Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9000 vad ska jag ha?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saab 9000 vad ska jag ha?

    Tjenare!
    Jag har som sagt en saab 9k aero my96 som jag ska få i lite trevligt ljud i och då till mina frågor:
    1: Jag har 2 st carpower sonic 12"are men jag vet inte om jag ska ha i båda eller bara en utav dem jag ska inte tävla eller något i den stilen utan det ska ta så lite plats som möjligt igentligen, men det ska vara bra ljud och vill kunna kräma på ganska mkt med.
    2: Vad ska man göra för låda till basen/basarna isåfall hellst lite olika tips lyssnar på nästan allt.
    3: Slutsteg till den/dessa basar?
    4: Måste jag ha ett extra batteri eller räcker det med ett?
    5: Fram och bak system vad ska man sträva efter där vilket är viktigast?
    6: HU är en jvc kd-r901 måste jag köpa ett slutsteg till fram och bak system med för att få rent och fint ljud eller klarar min HU att driva det?
    7: vilka högtalare till fram och bak?
    Min budget är väldigt begrännsad just nu så vill ha tag på bra grejor för billig peng. Jag kan tänka mig att lägga runt 3k för ett slutsteg till basen just nu eller ska jag skita i att slänga i den (har nämligen en aktiv låda i just nu pga att mitt slutsteg till lådan, satte jag på ett korkat sätt så någon/några kretsar vart förstörda av värmen) och sattsa på ett fram och baksystem först för den summan?
    //Dennis

  • #2
    Re: Saab 9000 vad ska jag ha?

    börja med fram o baksystem till o börja med.. sen vill du ha mer bas så ta den senare.. o in med en 12a isåfall....
    BilstereoPiraten
    CDT Fantast

    Comment


    • #3
      Re: Saab 9000 vad ska jag ha?

      Originally posted by henkz View Post
      börja med fram o baksystem till o börja med.. sen vill du ha mer bas så ta den senare.. o in med en 12a isåfall....
      NEJ OCH ÅTER NEJ!!!

      Lägg inga pengar på ett baksystem. Du kan lika gärna köpa korv istället.
      Satsa på ett bra framsystem. Glöm allt vad folk tipsar om olika fabrikat och bilda din egen uppfattning. Har du möjlighet att lyssna på en annan färdigbyggt 9000 är det guld värt.
      Huvudenheten klarar med nöd och näppe att driva ett vettigt framsystem. SÅ ditt nästa steg är att köpa ett steg (otroligt vitsigt om jag får säga det själv. Lägg då pengarna på ett 4-kanals slutsteg där du kör 2 kanaler på framhögtalarna och andra halvan bryggar du till dina basar som du bygger en bra låda till.

      Jag ÄR Gandalf
      Last edited by Gandalf; August 9, 2010, 17:54.
      Jag ÄR Gandalf!!!

      Comment


      • #4
        Re: Saab 9000 vad ska jag ha?

        Originally posted by Gandalf View Post
        NEJ OCH ÅTER NEJ!!!

        Lägg inga pengar på ett baksystem. Du kan lika gärna köpa korv istället.
        Satsa på ett bra framsystem. Glöm allt vad folk tipsar om olika fabrikat och bilda din egen uppfattning. Har du möjlighet att lyssna på en annan färdigbyggt 9000 är det guld värt.
        Huvudenheten klarar med nöd och näppe att driva ett vettigt framsystem. SÅ ditt nästa steg är att köpa ett steg (otroligt vitsigt om jag får säga det själv. Lägg då pengarna på ett 4-kanals slutsteg där du kör 2 kanaler på framhögtalarna och andra halvan bryggar du till dina basar som du bygger en bra låda till.

        Jag ÄR Gandalf
        Bilen är en brukis och de som sitter i baksätet ska med höra musiken på ett bra sätt och på en 9k är det ju 4" (tror jag) i instrumentpanelen och i "hatt hyllan" är det 6,5" eller 6x9 (tror jag). Tyvärr finns det ju inget bra ställe inärheten av mig som man kan klämma och känna på vad jag vet, har 6-7 mil till både örebro och karlstad. Så skulle vilja ha lite väg visning vilka märken som är bra. Till basen/basarna vill jag ha ett separat steg för att det ska orka till 100% vill inte att ett till ska gå sönder för att det inte pallar
        //Dennis

        Comment


        • #5
          Re: Saab 9000 vad ska jag ha?

          Originally posted by spennish View Post
          Bilen är en brukis och de som sitter i baksätet ska med höra musiken på ett bra sätt och på en 9k är det ju 4" (tror jag) i instrumentpanelen och i "hatt hyllan" är det 6,5" eller 6x9 (tror jag). Tyvärr finns det ju inget bra ställe inärheten av mig som man kan klämma och känna på vad jag vet, har 6-7 mil till både örebro och karlstad. Så skulle vilja ha lite väg visning vilka märken som är bra. Till basen/basarna vill jag ha ett separat steg för att det ska orka till 100% vill inte att ett till ska gå sönder för att det inte pallar
          //Dennis
          OK. Bra med lite mer info
          Sitter det redan högtalare bak i bilen så brukar de funka rätt så bra med en vettig huvudenhet. Fram går det att sätta 4". Välj då hellre ett par bra 4" koaxer istället för ett kitt med separat diskan och bas. Tyvärr kommer du inte att få någon bra knuff i basen fram men det behövs oftast inte i en bruksbil. Att tipsa på bra märken kan den butiken du handlar ifrån göra bättre. Om det är en seriös butik med kunnig personal skall dem veta vad som funkar. Det samma gäller steget. Här på forumet bör du lyssna på dem med egen personlig erfarenhet av just SAAB 9000. De flesta här gissar friskt tyvärr. Tänk på att bara för en högtalare låter gudomligt i en BMW behöver den inte låta bra i en SAAB.

          Jag ÄR Gandalf.
          Jag ÄR Gandalf!!!

          Comment


          • #6
            Re: Saab 9000 vad ska jag ha?

            Originally posted by Gandalf View Post
            OK. Bra med lite mer info
            Sitter det redan högtalare bak i bilen så brukar de funka rätt så bra med en vettig huvudenhet. Fram går det att sätta 4". Välj då hellre ett par bra 4" koaxer istället för ett kitt med separat diskan och bas. Tyvärr kommer du inte att få någon bra knuff i basen fram men det behövs oftast inte i en bruksbil. Att tipsa på bra märken kan den butiken du handlar ifrån göra bättre. Om det är en seriös butik med kunnig personal skall dem veta vad som funkar. Det samma gäller steget. Här på forumet bör du lyssna på dem med egen personlig erfarenhet av just SAAB 9000. De flesta här gissar friskt tyvärr. Tänk på att bara för en högtalare låter gudomligt i en BMW behöver den inte låta bra i en SAAB.

            Jag ÄR Gandalf.
            ja det sitter högtalare både fram och bak de i fram är helt skräp och de i bak är väl skapliga iallafall om man kan göra en liten låda eller något till dem:P Jo det märkte jag mellan min ng900 och 9k men med en carpower bas spelad det på ganska skapligt så ska försöka hålla mig till en nu först :P
            //Dennis

            Comment


            • #7
              Re: Saab 9000 vad ska jag ha?

              Jag har JBL GTO 427 fram i brädan i min saab 9000 och dom spelar redigt högt för att vara drivna av bara HU.
              Dom ligger på 2 ohm så dom är lättdriva och HU:n gnäller inte.
              Dock blir det ingen bas av dom, men det ska man inte förvänta sig av ett par 4".

              Bak hade jag org 5,25", men sågade ur och satte dit Jula 6x9".
              Dom hörs ändå inte när man sitter fram (som tur är) så jag ville inte lägga pengar på dom.

              Om du vill kunna spelar relativt högt, men ändå ha plats över så tycker iaf jag att du ska köra båda basarna i en sluten låda.
              Hopp, ska man göra nu då?

              Comment


              • #8
                Re: Saab 9000 vad ska jag ha?

                Kan du tänka dig att bygga om lite i fram i brädan? Ska tydligen vara relativt lätt att få ur den och med lite modifikation gå att få dit 5,25" högtalare, då får du bra mycket mer tryck än med 4".
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Saab 9000 vad ska jag ha?

                  Det SKA gå att få dit 5,25" utan att ta bort brädan med lite mek.
                  Tar man bort den så kan man lika gärna pula i 6,5"
                  Hopp, ska man göra nu då?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Saab 9000 vad ska jag ha?

                    jo har funderat på det men då har jag tänkt att bygga om lite extra så det går att lägga i lite ull och skruva fast elementet :P

                    Comment


                    • #11
                      Re: Saab 9000 vad ska jag ha?

                      Haha, klart du ska skruva fast det
                      Hopp, ska man göra nu då?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Saab 9000 vad ska jag ha?

                        jo men gör man hålet större säger många att det är svårt att få fast elementet men jag vet inte än har inte kollat på det :P väntar på ett jobb så jag får in pengar så det går att köpa bra grejer på en gång :P

                        Comment


                        • #13
                          Re: Saab 9000 vad ska jag ha?

                          Att plocka ur hatthyllan på en 9000 är som att dra ut hörntänderna på grannhunden. Lite skrämande i början men när man väl fattat hur det går till är det mycket enkelt. Tar du det beslutet rekomenderar jag att du passar in 5,25". Vill du ha mer tryck i framsystemet är det en av världens enklaste sak att bygga bafflar till framdörrarna och smälla in en, två eller tre 6,5"

                          Ett varningens ord dock. Har du väl börjat är det nästan omöjligt att sluta bygga bilstereo.

                          Jag ÄR Gandalf.
                          Jag ÄR Gandalf!!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Saab 9000 vad ska jag ha?

                            ja men är det inte svårt att flocka om dörrnarna så¨det ser orginal ut :$ vill inte förstöra orginal stuket på bilen vill inte ha en flashig bil utan en bil som är clean

                            Comment


                            • #15
                              Re: Saab 9000 vad ska jag ha?

                              Originally posted by Gandalf View Post
                              Att plocka ur hatthyllan på en 9000 är som att dra ut hörntänderna på grannhunden. Lite skrämande i början men när man väl fattat hur det går till är det mycket enkelt. Tar du det beslutet rekomenderar jag att du passar in 5,25". Vill du ha mer tryck i framsystemet är det en av världens enklaste sak att bygga bafflar till framdörrarna och smälla in en, två eller tre 6,5"

                              Ett varningens ord dock. Har du väl börjat är det nästan omöjligt att sluta bygga bilstereo.

                              Jag ÄR Gandalf.
                              Du menade instrumentbrädan va?

                              Jag ÄR Softis.
                              Hopp, ska man göra nu då?

                              Comment

                              Working...
                              X