Announcement

Collapse
No announcement yet.

PM Competition-Team, VW Passat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: PM Competition-Team, VW Passat

    snygg lösning med knappen!

    Comment


    • #47
      Re: PM Competition-Team, VW Passat

      Tack så mycket grabbar!

      Tiden började bli knapp vid detta läge för att få ihop ett spelande system till den första tävlingen (för mig) 2019 som var på PM-shopen i Stockholm.
      Planen för framsystemet var ett trevägs med diskant och 3" mellanregister i A-stolparna. Med ganska begränsad tid så var det detta jag fick ihop, denna version av a-stolpar var för ett par högtalare som vi valde att testa för att se hur de fungerade. En senare version byggdes inför SM-finalen som jag kommer visa senare.

      En ring i rostfritt stål skars ut och en baffel i trä.















      Så här långt hann jag tyvärr bara, planen var såklart att hinna klä dem men jag hittade inget bra tyg som matchade innertaket så det fick helt enkelt vara så.





      Då jag vid denna tidpunkt inte riktigt heller hade hunnit fastslå vad för slutsteg som skulle användas så fick jag slänga in mitt gamla Genesis Dual Mono som satt i Golfen till midbasarna, ett gammalt DLS A6 till basen som också var min gamla DLS Nordica 10i och ett fyrkanalssteg till diskant och mellanregister.

      Trots att det inte var rätt slutsteg än så kunde jag ändå slutföra ganska mycket med säkringsblock etc. då planen för framtiden ändå skulle vara liknande.








      Comment


      • #48
        Re: PM Competition-Team, VW Passat

        Vad enkelt det ser ut när vissa bygger poddar... :/

        Comment


        • #49
          Re: PM Competition-Team, VW Passat

          Gillar detaljen att köra all kabeldragning svart och sen på med röda stripes (kattstrypare), enkelt och effektivt.
          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

          Comment


          • #50
            Re: PM Competition-Team, VW Passat

            Originally posted by Lillalilja View Post
            Gillar detaljen att köra all kabeldragning svart och sen på med röda stripes (kattstrypare), enkelt och effektivt.
            Tack! Ja jag gör så främst för att röd krympslang aldrig blir röd, utan snarare rosa!

            Comment


            • #51
              Re: PM Competition-Team, VW Passat

              Som jag skrev i inlägget innan så hade jag svårt att hitta något bra tyg att matcha OEM-färgen på innertaket. Så jag tog det enkla beslutet att det är bättre att klä om hela innertaket istället i svart alcantara!

              Innertaket och OEM-dämpningen åkte ut, 80% av limmet som de använt till dämpningen hade inte ens fastnat..



              Ett lager med STP Black Gold och på det ett lager med STP Biplast





              De flesta detaljerna i taket finns i svart från några andra olika VW-modeller som jag letade upp



              Stolparna i väntan på lite lim



              B-stolpen fanns tyvärr inte i svart till någon annan modell så dem plastdetaljerna plockade jag isär och lackade istället, fick färgen att matcha riktigt bra och håller fint även nu 6 månader senare.





              Limmet jag använder var den vanliga Scotch Weld 30, två lager med färgsprutan.





              Som ni ser så passade jag såklart på att få bort solskydden, lät hålen vara kvar under tyget så att det i framtiden går att skära upp tyget och skruva dit fästerna för dem igen vid en försäljning.



              Riktigt svårt att få till en bra bild på resultatet i bilen, men är väldigt nöjd! Ville göra detta jobb i min förra Golf men det vart aldrig av, ger en mycket härligare kupé med svart tak!

              Comment


              • #52
                Re: PM Competition-Team, VW Passat

                Snyggt!
                Gissar att det var svårt att få till hörnorna i framkanten (där det svänger och möter A-stolpen), men det kanske var töjbart? Alcantara är inte så värst töjbart vad jag minns. Dyrt är det också.

                Comment


                • #53
                  Re: PM Competition-Team, VW Passat

                  Originally posted by Eazy View Post
                  Snyggt!
                  Gissar att det var svårt att få till hörnorna i framkanten (där det svänger och möter A-stolpen), men det kanske var töjbart? Alcantara är inte så värst töjbart vad jag minns. Dyrt är det också.
                  Tack!
                  Ja det var det, fick lägga ett litet snitt i båda hörnen som dock inte syns då de går upp emot vindrutan. Tyget är knappt töjbart alls förutom lite grann i diagonalen. Man får ha bra med tålamod när man ska klä sånt här!

                  Comment


                  • #54
                    Re: PM Competition-Team, VW Passat

                    Lite smått och gott hände även under våren med utsidan av bilen för att få den att se lite trevligare ut. Bilen är en helt vanlig VW Passat B6 med R-line etc. Och i och med det så fanns det såklart rost, det ingick liksom i priset..

                    Så, jag skruvade av framskärmar, två stycken dörrar (de andra två var redan lackade) och bakluckan för att skicka iväg på lack, lite senare sen när bilen gick att köra så lackades även båda bakskärmarna och bakstöten.



                    Ett par 19x9" fälgar från Tiguan införskaffades som fick sig ett par 225/35-19 däck.



                    Bromsarna uppgraderades från Passat R36, dem har fortfarande enkolvsok i fram men 345mm skivor fyller ut lite bättre i 19-tummarna. Även i bak är skivorna lite större. Nya lite fräschare skivor står på inköpslistan, det blir väl någon gång när man känner att det finns pengar över..











                    Hade inga dimljus innan så dessa monterades i och även en lite läpp



                    Stötdämparna byttes också ut mot några Öhlins som jag även anpassade lite mer för mina ändamål.



                    Bilens vikt vid detta tillfälle, tror den måste gått upp minst 200kg i vare fall...



                    Comment


                    • #55
                      Re: PM Competition-Team, VW Passat

                      Höja den 2 cm? :/

                      Comment


                      • #56
                        Re: PM Competition-Team, VW Passat

                        Originally posted by Eazy View Post
                        Höja den 2 cm? :/
                        Nja, det är inte riktigt min grej! Efter den sista bilden så ordnade jag lite mer kompressionsslag så kunde få ned den 10mm till i fram. Ser lite jämnare ut nu.

                        Comment


                        • #57
                          Re: PM Competition-Team, VW Passat

                          Någon gång under sommaren 2019 så kom jag och Dawid på Xcelsus Audio överens om att jag skulle fortsätta bygga min bil med deras grejer, målet var såklart att få ihop det till innan SM-finalen och det fick vi, jag jobbade dock på bilen till tre på natten och började sedan köra till Sören i Fegen där finalen skulle ske. Det gick som tur var ganska bra och slutade på en 3:e plats vilket jag var ganska nöjd med trots allt!

                          Varför det vart så här är helt enkelt för att jag fick första leveransen av prylarna 8 dagar före SM så följande bilder är vad jag pysslade med efter jobbet under 8 dagar.

                          Den första leveransen var två stycken slutsteg och framförallt en Xcelsus XXS10 sub och midbasar Xcelsus XXM675. Så efter några dygn av inspelning så började jag skruva in dessa.







                          Basen trillande in i lådan hyffsat enkelt med endast några små modifikationer och framförallt så klossades lådan ner några liter till från 18 liter som jag hade till DLS Nordican till 16 liter.

                          Denna bas har dubbla talspolar så fick ändra kablaget i lådan lite grann, och såklart på med vulktejp på terminalerna.









                          Midbasarna var det enklaste bytet då det var ett rent högtalarbyte, passade perfekt i de gamla adaptrarna.
                          Passade på när allt för öppet att sätta i en STP Crystal bakom högtalarna.









                          Försökte även täta till lite mer mellan högtalare och dörrsida med lite skum.



                          Nästa post blir på de nya A-stolparna!

                          Comment


                          • #58
                            Re: PM Competition-Team, VW Passat

                            Länge sen jag var här nu! Många av er har säkert missat men jag har valt att uppdatera främst på Facebook och Instagram under namnet Deak_SQ. Föredrar egentligen detta forum men tråkigt nog så får man tillslut anpassa sig till dem nya kanalerna.

                            https://www.facebook.com/DeakSQ/
                            https://www.instagram.com/deak_sq/

                            Mycket har hänt under dessa månader, hoppas ni väljer att fortsätta följa på de andra sidorna!











                            Comment


                            • #59
                              Re: PM Competition-Team, VW Passat

                              Uppdatera gärna här med så vi håller forumet levande
                              Börjar bli dött nu :/

                              Blir riktigt bra det där!

                              Comment


                              • #60
                                Re: PM Competition-Team, VW Passat

                                Originally posted by Oloof View Post
                                Länge sen jag var här nu! Många av er har säkert missat men jag har valt att uppdatera främst på Facebook och Instagram under namnet Deak_SQ. Föredrar egentligen detta forum men tråkigt nog så får man tillslut anpassa sig till dem nya kanalerna.
                                Snyggt som alltid!!

                                Ja det börjar tyvärr bli för dött här. Kör vidare ett litet tag till, men gränsen är nästan nådd för mig med.
                                Octan
                                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                                OctanAudio
                                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                                Fegens Vandrarhem

                                Bilstereoblog
                                Team Ljudbyggaren

                                Comment

                                Working...
                                X