Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av 10" bas till liten lådvolym?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Val av 10" bas till liten lådvolym?

    Nu var det länge sedan man skrev något på detta forum.
    Skaffat en liten BMW M135i som helgbil att glida i och putsa på. Men ljudet är allt annat än lyssningsbart.

    Har redan klickat hem ett BMW Platina paket med Gladen element och Mosconi steg med inbyggd DSP. Men vet redan nu att jag kommer vilja ha en sub också.

    Har beställt en fördigbyggd låda som det ska monteras en 10" i. Men lådan har endast en volym på 15L och max avstånd mellan baffel och vägg i lådan är 144mm.

    Har kikat på:

    DD Redline 510

    Focal Performance PS25

    Gladen SQX 10, men den vill ha en lådvolym på 22L sluten, så den går nog bort.

    Ground Zero Uranium GZUW 10SQX, denna tilltalar mig mest men den har ett djup på 148mm.

    JL Audio 10W1v3-4, denna är väl den enda som utan modifiering passar i lådan.

    Vad behöver jag ha för minimiavstånd mellan magnet och vägg på baslådan? Är det 10mm, 20mm eller mer?

    Är det så illa att jag åker på att montera en "slim" bas? Finns det någon sådan som presterar eller är JL basen ovan bättre än en slim bas?
    Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
    Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]

  • #2
    Re: Val av 10" bas till liten lådvolym?

    https://www.focal.com/en/car-audio/c...closures/p25fs

    Comment


    • #3
      Re: Val av 10" bas till liten lådvolym?

      Till dessa modellanpassade lådor har jag kört Gladen RS-X 10, funkar helt förträffligt med lite ull i.

      Testade en Phoenix Gold som skulle vara optimal i 15 liter, lät bara floff floff
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Val av 10" bas till liten lådvolym?

        Originally posted by Nonne View Post
        Till dessa modellanpassade lådor har jag kört Gladen RS-X 10, funkar helt förträffligt med lite ull i.

        Testade en Phoenix Gold som skulle vara optimal i 15 liter, lät bara floff floff
        OK. Räcker ett Gladen RC600 för att få fart på RS-X 10?
        Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
        Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]

        Comment


        • #5
          Re: Val av 10" bas till liten lådvolym?

          Absolut, ett par hundra watt är tillräckligt för att få fart på konen.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Val av 10" bas till liten lådvolym?

            Kommer jag få ett bättre resultat med en SQX 10 eller funkar RS-X 10 bättre i denna givna situation?
            Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
            Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]

            Comment


            • #7
              Re: Val av 10" bas till liten lådvolym?

              Originally posted by Mika View Post
              Kommer jag få ett bättre resultat med en SQX 10 eller funkar RS-X 10 bättre i denna givna situation?
              RS-X bygger på SQX, lite andra värden på SQX som gör att dom kräver större låda.

              Så svaret på frågan är ..... nej!

              Jag (och mina kunder) föredrar RS-X i slutet och SQX i portat!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Val av 10" bas till liten lådvolym?

                Visst fanns inte RS-X när jag byggde för tre år sen?
                Ska nog ta och ersätta min RS 10 med en RS-X 10.
                Jonas, Umeå

                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                Comment

                Working...
                X