Announcement

Collapse
No announcement yet.

Installera bashögtalare+slutsteg i Volvo v90 -17

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Installera bashögtalare+slutsteg i Volvo v90 -17

    Tjena allihop!
    Har följt detta forum i omgångar under flera års tid men har aldrig varit medlem. Men eftersom att jag nu har lite frågor och det verkar finnas väldigt många kunniga här inne så blev jag äntligen medlem och tänkte fråga er om några saker.

    Som rubriken lyder så har jag införskaffat mig en volvo v90 av årsmodell 2017 som jag hade tänkt sätta in lite ljud i för att få mer tryck och för att jag tycker att det är kul.
    Vad jag har gjort är att jag har kopplat in en högnivå till lågnivå omvandlare från bilens bakre dörrhögtalare och kopplat in ett Soundigital 1200.1d evo som levererar 1200wrms i 1ohm, under bagageutrymmet bak i bilen.

    Nu till tre frågor som jag hoppas att någon duktig kan hjälpa till att svara på.

    1. Jag har idag en portad trapetsformad baslåda på ca 55l med ett 4" rör på 24cm som passar vinkeln på baksätet precis bak i volvon och tar ganska lite plats. Min fråga är då att är det någon som direkt med den infon kan säga vad för hz baslådan har och om den går att använda?

    2. OM den lådan går att använda, har då någon några tips om en kraftfullare 12" bas som skulle kunna passa den lådan och även till mitt slutsteg?

    3. Eftersom att slutsteget levererar ca 1200wrms i 1ohm så undrar jag om jag kommer behöva något extra batteri eller en konding för att det ska fungera bättre om man vill kräma på en sväng?

    Bör tilläggas att tanken med detta lilla projekt är inte tävling eller liknande. Men när jag ändå har köpt ett steg med lite power i så tänkte jag för skojsskull att jag likaväl kunde köpa en bas som pallar effekten med, även om jag bara kommer spela med en tiondel av vad högtalaren pallar när jag åker runt.

    Ha det fint alla!

    /Johan

  • #2
    Re: Installera bashögtalare+slutsteg i Volvo v90 -17

    Har dörrhögtalaren verkligen fullrange?

    Comment


    • #3
      Re: Installera bashögtalare+slutsteg i Volvo v90 -17

      Originally posted by MrLinkan2 View Post
      Har dörrhögtalaren verkligen fullrange?
      Oj ingen som hellst aning. Såg att "bra ljud i bil" hade gjort likadant på en bil till en kund så jag körde bara på det jag med.

      Comment


      • #4
        Re: Installera bashögtalare+slutsteg i Volvo v90 -17

        Det har dom säkert, bara 1 kabel (1par) ut i dörren.
        Har för mig det är samma kabelfärg som i V70.

        Jag gissar på att man får upp i B&W klass för att få aktiva signaler!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Installera bashögtalare+slutsteg i Volvo v90 -17

          Tjena!
          Fick lite svar ifrån dbakuten kring mina frågor som jag tänkte dela med mig av.

          1. Lådan du har bör ha en avstämning på 37Hz vilket blir ganska allround.

          2. Ja den går att använda till en lite kraftigare bas och kommer ha en peak runt avstämningen på båda de basar jag kommer föreslå.

          3. Förutsatt att du har ett friskt lite kraftigare (80Ah eller mer) batteri skall du klara dig på det, ännu bättre om det batteri du har är av AGM-typ då dessa klarar av att lämna ström betydligt snabbare än traditionella batterier.

          Till den lådan och med det steget skulle han föreslå

          Deaf Bounce Apocalypse DB-SA252D2 (1000 WRMS)

          Cerwin Vega VMAXX 12" (1000WRMS).

          Är det någon som har nån erfarenhet av dessa basar? fördelar/nackdelar?

          / Johan
          Last edited by Carlssonmedc; August 13, 2020, 09:28.

          Comment

          Working...
          X