Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Gladen Aero poly dämpar ljudet bättre än neoprane ? klarar den bra fukt som kan kommer in i dörrpanelen?

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by patrykpstryk View Post
      Gladen Aero poly dämpar ljudet bättre än neoprane ? klarar den bra fukt som kan kommer in i dörrpanelen?
      Poly hindrar luftburet ljud att flyta omkring i dörren, alltså mellan dörrpanel och plåt.
      Har du fukt där har du mer problem än med att absorbera ljud.

      Neoprene dämpar också bra, men jag hade använt det på helt andra ställen.

      Sålde Neoprene till en studio, där är det perfekt att bara klistra upp på väggen
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Fick en tankevurpa nu. Har ska jag koppla 4 2x1 ohms basar till ett 1ohm stabilt steg för bästa verkningsgrad?

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Hej.
          Skulle behöva hjälp/tips.
          Bil Audi a4 avant
          Tidigare stereo Pioneer kasset(haha) med cdväxlare bak.
          Har kopplat ur cdväxlare då den drog ur batteriet.
          Nu bara ny stereo med orginalhögtalarsystem förutom att jag klippte bakdörrarna och satte i 6*9 i låda.
          Problem. Stereon startar om när man stannar för parkera eller släpper på gasen efter körning. Annars inga problem.
          Kablar. Röd kabel är delad. Sitter ett motstånd i pioneer kåpa och sedan in i stereon. Andra röda delen försvinner och jag vet inte var den tar vägen(cdväxlare???)
          På gul sitter det en liten burk?? Vet ej vad det är.
          Vet ej var svart tar vägen.
          Fråga? Törs jag klippa röda och ta bort resistorn och andra kabeln. Ska jag dra extra jord?

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Ta gärna en bild på härvan så vi förstår vad det är du beskriver. Vad är det för årsmodell?
            VAG har haft hysset att kasta om 12V och REM. Tappar den minnet med?
            Jonas, Umeå

            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Det är - 00.(b5).
              Har testat byta gul o röd då startade den inte ens. Den håller minnet.
              Det är för varmt för att hålla på och mäta och krypa nu så jag tänkte om någon kände till om det var vanligt att koppla så med cdväxlare och kände igen det.
              Ska ta bilder när det blir lite svalare så man orkar tänka

              Edit.. Hittade instruktionsboken(antikvärde?) i bilen. Med kopplingsschema.
              Gul kabel från stereon går till röd, och sitter ett säkringsmotstånd på.
              Röd från stereon och röd från cdväxlare går till gul(orange på den tiden) och det sitter säkringshållare och motstånd. Som jag misstänkte.
              Jag tar bort det gamla och kopplar direkt röd och gul.
              Fråga.. Kan jag bara koppla gul och röda kabel direkt utan säkring?
              Last edited by Tommyyyyyy; June 23, 2020, 21:06.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Tommyyyyyy View Post
                Det är - 00.(b5).
                Har testat byta gul o röd då startade den inte ens. Den håller minnet.
                Det är för varmt för att hålla på och mäta och krypa nu så jag tänkte om någon kände till om det var vanligt att koppla så med cdväxlare och kände igen det.
                Ska ta bilder när det blir lite svalare så man orkar tänka

                Edit.. Hittade instruktionsboken(antikvärde?) i bilen. Med kopplingsschema.
                Gul kabel från stereon går till röd, och sitter ett säkringsmotstånd på.
                Röd från stereon och röd från cdväxlare går till gul(orange på den tiden) och det sitter säkringshållare och motstånd. Som jag misstänkte.
                Jag tar bort det gamla och kopplar direkt röd och gul.
                Fråga.. Kan jag bara koppla gul och röda kabel direkt utan säkring?

                Det kan du om det är en originalkabel, för då är kabeln säkrad i säkringsboxen.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Fortsättning.
                  Drog ut alla kablar, vilken härva, det var skarvar och kablarna böt färg. Till slut kom jag fram till orginalkontakten (tror jag), det visade sig att allt var kopplad till röd (12v konstant.) Tog bort allt och drog gul o röd från stereon till röd på orginalkontakten. Fanns INGEN gul. Det sitter en smal blå kabel som ger 0.15v avstängd och 0.3v med tändningen på (antenn?) . Det funkar med båda på röd iallafall, allt lyser och inga omstarter och har inte upptäckt något fel ännu

                  Edit. Kollar på vag iso-adapter där röd/gul sitter på stift 7??? Medan jag bara har kablar på stift 1-4 (el 5-8). Efter lite googling verkar det som om jag måste hitta "Audi-gul" vid ratten
                  Last edited by Tommyyyyyy; June 26, 2020, 00:33.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Hade tänkt installera en liten uppgradering till min golfs orginal ljud och undrar om GAS SPL-kit är något att ha?
                    Skulle driva dem utan slutsteg till att börja med i alla fall, radion är en pioneer DEH-x5600bt.

                    här är kitet jag tänker på:
                    https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-p...kit-65tum.html
                    //en nybörjare

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Hej! har en fråga till er som kan sånt bättre, kommer musik som spelas upp från en mp3 spelare med riktigt bra filer DAC via aux eller usb in i bilen låta bättre än filer som spelas upp via bluetooth och Spotify? märker man någon skillnad ?

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by patrykpstryk View Post
                        Hej! har en fråga till er som kan sånt bättre, kommer musik som spelas upp från en mp3 spelare med riktigt bra filer DAC via aux eller usb in i bilen låta bättre än filer som spelas upp via bluetooth och Spotify? märker man någon skillnad ?
                        Om det är en streamer som spelar högupplöst till en DSP eller DAC så ja!

                        Att spela MP3 till en vanlig stereo som sedan transporterar ljudet till högtalarna .... nej!

                        Mosconis BT modul är svårslagen i ljudkvalitet.
                        Du behöver lägga mycket krut på både DSP, steg och högtalare för att den inte ska räcka till.
                        Lurat flera som trott BT och Spotify var uppspelat från CD så kvaliteten blir löjligt bra med rätt produkter.

                        En DAP presterar bättre, men ..... för att kräma ut de sista dropparna så måste installationen tillåta återgivningen.
                        Finns mycket att hämta i optimering samt högtalarplacering.

                        En separat streamer är så vi kör i snart alla tävlingsbilar, de flesta kör digital överföring direkt till en DSP.

                        Musikfiler nerladdade i minne ger bästa förutsättningen för bästa återgivning.

                        Jag kommer köra uppspelning via en Music Box, filerna ligger på en extern HD.
                        Överföring digitalt till en DSP, låtlista och annan info kommer spelas upp i original display.
                        Uppspelning kommer att skötas både via ratten, telefon, iPad och trådlös fjärrkontroll.
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by LoganCarr
                          vem har redan uppdaterat?
                          Vad menar du?
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Nonne View Post
                            Vad menar du?
                            Det är spam. Ta bort användaren.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Eazy View Post
                              Det är spam. Ta bort användaren.
                              Hur?

                              Jag är inte Admin
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Nonne View Post
                                Hur?

                                Jag är inte Admin
                                Jag tror du har kontakter!

                                Comment

                                Working...
                                X