Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3 pp -2004

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Show/demo: SAAB 9-3 pp -2004

    Kliade lite för mycket i rastlöshet-tarmen så jag beslutade mig för att stoppa in lite ljud i pendlarbilen "Pendlar-Pulkan". Bilen i fråga är en SAAB 9-3ss (Sport-sedan). Det första som var att hantera var hur man gör sig kvitt originalstereon som låter skunkbajs och plockar in en ALPINE utan att bilens funktioner försvinner. Detta går ju inte säger väldigt många experter så just därför gjorde jag det. Hemligheten ligger i att låta boxarna vara var om än i ett väldigt bantat format. Original huvudenhet med knappsatsen blir efter rensning ett kretskort på 10x6cm som packades in i skumplast och sen stoppades in bakom instrumenthuset. Själva 1dins enheten flyttas ner ett hack. Varningsljud och blinkersklick återges normalt i vänster högtalare men nu kopplade jag om det till centerhögtalaren som ändå inte skulle användas. På årsmodell -03 till -07 finns där inte plats för en dubbeldin så därför fick jag modifiera instrumentbrädan och sätta dit en ny front från en -07:a. Bilder kommer på detta.
    Alla bilar oavsett användningsområde mår bra av dämpning så det fick ju bli gjort.
    Fortsättning följer:
    Attached Files
    Jag ÄR Gandalf!!!

  • #2
    Re: SAAB 9-3 pp -2004

    Utmärkt funktion, detta skall följas.

    Ljud-Proffs som bygger med vänster hand kan inte vara sant

    Comment


    • #3
      Re: SAAB 9-3 pp -2004

      Äntligen nån som bygger om ordentligt när man ändå håller på så att säga

      Comment


      • #4
        Re: SAAB 9-3 pp -2004

        Baslådan byggs i 25mm MDF. Tanken är ju att få lite utrymme kvar i skuffen. Hela insidan kläs med STINGER RoadKill Expert. Min erfarenhet säger att det gör stor skillnad. Eftersom detta är min pendlarbil läggs inte så mycket krut på fancy plastade former utan detta är renodlad snickarglädje. Jag kunde gjort lådan lite bredare men då skulle den inte gå in i bilen genom skuffluckan och både laddare och processor måste få plats.
        Attached Files
        Jag ÄR Gandalf!!!

        Comment


        • #5
          Re: SAAB 9-3 pp -2004

          Ljusbeige inredning i en gammal SAAB är absolut inte det mest upphetsande som finns på denna planet. Jag jagade efter en fräschare men det visade sig vara svårt att hitta. Men plötsligt dök det upp en riktigt lockande sak. Parallellt med SAAB 9-3 på fabriken i Trollhättan tillverkades det även en CADILAC. Denna delar bottenplatta och väldigt mycket annat med 9-3:an. LEAR som tillverkar inredningen till SAAB gjorde ju självklart en version till Cadilacen med bättre läder och lite annorlunda sömmar. Fixade även en grå matta som inte innehöll generationer av inavlade kvalster och andra ohyggligheter
          Attached Files
          Jag ÄR Gandalf!!!

          Comment


          • #6
            Re: SAAB 9-3 pp -2004

            Det här ska följas med intresse!

            Nu har ju baslådan redan visats upp, men frågar ändå. Med tanke på att det är en pendlarbil, blir det showstil eller OEM?
            Jonas, Umeå

            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

            Comment


            • #7
              Re: SAAB 9-3 pp -2004

              Det blir OEM/DEMO typ. Bygger lite för att kunna tävla i MASTER-OEM men det är inte det primära.
              Jag ÄR Gandalf!!!

              Comment


              • #8
                Re: SAAB 9-3 pp -2004

                Är sätena från Cadillac CTS/STS eller BLS?

                Antar att Airbags och justerings mekanismernas kontakter är GM style bolt on?
                Last edited by Ensio; May 9, 2017, 08:29.

                Comment


                • #9
                  Re: SAAB 9-3 pp -2004

                  CADILAC BLS och JA. Bolt ON!
                  Jag ÄR Gandalf!!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: SAAB 9-3 pp -2004

                    Modifiering av monteringsringarna till framdörrarna. Kändes faktiskt helt OK att slakta BOSE originalhögtalarna Lite krux att få in baslådan i bilen. Mer om det senare.
                    Attached Files
                    Jag ÄR Gandalf!!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: SAAB 9-3 pp -2004

                      Även om skuffen blir mindre är det viktigt för mig att där fortfarande finns lasturymme.
                      Attached Files
                      Jag ÄR Gandalf!!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: SAAB 9-3 pp -2004

                        Kommer följas!
                        Kolla in mitt bygge i Saaben!
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                        Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                        Comment


                        • #13
                          Re: SAAB 9-3 pp -2004

                          Det skall ju få plats tre st slutsteg i bilen. Lösningen blev att de får ligga delvis under baslådan.
                          Attached Files
                          Jag ÄR Gandalf!!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: SAAB 9-3 pp -2004

                            Fördelen med denna lösningen är att kablarna ganska lätt får plats. 50mm2 till strömmen och 2x2.5mm2 till alla högtalarna.
                            Attached Files
                            Jag ÄR Gandalf!!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: SAAB 9-3 pp -2004

                              I väntan på Lottomiljonen som gör att jag kan köpa mig en CNC-fräs så får det bli min gamla hederliga sticksåg som fick bekänna färg. Vill ju ändå göra något lite annorlunda.
                              Attached Files
                              Jag ÄR Gandalf!!!

                              Comment

                              Working...
                              X