tackar tackar! Kul om det finns intresse
          // Daniel G

          Comment


          • #6
            Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

            Ser väldans bra ut! Prem lagd
            Skare låta skare låta högt!

            Comment


            • #7
              Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

              Snygg bil och bra produkter.
              Kan inte bli annat än bra
              Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
              --------------------------------------------------------------------------------
              Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
              PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

              Comment


              • #8
                Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

                Originally posted by xciso View Post
                Snygg bil och bra produkter.
                Kan inte bli annat än bra
                Precis Men du glömde rada upp människan som står med skruvdragarn. Hade den lilla detaljen varit med i ekvationen så kanske slutresultatet inte sett lika självklart ut!
                // Daniel G

                Comment


                • #9
                  Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

                  Sådärja, första lilla uppdateringen nu då! Dök upp ett litet trevligt paket igår från Henriksson här på forumet.







                  Mumsigt steg ämnat till mellanregister och "baksystemet" (kan man säga så?), Nakamichi PA-2004, helt nytt och oanvänt! Ska bli spännande att se vad detta kan prestera.

                  Passade på att rasta Golfen igår när jag hämtade paketet också, va ju ett tag sedan nu. Alldeles strax innan den blev stillastående i höstas började dock ett rasslande ljud (av basen) uppenbara sig någonstans i lastutrymmet som inte funnits tidigare, och har sedan dess blivit värre och värre.

                  Nu har det blivit helt herrejössesolidligthemskt, och jag har inte den blekaste om var det kommer ifrån! Har försökt lokalisera det, men icke sa nicke.. Det blir förstås tyst när man öppnar bakluckan, och gör man inte det så är det svårt att leta.. Otroligt irriterande. Aldrig varit med om nåt så högt rassel i någon bil förut.

                  Nästa på listan är således att lokalisera det förbenade ljudet, och sen lutar det mot att riva ur baslådan faktiskt. Just nu är det så himla trångt där bak och man vill ju börja kunna börja planera för kommande ombyggnationen. Och jag vill gärna prova Nakat ASAP. Ska bli spännande att höra hur det låter i direkt jämförelse mot DLS CA41:an som sitter där nu.. Ska försöka hinna detta under påskledigheten!

                  Funderat lite mer över valet av mellanregister, som jag tagit upp i min tråd, och jag blir mer och mer sugen på att prova Peerless 830986. Så har någon något att säga om den eller något annat prisvärt så shoot!

                  That is all!
                  // Daniel G

                  Comment


                  • #10
                    Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

                    Tjena tjena!

                    Här skyndas det som sagt långsamt! Fullt upp med plugg och vardagen, bilen får lida.. Men det har hänt åtminstone lite sen sist, både positivt och negativt! Får be om ursäkt om jag formulerar mig dåligt, extremt trött just nu.

                    Valet av produkter är fortfarande i full gång, men alltfler paket börjar droppa in och både plånboken och återstående delar börjar sina.





                    Ett par Hertz SV200L middar har landat. Riktigt goa pjäser måste jag säga, definitvt robustare än jag väntat mig. Ska bli riktigt spännande att se vad dessa presterar i välbyggda dörrsidor sen. Vad jag läst ska de poppa på riktigt trevligt.



                    Ett paket från Ljudbyggaren och Nonne ramlade också in, innehållet var slutsteg till middarna: Mosconi ONE 240.2. Var länge inne på att köpa ett Hertz EP2x från en säljare på eBay, men jag gjorde en köpestråd här på forumet innan jag slog till - och tur var väl det! Känns mer rätt med Mosconit, och storleken är definitivt trevligare än EP2x. Vad tror ni om kombon ONE 240.2 + Hertz SV200L?

                    I onsdags beställde jag dessutom mellanregistren - det blev Peerless 3" bredbandare från Hifikit. Sjukt nyfiken på vad de kan göra åt ljudbilden. Så nu är det "bara" batterier, lite strömdetaljer och byggmaterial kvar att inhandla!



                    Bilen har även fått ett litet lyft. Först och främst nya fälgar och smalare däck, var mycket välbehövligt med mindre däck och fälgarna gjorde ett större lyft än jag föreställt mig. I och med att de åkte på så fick bilen en välbehövlig tvätt efter vinteridet.. Den var inte nådigt smutsig, vill jag lova. Ska sänka ner den lite till efter besiktningen tänkte jag.



                    Idag tog jag itu med att skruva ur baslådan och allt som kom omkring, där bak. Skönt att få ur åbäket. Tror mig lokaliserat skramlet när man basar också, mycket kom nog från regplåten faktiskt, och även luckan i sig själv. Men även lite från innertaket, några lister hade slitit sig från sina fästen. Lite orolig över bakluckan dock, den känns väldigt instabil. Borde göra något åt det. Någon som har tips? Bästa vore väl att gjuta betong, men det känns inte som att det blir riktigt aktuellt.

                    Till det tråkiga. I höstas hade jag väldiga störningar (generatorvin och sånt), nästan outhärdligt. Då båda slutstegen var jordade direkt på batteriet så uteslöt jag det och arbetade med HU:ns jord istället. Jagade jordpunkter högt och lågt, men ingenting var gott nog. Provade med att dra annan lågnivå utanför bilen också. Beslöt mig till slut för att dra en jordkabel ända till batteriet, och det blev bra mycket bättre men inte helt bra, störningarna fanns kvar i bakgrunden men tillräckligt lågt för att det skulle duga. En popstörning vid start var dock kvar.

                    När jag kopplat ur allt nu idag så skulle jag äntligen få testa Nakamichit, och var spänd på det. Kopplade det rent och snyggt med jord direkt på batteriet. Dock så lät det inte särskilt bra utan hade riktigt högt brus, dock var det tyst så länge lågnivån inte var inkopplad. Skruvade ur Nakat och i med CA41:an igen för att jämföra, och även det hade någon störning jag inte hört tidigare. Låter som att det kommer nån form av spänning ut i högtalarna. Startade aldrig bilen när Nakat var inkopplat, men provade med CA41:an och givetvis var det extremt generatorvin. Märkligt att störningarna är tillbaka tycker jag, då jag inte ändrat något alls som har med HU:ns inkoppling att göra och det var det som "löste" det senast.

                    En grej jag märkte när jag satt och tryckte runt i menyerna i stereon (med bilen avstängd) var att störningarna som fanns blev i det närmaste tysta när stereons knappar blev mörka (de blir det av och till när man bläddrar i menyerna), så jag ställde ner ljusstyrkan och ändrade färgen på dem - och vips så var störningarna mycket lägre. Hur kommer det sig? Jordar den genom lågnivån ändå? Dock var generatorvinet kvar, vilket ändrar karaktär lite om man åker i något gupp t.ex. Tyder på dålig kontakt någonstans?

                    Har inte felsökt något särskilt, men jag gjorde ett par inspelningar på störningarna (mp3-format):
                    Nakamichi - endast bilen avstängd och ingen volym på, men jag vrider upp på slutet
                    DLS CA41 - startar stereon med bilen avstängd, vrider sedan på tändningen och startar bilen

                    Vad tror ni det kan bero på? Trots att störningarna ter sig olika stegen emellan, beror det ändå på samma grundproblem tro?

                    Over and out!
                    // Daniel G

                    Comment


                    • #11
                      Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

                      Det var då ett harregösses oväsen du har från stegen :/
                      Större delen av din problembeskrivning låter det som en stekt signaljord som bråkar

                      Vart fick du tag på SV200L ? Jag tittade mig omkring och de tycktes ha slutat säljas för i år.. :/

                      Ska bli kul att få höra hur de låter i din kärra senare, än så länge är mina väldigt effekthungriga & återhållsamma på grund av en på tok för idiotliten lådvolym de får jobba med.

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #12
                        Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

                        Misstänker signaljorden jag med, har haft erfarenheter av det förut... Men det är ändå lite lustigt tycker jag. I somras hade jag sönder min gamla Pioneer och fick låna en annan av en bekant innan jag kunde ta mig råd med nuvarande Kenwood. Samma störningar fanns på den, och att jorda lågnivån som jag gjort tidigare hjälpte inte det minsta det heller. Hade sedan en ändå äldre Pioneermaskin ett tag, och störningarna fanns även på den.. När jag köpt Kenwooden jag har nu hoppades jag verkligen att det skulle vara slut på detta, men icke sa nicke.. Precis samma störningar på den med - och det var då jag började jaga jordpunkter. Så frågan är ju om den jordpunkt jag hade innan var så dålig att jag brände signaljorden på alla tre maskiner i samma veva som jag startade dom.. Men isåfall är en av VWs originaljordpunkter väldigt undermålig - men visst, det blev ju bättre när jag drog en kabel direkt till batteriet. Känns inte rimligt att stegens jord ska vara dålig i alla fall. Ska få låna en maskin att prova med av en polare framöver, får se om det blir någon skillnad.

                        Jag köpte mina SV200L direkt från Italien via eBay. Kollade butiken jag köpte av nu men de säljer inga längre verkar det som, dock finns det andra säljare. Men Bilradiohuset verkar ha i lager annars?

                        Haha, ja vi får väl se hur det blir! Jag hoppas på att det kommer bli okej i alla fall. Tycker mina HSK165 producerar gott om midbas redan som det är nu, men åttorna kommer ju dessutom få "mycket" mer effekt och mycket stabilare dörrar att spela i.
                        // Daniel G

                        Comment


                        • #13
                          Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

                          Trevligt projekt i grannbyn! =)

                          Prenumeration lagd så klart....

                          Comment


                          • #14
                            Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

                            Kanske dags för en liten uppdatering. Herrejösses hur fort tiden går. Flickvännen har haft semester nu i juli så vi har lämnat alla måsten dithän.. Ännu inget gjort vad det gäller stereo i bilen. Däremot har jag haft en massa krångel med den i övrigt, men i torsdags rullade den äntligen igenom besiktningen efter att ha stått med körförbud och diverse fel som avbytt varandra i drygt 1½ månad.. Nu är det framvagnsinställning och lite småfix kvar, sen så är det äntligen dags för byggandet!

                            Oljudet i stereon var mycket riktigt bränd signaljord i alla fall. En lågnivåkabel som verkar vara körd på något vis som ställt till det, vidare utredning behövs..

                            Peerlessarna har spelat ca 90 timmar på stereon inne och hemma och nu sitter de temporärt i flickvännens bil direkt på HU:n och har gjort så i 120 mil.. Kan man räkna med att de är inspelade nu? De låter bättre och bättre och jag har goda förhoppningar om att jag kan bli nöjd efter lite mer effekt och lite rattande på eq:n.. De är lite skarpa som det är nu, men de känns detaljerade och "högupplösta", det gillas!

                            Over and out!
                            // Daniel G

                            Comment


                            • #15
                              Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

                              Nu så är vi på gång på riktigt! På Onsdag åker jag för att spendera tre veckor hos min flickväns föräldrar.. men framförallt i deras garage. Två veckor intensivt byggande coming up, perfekt slutspurt på sommarledigheten!


                              Packar som bäst nu. Och det är det värsta med att bo i lägenhet, så fort man ska iväg någonstans och skruva på något så måste man lasta halva bilen full med allt som kan tänkas behövas.. Och detta är inte ens en tredjedel av allt som ska med.. Alla verktyg, strömkablar, slutsteg, ljuddämpning m.m. tillkommer.


                              Vad som också är klart är valet av batterier. Snubblade över en kanondeal som jag bara inte kunde gå miste om, två XS Power XP3000 blev det! Tackar högaktningsfullt XS Nordic för all fin support och de fina priserna!!!


                              Och nu när batterierna är i hamn så innebär det att jakten efter produkter är till sin ända för den här gången, och det resultatet ser ut som ovan!


                              Och bilen är nytvättad, nybesiktigad, nyskattad, nyservad, nybalanserad och framvagnsinställd.. Och viktigast av allt, snart har jag ett fräscht och nytt stereobygge! Och ja, regplåtarna ska bytas.. Har två nya liggande.

                              Over and out!
                              Last edited by DiskBengt; August 6, 2013, 00:00.
                              // Daniel G

                              Comment

                              Working...
                              X