Announcement

Collapse
No announcement yet.

Normal bas vs Hifi bas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Normal bas vs Hifi bas

    En liten undran. Låt säga att vi har 2 helt olika 10" basar med ungefär liknande VAS/FS/QTS. så har de ungefär samma teoretiska beteende i samma låda.

    Båda basar är från ett ok märke, ena basen är en standadardbas och kostar runt 1000kr som väldigt många i denna kategori gör. Sedan har du den andra basen. Den heter lite fancy, ngt med Hifi, eller sq eller ngt som helt enkelt pekar på att det skall låta bättre, och kostar mellan 2-3000kr.

    Men helt ärligt, vad skiljer sig dessa åt.

    Kolla simuleringen. Där har jag en billigare Hertz bas so mjag har för tillfället och sedan har jag en Gladen och en JL som kostar strax under 2000. De ligger i en 21L låda och har i princio identiska kurvor


    Har man en bra bas, inte fanken hör man om det är bra eller hifi. Bas som bas eller?
    Attached Files
    www.sp-engineering.se

  • #2
    Re: Normal bas vs Hifi bas

    Det beror ju på vad man söker. Är "bra bas" mycket bas, djup bas eller ren, distorsionsfri bas?

    Finns fler kurvor man vill kika på än den där, man kanske vill kolla hur pass mycket/lite övertoner som skapas (dist). Byggs den för att kunna dåna ut så många dB som möjligt, så har man troligtvis gjort vissa designval som skiljer från ett element som någon skulle kunna tänkas vilja sätta i en hemmahögtalare i prisklassen av en bil. För att hårdra skillnaderna.

    Men huruvida skillnaden är relevant för _dig_ är det ju du som är experten på. Upplever du inte att du kan höra skillnaden, så är det ju onödigt att lägga ut mer bara för att någon annan påstår det är bättre. Någon som lyssnar på ett annat sätt kanske upplever en markant och väsentlig skillnad och då är det plötsligen värt steget upp för honom.
    Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
    Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
    Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
    Kablar: Supra, Gladen
    Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
    Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

    Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

    Comment


    • #3
      Re: Normal bas vs Hifi bas

      Vettigt svar. Med tanke på det du då säger skulle jag vilja tro att det i en bil är sjukt svårt att höra skillnader då bilen rasslar/ dämpar förvränger o allt annat skit man kan hitta på. Lite därför jag ifrågasätter hifi i billjud... Grymt svårt eg jämf med hemma ljud
      www.sp-engineering.se

      Comment


      • #4
        Re: Normal bas vs Hifi bas

        ( Tack. )

        Därför man beger sig på jakt för att dämpa allt sådant med dämpmaterial och övrig rasseljakt om man går långt i jakten på välljud. För bas i bil är situationen en del annorlunda än hemma - då volymen som basen spelar till är i förhållande ganska liten och därför kan trycksättas på ett helt annat sätt än ett vardagsrum kan. Den är ju i princip en liten låda i en större låda. Sådant är inte utan påverkan det heller. Frågan är hur bra man kan lyckas få det att jobba emot en eller inte.

        Och självklart är det också en fråga om när man skall lyssna - är det enbart under körning av bilen, eller tänker du välljudstävla med den... eller något mitt emellan?

        På "mitt" hififorum är standardsvaret på frågor nästan alltid "Det beror på..."
        Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
        Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
        Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
        Kablar: Supra, Gladen
        Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
        Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

        Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

        Comment


        • #5
          Re: Normal bas vs Hifi bas

          Klart man hör skillnader på olika basar i samma låda.

          Materialen i konen spelar stor roll, egenresonansen påverkar mer än man tror.
          Upphängningen ska vara mjuk utan att vara sladdrig, så en bas med samma kon fast olika upphängning får olika karaktär.

          Jag brukar köra med ”tapp” test, alltså knacka på konen lite lätt med fingertoppen.
          Detta avslöjar många ggr hur basen kommer att låta i klangen.

          Billigare basar med plast koner låter färgade, stenhårda kolfibermembran låter helt annorlunda mot pappersmembran.
          Samma med aluminium koner, brukar bli snabba men klonkar många gånger.

          Ett hederligt pappersmembran med någon form av koting brukar bli bra, olika märken med liknande material kan man nästan alltid hitta gemensamma nämnare till.

          Aluminium med ett lager papper på baksidan av membranet gör att ljudet vid ”tapp” test blir dovt, just ett dovt tapp med så lite efterklang i membranets egenresonans brukar vara en god egenskap.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Normal bas vs Hifi bas

            Krävs nog lite vana när man knackar.. ��
            www.sp-engineering.se

            Comment


            • #7
              Re: Normal bas vs Hifi bas

              Jag har nog gjort så på tiotusentals högtalare, funkar nästan lika bra på midbasar också!

              Givetvis det gäller att montera högtalarna också så man vet hur dom låter när dom spelar.
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment

              Working...
              X