Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dämpmaterial i baslåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dämpmaterial i baslåda

    Tjena, Sitter och klurar lite på vad jag ska använda som dämpmaterial på innerväggarna och undrar om det är någon som har något förslag?

    har byggt mig en låda av följande modell:



    Mvh Martin

  • #2
    Re: Dämpmaterial i baslåda

    Det där såg ju jäkligt spännande ut! Gladen basar? Jag hade nog börjat med trekantslist i hörnen sen nån form av "äggkartong" framför basarna för att slippa stående vågor.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Dämpmaterial i baslåda

      Okay, ja det låter som en god tanke. Det är ju 3kr på byggmax! haha. (3kantslisten).

      Tänker du på skumgummi"ägg" nu?

      Det är Gladens 8" SQX! Är lite nervös för att sätta in den i bilen. Skulle det låta fruktansvärt så skulle det inte vara så kul!

      Comment


      • #4
        Re: Dämpmaterial i baslåda

        Nja inte skumgummi utan nåt hårdare material, helst typ Dynamat Xorb men den är ju rätt dyr. Skumgummi kommer tyvärr inte hjälpa mot dom stående vågorna på rätt sätt, men det kan funka i lådan om du vill testa!
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: Dämpmaterial i baslåda

          Det var en sådan du köpte av pierre på senast va? Funkade den bra med andra ord?
          Det spelar ingen roll om materialet är dyrt så länge resultatet blir bra!

          Comment


          • #6
            Re: Dämpmaterial i baslåda

            Prova att dämpa de slutna kammarna. Det kan göra en hel del för att få upp responsen i djupbasen. Dessutom kan du få ner impedanspeaken en smula, både i till höjd och i frekvens.

            Sök på 4th order här på forumet så finns det en rejäl genomgång på temat (om du nu inte läst den).

            edit:

            Det är sjukt nice att se vad jag hade fantiserat ihop att göra med 12"... men att du gör det med 8" och får det gjort

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Dämpmaterial i baslåda

              Den är redan välläst! Den som inspirerade mig till att göra en 4th!
              Vet dock inte vad jag ska dämpa med!

              Comment


              • #8
                Re: Dämpmaterial i baslåda

                Originally posted by Nitromast View Post
                Det var en sådan du köpte av pierre på senast va? Funkade den bra med andra ord?
                Det spelar ingen roll om materialet är dyrt så länge resultatet blir bra!
                Exakt! Ja jag tycker nog att den gjorde en del nytta, hade sån där taggig skumgummimatta innan, den gjorde väl också viss nytta men sög åt sig fukt som en tvättsvamp. Alternativet är att du bygger reflektorer i trä av typ trekantslisten, borde ju funka att sätta såna sida vid sida framför basarna. Förslagsvis då lägga dom så att dom inte stör flödet ut ur kammaren.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Dämpmaterial i baslåda

                  Originally posted by Nitromast View Post
                  Den är redan välläst! Den som inspirerade mig till att göra en 4th!
                  Vet dock inte vad jag ska dämpa med!
                  Vanlig hederlig "högtalardämpmatta"... poly fill. Vitt fluffigt..
                  ex: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilste...re-5-st-31604/

                  Den här har jag provat oxå. I förhoppning att den skulle vara i stil med silent coat absorber... men harre gösses vad värdelös den var i jämförelse på plan yta! http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilste...re-5-st-31605/


                  Däremot, när det kommer till dämpning i låda, skulle jag satsa på den vita historien. och Ösa på rejält.
                  Har du lite volymer på inner/ytterkammare och dimensioner på porten?
                  Hur har du räknat på den?

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dämpmaterial i baslåda

                    Gladen Aero-foam kanske skulle lämpa sig till det? Har dock inte provat den själv. (än)
                    http://www.gladen.com/dampingmaterial.html
                    Fd tävlande med min Citroën C5.

                    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                    sigpic

                    Samarbetspartners:
                    Ljudbyggaren

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dämpmaterial i baslåda

                      Christoffer: Låter som en ide med trekantslisten.. men du tror inte Xorber funkar bättre?
                      Hur mycket är det i en förpackning för den delen, kan det räcka med en måntro.

                      Zrken: Hur mycket av det vita tycker du jag borde satsa på? Jag vet att vardera av dem där vita blocken väger 75g! Jag har räknat om Gladens egna lådförslag och räknade om den till 4st basar. Innerkammarna ska ligga på 18L styck och om jag inte minns helt fel ligger "Hela" ytterkammaren på 49L Kan leta fram papprena!

                      Expoze: Hur tänkte du med Aero-foamen, ska den användas mot stående vågor eller mer som dämpmaterial inne i lådan?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dämpmaterial i baslåda

                        Xorber år nog bättre, tror jag iaf, men även bra mycket dyrare. Trekantslist var mer en budgetlösning som säkerligen fungerar helt okej.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dämpmaterial i baslåda

                          Men märkbara stående vågor ska det ju inte bli i en baslåda av den storleken, inte så länge delningsfrekvensen ligger under typ 150 Hz iaf.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dämpmaterial i baslåda

                            Originally posted by Nitromast View Post
                            Zrken: Hur mycket av det vita tycker du jag borde satsa på? Jag vet att vardera av dem där vita blocken väger 75g! Jag har räknat om Gladens egna lådförslag och räknade om den till 4st basar. Innerkammarna ska ligga på 18L styck och om jag inte minns helt fel ligger "Hela" ytterkammaren på 49L Kan leta fram papprena!
                            Jag hade provat med "så mycket som det går utan att det känns ihopknölat, utan rimligt luftigt men välfyllt"

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dämpmaterial i baslåda

                              Fyller ni liksom hela lådan med dämpmarerial eller bara runt väggarna? Tänkte mest på en vanlig portad låda nu

                              Comment

                              Working...
                              X