Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subb i mercedes c klass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Subb i mercedes c klass

    Sådär nu satte jag in mitt gamla massive audio n2 mono block med dels hcl4 konverter mellan. Detta är ett kraftigt steg och det blev i princip samma resultat. Fick dra ner gainen i princip helt för att det inte ska låta skit. Dock började det iaf inte ryka från lågnivå konverter.

    Jag har i bilen burmester ljudet och där finns inställning i equluzern för bas. Den var uppdragen till 8 av 10. Drar jag ner den till mellan 0 och 2 börjar basen bete sig mer som förväntat. Ska kolla lite mer på det senare.

    Vad tror du denna bas “ratten" gör eg. Det känns nästan som en stegvis ställbar bassboost som fanns förr på bilstereo?
    www.sp-engineering.se

    Comment


    • #32
      Re: Subb i mercedes c klass

      Jag tror din ide om en spänningsdelare vore på sin plats. Testat det ännu?
      Jonas, Umeå

      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

      Comment


      • #33
        Re: Subb i mercedes c klass

        Nej det har jag inte. Mpste forska hur jag ska göra det på ett bra sätt.

        Utgången från det inbyggda steget som driver original basarna lär vara ngn BTL variant. Vet inte om det blir bra att bara sätta enkla spännings delare som måste jord som referens. Ska snacka med lite ljudfolk på jobb o se vad de rek.

        Men jag ska Def prova ngn lösning
        www.sp-engineering.se

        Comment


        • #34
          Re: Subb i mercedes c klass

          Inget behov av någon referens på signalen, det är spänningssvinget mellan plus och minus som är signalen, det är den vi vill halvera.
          Testa att koppla två 20kohm 0.5W motstånd i serie över källans +/- och koppla vidare över ett av motstånden.

          Code:
          +  --- *
                 I
                 R
                 I
          IN    *------ +
                 I
                 R      UT
                 I
          -  --- *------ -
          Alternativt tror jag även det skulle fungera med tre 10kohm 0.5W på detta sätt för ännu mer dämpning.

          Code:
          +  --- *
                 I
                 R
                 I
                 *------ +
                 I
          IN     R     UT
                 I
                 *------ -
                 I
                 R
                 I
          -  --- *
          edit: Effektvärden korrigerade.
          Last edited by tvett; August 24, 2020, 21:46.
          Jonas, Umeå

          Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

          Comment


          • #35
            Re: Subb i mercedes c klass

            En fråga bara. Varför så hög effekt på motstånden. Låt oss bara gissa att svinget ligger på 30V. Totalt motstånd 40kohm. Detta kommer ge en totaleffekt på ca 22mW. Eller? Annars köper jag ditt resonemang
            www.sp-engineering.se

            Comment


            • #36
              Re: Subb i mercedes c klass

              Såklart! Tankevurpa i huvudräkningen med genväg på kOhm/mA, vanliga 0.5W räcker fint här.
              Hade det inte suttit en bas påkopplad hade jag valt lägre motstånd och bränt mer effekt.
              Jonas, Umeå

              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

              Comment


              • #37
                Re: Subb i mercedes c klass

                Haha. Inga problem.. Vill vara vara på samma våglängd. Lätt o missförstå ngt sen brinner skiten.
                www.sp-engineering.se

                Comment


                • #38
                  Re: Subb i mercedes c klass

                  Sådär. Nu fick jag till det. Satte ett motstånd i serie med + och en i serie med - det blev i princip som ditt förslag nr 2. Dock använde jag 2 st 150ohms 4W motstånd. Den inre i resistansen på 44ohm i konvertern motsvarar ditt 3 motstånd i mitten. Detta delar ner spänningen tillräckligt. Inget blir varmt och jag kan snurra på alla gains, volymer etc utan att basen ballar. Nu ska jag dämpa bagaget med silent coat och ställa in allt då det spelar bra ihop.
                  www.sp-engineering.se

                  Comment


                  • #39
                    Re: Subb i mercedes c klass

                    De stora motstånden var just för att saker inte skulle brinna. Säkra sidan som första försök.
                    Men om omvandlaren har ett internt motstånd på 44ohm så hade det ju inte fungerat alls med 20k.
                    Jonas, Umeå

                    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                    Comment


                    • #40
                      Re: Subb i mercedes c klass

                      Ja precis. Det var därför jag räknade på de mindre. Men men det gick o lösa. Tack för hjälpen!
                      www.sp-engineering.se

                      Comment

                      Working...
                      X